Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[NGD] MJT Jazzmaster prosjekt!


djupnes

Anbefalte innlegg

Nei da måtte jeg uansett ha kjøpt en AVRI bro til rundt $70, pluss staytrem oppgradering. Da hadde jeg fremdeles hatt en middelmådig tremolo med pinglete fjær og dårlige toleranser.

Staytrem broen er jo ikke heller veldig billig for hva den er.

Har prøvd både mustang og avri bro på den forrige jazzmasteren og Mastery broen var hestehoder bedre, har på grunn av dette å store forhåpninger til vibratoen.

Om jeg hadde oppgradert til mastery vibrato på en gitar som allerede hadde AVRI vibrato er tvilsomt men prisdifferansen er som sagt ikke så ekstrem på nybygg. Det andre er at jeg får Mastery greiene drop-shippet til MJT

Endret av djupnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par vintage offsets, og der har jeg prøvd ut litt diverse. Masteryen er absolutt bra saker, men hadde nok ikke brukt 1250 kr på den igjen. Den gir en tanke mer sustain og en litt tightere feel, men samtidig så syns jeg den tar bort litt av overtonene og feel`en i forhold til en original bro eller evt en gammal mustang bro. Det er jo snakk om små nyanser her uansett. Har ikke testa Staytrem selv, men jeg ville nok gått for det. Men jeg syns jo også den ser bedre ut en Mastery da ;)

Er vel i mindretall her, men jeg syns med riktig setup at en original bro fungerer helt topp; at det er riktig halsvinkel osv. Men favoritten er egentlig en gammal mustang bro.

Mastery vibratoen har jeg ikke testa. Loztboy, hva føler du er bedre med denne?

Men, har ikke noe kjennskap til Avri hardwaren, så vet ikke hvor bra den er.

Gleder meg til fortsettelsen på denne tråden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastery vibben har tatt utgangspunkt i 59-62 tremoloen, den er stivere og selvfølgelig bygd med samme sykt lave toleranser og det er kun brukt stål og messing. Kraftige saker.

Jeg fikk til et bra setup med standard bro så lenge jeg spilte høflig men med en del herjing med trem og 1.2 plekter var den alltid fullstendig skeiv i bøssingene, høydeskruene flyttet på seg og strengene hadde skiftet spor. Dette var med rett halsvinkel men 11-48 strenger. Med mustang var det bedre men enda litt ustabilt når jeg var hardhendt med tremoloen. Med mastery kunne jeg nærmest bære gitaren etter trem armen uten at systemet ble i ulage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastery vibratoen har jeg ikke testa. Loztboy, hva føler du er bedre med denne?

Alt er bedre med Mastery vibratoen. Jeg har hatt japan, mexico og avri vibrato.

Fjæren er i en klasse for seg selv.

Armfestet er genialt, armen "snapper" på plass og man kan regulere hvor løst armen skal kunne svinge eller ikke.

Mellomrommet mellom hovedplata og hullene strengene går gjennom er gjennomtenkt, jeg og mange flere opplever av og til at strengeballen blir kutta av fordi den treffer baseplata. Det er noe som ikke er mulig på Mastery Vibratoen.

Skruene under strengene er forsenket slik at de ikke kan komme borti strengene.

"Fulcrum plata" er skikkelig laget, slik at "String platen" balanserer perfekt og ikke vrir seg.

Du har sikkert sett disse:

http://forum.gitarnorge.no/topic/53674-mastery-bridge-og-vibrato-paa-en-fender-classic-player-jazzmaster/

http://www.masterybridge.com/offset-vibrato.php (dra i bildene for å se flere (hvis det er lov å si...))

Beklager horribel blanding av norske og engelske uttrykk :)

Edit. ser også nå at jeg har blanda litt av hva djupnes og Truckstop hadde kjøpt inn :) men, Truckstop bare kjøp mastery vibratoen du :ninja:

Edit2: tror jeg må ha blitt full av Munkholmen jeg nettopp drakk. jeg hadde ikke blanda hvem som hadde kjøpt hva, men noe hadde jeg blanda....

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg å teste Mastery på Jag'en min, både bridge og tremolo. Hadde bridgen på den forrige Jaguaren min (en del år før de i det hele tatt begynte lekke det at det var en tremolo på vei) og jeg var veldig fornøyd med den. Det var mest av økonomiske hensyn at jeg landet på Staytrem på mine offsets nå. De koster jo halvparten av hva en Mastery koster og de fungerer jo faktisk veldig bra (og de er langt bedre enn en vanlig Mustang-bridge til tross for så å identisk design).

Har ikke sjekket tråden i det siste, men det var en skrotnisse på OSG som leflet med tegninger av en Mastery/Staytrem-hybrid som så veldig lovende ut. Undres om han kom i mål. Det forumet er jo mekka for finurlige offsetløsninger. Har vært fristet å bestille opp custom metalplater, men aldri rukket å bli med på noen av batchene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du linket tråden kom jeg på at jeg har lest den på et tidspunkt loztboy. Jeg hadde samme thimble problem når jeg skulle montere mastery bridge på thurston moore JM'en. Jeg prøvde å løse det med kobbertape men hullene etter gotoh TOM'en var så store at tapen nesten gikk i ett med topp kanten på thimblene, jeg måtte legge kobber under de å for å få det stabilt. Brukte den sånn til en kar på OSG maskinerte meg thimbler. Han hadde gjort det til mange medlemmer som hadde classic og thurston modeller. Faktisk rart at ikke mastery kan lage det så vanlig som de gitarene er, spesielt siden sonic youth var en av de første til å profilere mastery. Thurston har å montert mastery på signaturgitaren han selv turnerer med.

Endret av djupnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal jo strengt tatt fungere fint hvis de er laget til mustang bridge, tror dog ikke de var tilgjengelige når jeg hadde problemet for nesten fire år siden. Heldigvis ikke noe problem jeg kommer til å ha igjen. TOM er forøvrig en grusom bro å ha på JM, hvorfor de valgte den broen til en gitar med 7,25" radius hals er for meg helt vanvittig da gitaren prismessig ligget jevnt med American vintage. De klarte jo å putte staytrem bro på Johnny marr jaguaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg å teste Mastery på Jag'en min, både bridge og tremolo. Hadde bridgen på den forrige Jaguaren min (en del år før de i det hele tatt begynte lekke det at det var en tremolo på vei) og jeg var veldig fornøyd med den. Det var mest av økonomiske hensyn at jeg landet på Staytrem på mine offsets nå. De koster jo halvparten av hva en Mastery koster og de fungerer jo faktisk veldig bra (og de er langt bedre enn en vanlig Mustang-bridge til tross for så å identisk design).Har ikke sjekket tråden i det siste, men det var en skrotnisse på OSG som leflet med tegninger av en Mastery/Staytrem-hybrid som så veldig lovende ut. Undres om han kom i mål. Det forumet er jo mekka for finurlige offsetløsninger. Har vært fristet å bestille opp custom metalplater, men aldri rukket å bli med på noen av batchene.

Hadde Mastery på avri jaguaren min. Panzersolid med power slinky's :) jeg er brutal med tremoloen. Solgte den da jeg til tross for mine beskjedne 1,75 syntes skalaen ble for liten, må være pølsefingrene og mangelen på finesse Endret av djupnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.