Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kjøp av min første bass


Dolven

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter noen år med gitar-klimpring har jeg begynt med noen innspillings-prosjekter. Og det jeg stadig faller tilbake på at jeg trenger til innspillingen er en bassgitar. Så er det dette evige problemet med budsjett, da ...

Så noen som har tips til kjøp av en grisebillig, men helst også ganske spillbar bass?

Dette er de alternativene jeg har sett på; Squier Affinity, Cort Action Bass, billige Tobias modeller, Epiphone Thunderbird. Prisene på disse ligger på mellom 1500-3000 kr.

Andre forslag, evt. en anbefaling på en av disse modellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Cort og to Squier-basser som er laget på Cort-fabrikken i Indonesia (Vintage Modified PJ Precision og Jaguar PJ Short Scale). Cort-bassen er en Artisan med wenge hals som jeg kjøpte brukt, de to Squier-bassene kjøpte jeg nye på 4sound. Alle kostet mellom 2000 og 3000, og jeg har ingen problemer med å anbefale samtlige. Uansett bass så må du regne med å måtte gjøre setup og muligens bytte til bedre strenger, men det er uansett fullt mulig å finne gode basser til under 3000. Basser som selges nye til 1500 og lavere ville jeg nok være litt skeptisk til. Squier fra Vintage Modified eller Classic Player seriene regner jeg som gode basser for pengene.

Jeg har mange ganger vært i butikker og forsøkt nye basser til mellom 5000 og 15000 kroner, men synes ikke de er SÅ mye bedre enn bassene mine. Ofte føles det som det kun er pickups som skiller.

Mitt tips til første bass: Kjøp pent brukt til 2000-3000 av et kjent merke/mainstream modell, og finn ut mer om hva du liker. Da er den lettere å selge uten særlig tap når du finner ut hva du EGENTLIG vil ha.

EDIT: De to Fender-bassene det lenkes til på finn til 3000 lenger opp ser ut som trygge kjøp.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ute etter 4 eller 5-strengs?

Squier og Mexico Fender som blir nevnt, er helt sikkert kurante saker. Ser du også har nevnt Epi Thunderbird. Også en kurant bass, men den er nok litt mer boomy enn mange andre, men er du ute etter akkurat det, er det jo greit. Dessuten er det jo tøffeste gutten i gata!

Selv var jeg i samme situasjon for noen år siden, og kjøpte en LTD med EMG pickups og aktiv elektronikk brukt, her på forumet. Ser ut som man kun kan spille hårmetall på den, men den er faktisk veldig allsidig, og så lenge den kun skal brukes her hjemme, spiller jo utseende mindre rolle.

For noen år siden laget OLP billige basser på lisens fra Music Man som var veldig ålreite til prisen, så hvis du kommer over noe slikt på bruktmarkedet, er det et bra alternativ.

Som med gitarer, er det jo et hav å velge i, så det går litt på hva du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.