Web Analytics
Jump to content

Oppgradere fra Squier Affinity Tele

Baguett
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har spilt både akustisk og el-gitar i mange år, men aldri aktivt (utenom i starten). Idag spiller jeg kun når jeg besøker mitt barndomshjem og er sjeldent nok til at jeg glemmer låter og riff som jeg lærer meg. Uansett, har altså idag en Fender Squier Affinity series spesial tele og en Roland Cube 15x. Jeg er langt fra misfornøyd, men vurderer en ny og litt bedre gitar. Jeg deler leilighet med noen og har ekstremt lite lydisolasjon i veggene, så kommer sikkert til å spille mest med hodetelefoner.

Spiller mye Dire Straits (eller prøver å spille:P) så gitaren burde egne seg til den type musikk, men også være en god allrounder, og lettspilt.

Gibson-gitarene synes jeg ser gode ut, men det er jo lyden som teller mest.

Tenkte i utgangspunktet å finne en brukt gitar, men utvalget i troms er ikke allverden på finn.no... Noen forslag til modeller å vurdere i prisklasser opp til, tja, 3.500 kanskje? Grunnen til at jeg ikke vil bruke alt for mye penger er fordi jeg jeg ofte tar pauser fra gitarspillingen og at jeg skal i militæret i sommer.

Vil også spørre om en ting mens jeg alt har laget en tråd, jeg får masse støy-lyder fra Roland'en min når jeg har koblet til gitaren men ikke spiller på den, hva kan det være? Rommet har kun lys og mobiltelefon som bruker strøm, stortsett.

Personligen tycker jag att utseendet betyder massa. Tänk på att om du köper en bra gitar (tex Gibson, om du diggar utseendet) brukt så sjunker den nödvändigtvis inte i värde. Då kan du alltså unna dig en dyr, god och snygg gitar som säger "Good I´m so sexy, pick me up and spank my bitch up" istället för en billlig nödlösning som uttrykker "hm, det hade ju varit litt kul om du kunde tänkt dig att att spela på mig nån gång".

Med andra ord så föreslår jag att du mångdubblar din budget utan att komma med några konkreta tips, bra inlägg, way to go.

Raske svar, i like :)

Siden jeg allerede har en Squier (dog en billig en) tror jeg at det hadde vært gøy med noe annet, men det er jo også et safe bet.

TUFFUTFF: Ja, selv om lyden er viktigst for meg er utseendet også viktig, klassisk svart og hvit gitar synes jeg er alt for kjedelig. Men kom på nå at er det jo minst to musikkbutikker i Tromsø og går jeg dit kan jeg i tillegg prøve de fleste modellene, men prisene er kanskje litt høyere der enn ellers. Er det voldsom prisforskjell på samme type gitar brukt og ny, vanligvis? Snakker vi 1.000 så tror jeg ikke at jeg orker å kjøpe en brukt.

Hvis du bor i Troms kontakter du Eirik Junge Eliassen på Homelessguitars. De bygger godt oppsatte partsocastere og selger masse gode brukte gitarer de setter opp, reparerer og shiner.

Gjenbruk av musikkinstrumenter er ideen, har gitaren en skadet hals tilpasser du halsen fra en med ødelagt kropp osv. Hele opplegget er non profit og overskuddet brukes til musikkinstrumenter til ungdom og band som ikke er sånn stilt at de kan kjøpe seg utstyr. Alt han har er å priset uten tanke på noe særlig profitt så du kan gjøre noen fantastiske kjøp. Holder til i Tromsø

• Like 3

Det er en grei forskjell mellom affinity og classic vibe series. Classic vibe har god mottakelse jevnt over, de fleste CV jeg har prøvd har vært gode eksemplarer, og det er high praise for et så rimelig instrument. Jeg synest ikke de står særlig tilbake for fender gitarer til dobbel pris. Jeg tror det hører til sjeldenheten at det er så jevn enighet blant brukere om kvaliteten på en modell, som med squier CV, bare gjør søk på gitarnorge og andre fora.

Før du når opp til fender american standard, var road worn series fra fender mexico bra instrument. Heslig utseende men knall lyd/karakter.

Annet enn strat/tele, finnes mye annet snadder. Vil du ha en les paul, se til gibson. Epiphone er greit 'nok', men føles litt mer 'half way there' (ymmv). De lager bra jazz gitarer dog, til eksempel Dot.

Ibanez er lett tilgjengelig, velbygde kvalitetsinstrument, om superstrat er interessant. Som med squier affinity, styr unna de aller rimeligste modellene, og gjerne se på en uten floyd rose tremolo, Ikke fordi det er dårlig, men fordi det er komplisert.

Har sett på homelessguitars men var ikke så mange til salgs der akkurat nå.

Skal innom butikkene senere idag å se hva de har til salgs, vil ha epiphone eller noe i den duren men CV er aktuelt om de ikke har det jeg ser etter.

Støpselet til forsterkeren er nok ikke jordet nei, kan det være problemet?

Den billigste serien til Tokai kan være verdt å sjekke ut om du er villig til å gå litt over budsjett. Les Paulen dems ligger på ca 4000. Selv om disse også er produsert i Kina synes jeg de er betydelig bedre enn hva jeg har prøvd fra Epiphone, og kvalitetsmessig nært de billigste seriene til Gibson. Pickupsa er også veldig ålreite, noe som gjerne er det største problemet til billigere gitarer.

Den billigste serien til Tokai kan være verdt å sjekke ut om du er villig til å gå litt over budsjett. Les Paulen dems ligger på ca 4000. Selv om disse også er produsert i Kina synes jeg de er betydelig bedre enn hva jeg har prøvd fra Epiphone, og kvalitetsmessig nært de billigste seriene til Gibson. Pickupsa er også veldig ålreite, noe som gjerne er det største problemet til billigere gitarer.

Endte med en Ibanez DN500 i hvit siden jeg fikk 1.500 kr i rabatt:)

Takk for alle tips i denne tråden!

• Like 1

Gratulerer med ny gitar :)

Jording på en Cube 15x? kontakten på forsterkeren er jo ikke jordet, men på min har jeg sjeldent det problemet, er det likedan både på "clean" og med effekt, og er det forskjell om du har den på "metal stack" effekt eller rock? Kan det være forsterkeren som plukker opp støy, via gitaren kanskje?

På noen forsterkere kan slike ulyder forsvinne om du tar på metalldeler på gitaren uten å spille, skjer det hos deg?

Har du dimmer vil de kunne skape støy i strømnettet (alt som er på samme kurs i sikringsskap). Ikke når dimmer er av eller på fullt, men alt imellom gir ulik grad av støy i strømnettet. Det var iallefall problemet jeg fikk en gang.

Det er forresten helt vanlig at gitarer støyer. Alle erfarne gitarister drar ned volumkontroll når de ikke spiller, mellom låter eller i stille parti midt i låtene. Grunnen er at pickupene er svært følsom for elektromagnetisk støy og menneskekroppen faktisk fungerer som "antenne" som kan lede slik støy mot pickupene. Gjør det til vane å dra ned volum.

Edited by SteikBacon

Vet at støy forekommer ofte, men Cube'n lager veldig mye. Må legge handa over strengene for å stoppe det.

Har dimmer i soverommet vedsiden av, men ikke så mange andre plasser..

Skal sies at kabelen til gitaren ikke er av beste kvalitet.