Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Low output og "knitring" fra PU?


xshorteyx

Anbefalte innlegg

Heisann. Har et lite problem med 8strengern min nå.

Jeg er litt usikker på om det er et potmeter som er blitt dårlig i gitaren, eller om det kan være pickupen som er gåen..

Neckpickupen er koblet rett i 3-way switch og bypasser volum og tone-knotten, men bridgepickupen går igjennom både 3-way switch, volum og toneknott.. Er det mulighet for att det kan være dårlig potmeter eller en feil i 3-way switch? Eller må jeg annta det værste og tenke meg til att pickupen holder på å dø?

Vet dette kan være litt vagt forklart og vanskelig å forstå men jeg skal gjøre en innspilling av det når jeg kommer hjem.

Har hatt et par gitarer i mine dager hittil men jeg vet att jeg har manglende kunnskap om det tekniske bak elektronikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne forsiktig opp elektronikken, inkludert jacken og se etter løse koblinger eller uønsket kontakt.

Høres litt ut som det er en jordledning som er løs ett eller annet sted. Husk å sjekke at bridgen/trem er jordet skikkelig også.

Tviler på at det er selve pickupen som er problemet :)

Hvilken pickup er det som knittrer? Og gjelder det hele tiden, eller kun når du skrur på volumpotten?

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvanlig at pickupen feiler, det er en enkel konstruksjon (én lang ledning) uten interne bevegelser.

Er det gammel switch kan den være slitt og oksidere. Er den relativt ny, skal den ikke feile. Lodding og kabling inn mot switch; kan; derimot. Potmeter blir slitt i enda større grad, og kan også bygge opp rusk, det vil forårsake knitring og til slutt ingen kontakt. Igjen usannsynlig på nye potter.

Knitring er en normal feil ved dårlig tilkobling. Lav output derimot er et uvanlig symptom. Kanskje du kan utdype litt:

Forstod jeg det rett i at gitaren er koblet slik?:

Neck -> switch

Bridge -> volume -> tone -> switch

Switch [neck/neck+bridge/bridge] -> jack

Er det lavt volum hele veien, på alle tre switchposisjoner?

Hva skjer når du vrir volum eller tone?

Er innsiden av foliert med kobber eller aluminium, eller malt med en svart/grå matt maling?

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fikset en gitar med lignende symptomer. Gitaren hadde godt med lyd ut, det var ikke noe umiddelbart som tilsa at det var noe feil, lyden var dempet og ullet og man fikk inntrykk at gitaren hadde dårlig lyd. Husker ikke om det var knitring, men denne feilen burde også gi litt slikt når jack ble snurret rundt. Eier og butikkmann trodde denne skulle være slik, men jeg ante ugler i mosen (eller gremlings i systemet) og lærte noe nytt. Viste seg at jackutgangen var vridd litt, og dette medførte at tuppen på pluggjack (ledningen) som ble dyttet inn kom inn mot lakkert skjerming (conductive shielding paint). Denne leder ikke som kobberfolie og det var en del motstand mellom punktet der jacktupp kom mot til selve jord. Dermed ble ikke signalet lagt direkte til jord, men bare "tappet" veldig mye. Tviler at dette er tilfelle på din men man vet aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som steikbacon påpeker så vil metallmaling på innsiden kunne jorde ut signalet men med ørlite motstand, nok til å fortsatt gi signal. Det vil fungere identisk som en volumpot skrudd nesten helt ned. Sjekk om innsiden er malt matt svart eller grå.

Switcher enten virker eller virker ikke. Potmeter likeså som med switch, men jeg har unntaksvis opplevd at de kan gi lavt volum på gitt posisjon (men fungere utmerket eller null volum andre posisjoner). Tviler derfor på at de er syndere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå... Det -ser- ikke ut som att det egentlig skal være noe problemer med brudd eller lignende... inni cavity'en er det et lag med matt svart coat.. Har desverre ingen verktøy til å feilsøke med :/

Her er et lite klipp over hvordan det låter... her slår jeg over alle 8 strengene og prøver å la dem ringe.

Først på bridge pickup og etterpå via neckpickup..

https://soundcloud.com/kurt-caparison/pickup-problem/s-xfxJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.