Gå til innhold
space

NGD: Ibanez PF350 (muligens 80-modell)

Anbefalte innlegg

Gitaren er i følge selger en "sent 70-tall", men etter litt googling tror jeg muligens det er en 1980-modell. Den står oppført i 1980-tatalogen til Ibanez i det minste. (Oppdatert: Oppslag på serienummer sier 1979, så da er det slått fast.)

Den har nok fått en refinish for over 25 år siden.

Dette må jeg også utbedre. Bl.a. lakkrester over binding osv.

Kroppen er 3 stykker mahogni, og perfekt midtsøm på lønnetoppen, med noe diffus flammespill.

Halsen er lønn, tilsynelatende helt rett, med gode bånd. (Ikke FIBs, men behagelig!)

Stemmeskruene virker tighte og fine.

Har kun testet den kjapt. Alt for tynne strenger på den nå. Føles som .009. Mulig pga selgers kroniske senebetennelse.

Trenger en skikkelig setup på nye strenger.

Brytere fungerer som forventet når en gitar har ligget ubrukt i flere år. Altså svært dårlig kontakt, så her må jeg gjøre en liten jobb.

Har ingen formening om pickupene ennå.

Nye bilder etter første runde oppussing:

post-9639-0-85676100-1421866283_thumb.jp

post-9639-0-38620800-1421866284_thumb.jp

post-9639-0-56214600-1421866285_thumb.jp

post-9639-0-56913800-1421866286_thumb.jp

post-9639-0-56693700-1421866287_thumb.jp

Bilder fra selger:

post-9639-0-81506900-1421222122_thumb.jp

post-9639-0-32086300-1421222122_thumb.jp

post-9639-0-83978300-1421222121_thumb.jp

post-9639-0-34874600-1421222123_thumb.jp

post-9639-0-24797700-1421222121_thumb.jp

post-9639-0-83837300-1421319965_thumb.jp

Litt mer info:

Disse er fra Artist-serien, men min har jo også en Gibraltar bro og stoptail. Sitter skikkelig tight.

post-9639-0-20208000-1421320986_thumb.jppost-9639-0-83876800-1421320987_thumb.jp

Originale pickups:

post-9639-0-73558800-1421320986_thumb.jp

Pickups som står i gitaren er etter litt søking på nett 70-talls Dimarzio. PAF i neck og Super Distortion i bridge. En positiv overraskelse!

mulig et modforslag til bryteren? Litt usikker....

post-9639-0-23289500-1421320987_thumb.jp

En liten sammenligning av de forskjellige modellene, og historien bak (oversatt fra tysk):

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.guitar-letter.de%2FKnowledge%2FDieIbanezPerformerSerie.htm&edit-text=

Ser ut til at 350 kun ble solgt i Europa.

Opprinnelig Tri-sound switch:

"the trisound switch should definitely have 3 distinct sounds to it. The up position is full humbucker, the middle is two coils in parallel (I think!!), and down position is one coil on its own."

Oppdatert:

"Tri-sound switch" er nå koblet som en fasevender mellom pickupene.

Endret av space
  • Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steike så fin den er!

Dårlig gjort av deg å vekke et behov i meg jeg ikke visste at jeg hadde!

Et PF-behov!

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er så mye fjas rundt gamle ibanez-gitarer, lawsuits meg her og lawsuits meg der. Ibanez sine forsøk på G-kopier kan en få billig av meg. Denne gitaren er ett godt eksempel på hva som burde være "hypen" rundt 70-talls Ibanez.

(Joda, jeg vet selvfølgelig at disse modellene kom noen år etter G-kopiene).

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lawsuits-begrepet er nå en ting, en annen ting er folks uvørne bruk av ordet "samleobjekt".

En kinesisk, koreansk eller indonesisk gitar av nyere dato som det ble ikke så veldig mange (men regn med over 1000) er IKKE et samleobjekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, nei.

Det morsomme er hvor utrolig få treff en får ved søk etter PF350. 3-4 ebaytreff, et par referanser til ibanezwiki og det er det.

Altså vesentlig lenger mellom disse her enn LP-kopiene til Burny/Tokai/Edwars/Ibanez.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har blitt, og med rette, påpekt at vi er off-topic. Det har jeg vel hovedskylden for, så jeg har gjemt noen innlegg. Får se om det lages en egen tråd om dette.

Beklager at jeg har vært et dårlig eksempel og bidratt til offtopicheten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La til specs fra ibanezwiki.com

hva denne 3-veisbryteren gjør er pt noe uvisst. Coilsplit, eller fase kanskje? Får lete mer.

Ser ut til at det er noe de kaller tri-sound. Hva er nå det tro?....

edit: Funnet ut tri-sound. Oppdatert første post. Får se om den er koblet til begge pickupene eller bare den ene da.

Endret av space

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte det jeg også, men har ikke peil. Bare fordi Ace Frehley spilte på LP med hvite/krem super distortions :)

Legg også merke til forskjellige pole pieces:

2fa925c55a04b1fc3d40682734e70801.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første jeg tenker er super distortion i bridge og en eller annen PAF-sak i neck, men kun basert på at det er en relativt vanlig kombo.

Du får fleske til med flere bilder. Garantert noen her som kan svare.... Eide og Steikbacon for eksempel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La merke til noe mer nå. Bridge pickupen er tykkere, og har ikke skruer gjennom.

Kan også legge til at alderen på pickupene er fra ca 1990 eller eldre.

Neck:
6a2fa78069600af0a3f1264e25ee2363.jpg

Bridge:
f85e3e98972f40b7f8eae374c453aeac.jpg

Rent og pent gripebrett nybehandlet med fret doctor:
cfcaaca417688fb4219fa4558bb00741.jpg

Endret av space
  • Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av oamo
      Hei, kjøpte denne gitaren brukt tilbake i 2010, da jeg nå skal flytte og jeg ikke har spilt gitar på mange år trenger den et nytt hjem.
      Da den trenger litt service og jeg ikke helt er sikker på hvilke mikrofoner som står i, så trenger jeg litt råd om hva denne gitaren i det heletatt er verdt.
      Har orginal hardcase og det er noen få skrammer etter forrige eier som brukte den i noen live sammenhenger.
      Spørsmålet blir da, skal jeg legge den ut på salg slik den står, eller burde den bli levert inn til service før eventuel salg.

Tror det skal være noen greier med noen søksmål og at produksjonen av gitaren plutselig måtte stoppe. Sett meg på plass, men tror den muligens kan ha noe samleverdi for rett kjøper. 

Takker for alle svar

Bilder:
      https://ibb.co/9sBRQmQ
      https://ibb.co/SX1gLvr
      https://ibb.co/kJxZDFc
      https://ibb.co/TvQ3xft
      https://ibb.co/XjhfMkN
    • Av Rokamy
      Noen som kan hjelpe med en verdivurdering av denne gitaren som jeg kjøpte i begynnelsen av 80?
      Meget lite brukt og i meget godt stand.

• Av Jegsann!
      Selger min Ibanez RG570EX fra 2000/2001. Gitaren er i god stand og har nesten ikke vært brukt på 10 år. Noen små merker og litt slitasje i selve lakken har den da, men det var toppmodellen fra den product linen (generasjonen?) av RG-gitarer fra den tiden og kostet ca. 12.000 ny. Spørsmålet nå er hva jeg kunne forventet av salgspris... Er det noe marked for denne typen gitarer?
    • Av TerjeA
      Snakk om bursdag, julaften, nyttår og 17.mai på samme dag! 
      Jeg slo til på en ny Taylor 814 DLX V-class under en Taylor presentasjondag på Gitarhuset på Alnabru for et par uker siden. I dag kunne jeg endelig hente vidunderet. Tilfeldigvis kom også i dag en pakke jeg hadde bestilt på nett, med 2 x Humidipak, 2 x Humiditrak og en Snark (rød) cliptuner. (Sistnevnte inneholdt også et overraskende bra plekter som jeg ser at fort kan bli en favoritt, selv om det er tykkere (0,78) enn jeg vanligvis foretrekker.) D´Addario humiditrak er en ganske liten temperatur- og fuktighetsmåler som parres via bluetooth med en app på telefonen. En plasserte jeg i kassa til min nye 814, den andre i skapet (se annet blogginnlegg) med min Taylor 310.
      Så til gitaren; GA-formen ligger herlig i fanget, det avrundede «armlenet» føles svært behagelig, og detaljene på denne DLX-utgaven er rett og slett nydelig - som et stykke kunst. Lyden høres umiddelbar fyldig og fin, parret med den vekjente litt lysere Taylor-tonen. Den nye V-class bracingen skal gi bedre sustain og intonasjon. Jeg vil ikke la meg lokke til å si noe mer om det foreløpig - jeg har jo såvidt fått henne i fanget :). Førsteinntrykker er imidlertid helt knall. Gleder meg til å bli mer kjent med henne. Og alle vet jo at hun bare blir bedre og bedre

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.