Web Analytics
Jump to content

Tips til kjøp av min første bass

Dolven
 Share

Recommended Posts

Hei!

Etter noen år med gitar-klimpring har jeg begynt med noen innspillings-prosjekter. Og det jeg stadig faller tilbake på at jeg trenger til innspillingen er en bassgitar. Så er det dette evige problemet med budsjett, da ...

Så noen som har tips til kjøp av en grisebillig, men helst også ganske spillbar bass?

Dette er de alternativene jeg har sett på; Squier Affinity, Cort Action Bass, billige Tobias modeller, Epiphone Thunderbird. Prisene på disse ligger på mellom 1500-3000 kr.

Andre forslag, evt. en anbefaling på en av disse modellene?

Jeg har en Cort og to Squier-basser som er laget på Cort-fabrikken i Indonesia (Vintage Modified PJ Precision og Jaguar PJ Short Scale). Cort-bassen er en Artisan med wenge hals som jeg kjøpte brukt, de to Squier-bassene kjøpte jeg nye på 4sound. Alle kostet mellom 2000 og 3000, og jeg har ingen problemer med å anbefale samtlige. Uansett bass så må du regne med å måtte gjøre setup og muligens bytte til bedre strenger, men det er uansett fullt mulig å finne gode basser til under 3000. Basser som selges nye til 1500 og lavere ville jeg nok være litt skeptisk til. Squier fra Vintage Modified eller Classic Player seriene regner jeg som gode basser for pengene.

Jeg har mange ganger vært i butikker og forsøkt nye basser til mellom 5000 og 15000 kroner, men synes ikke de er SÅ mye bedre enn bassene mine. Ofte føles det som det kun er pickups som skiller.

Mitt tips til første bass: Kjøp pent brukt til 2000-3000 av et kjent merke/mainstream modell, og finn ut mer om hva du liker. Da er den lettere å selge uten særlig tap når du finner ut hva du EGENTLIG vil ha.

EDIT: De to Fender-bassene det lenkes til på finn til 3000 lenger opp ser ut som trygge kjøp.

Edited by sarge

Er du ute etter 4 eller 5-strengs?

Squier og Mexico Fender som blir nevnt, er helt sikkert kurante saker. Ser du også har nevnt Epi Thunderbird. Også en kurant bass, men den er nok litt mer boomy enn mange andre, men er du ute etter akkurat det, er det jo greit. Dessuten er det jo tøffeste gutten i gata!

Selv var jeg i samme situasjon for noen år siden, og kjøpte en LTD med EMG pickups og aktiv elektronikk brukt, her på forumet. Ser ut som man kun kan spille hårmetall på den, men den er faktisk veldig allsidig, og så lenge den kun skal brukes her hjemme, spiller jo utseende mindre rolle.

For noen år siden laget OLP billige basser på lisens fra Music Man som var veldig ålreite til prisen, så hvis du kommer over noe slikt på bruktmarkedet, er det et bra alternativ.

Som med gitarer, er det jo et hav å velge i, så det går litt på hva du er ute etter.

• 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.