Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Uærlighet eller ikke...


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Jeg fant kinakoiper av fenderhalser med Fender logo. Hvis jeg bygger en god gitar som er verdt mye som intrument, (kanskje 400 euro) og custombygger en slik med overskrift Cutom Strat ( ikke Custom Fender stratocaster) men bare forograferer og skriver gir Custom Strat så kommer spørsmålet. Er dette uærlighet å fotografere gitaren med logoen og skrive Strat uten å bruke Fender eller stratocaster i annonsen uærlighet? Hvis noen kontakter om meg om detaljer så ville jeg legge alle kort på bordet. Hva folk tenker ut i fra bildet er egentlig ikke min buisses så lenge jeg ikke lyver i annonsen. Disse gitarene skal jeg ikke selge i Norge og gjør jeg det så skal jeg være ærlig om noen tar kontakt. Er dette uærlighet?

De blir bedre enn en billiggitar til 1000kr uansett, med Wilkinson stol Fender stemmeskruer, Fender halsplate og pickups som låter mye råere enn enn en squire feks, jeg tenkte på Noisless.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant kinakoiper av fenderhalser med Fender logo. Hvis jeg bygger en god gitar som er verdt mye som intrument, (kanskje 400 euro) og custombygger en slik med overskrift Cutom Strat ( ikke Custom Fender stratocaster) men bare forograferer og skriver gir Custom Strat så kommer spørsmålet. Er dette uærlighet å fotografere gitaren med logoen og skrive Strat uten å bruke Fender eller stratocaster i annonsen uærlighet? Hvis noen kontakter om meg om detaljer så ville jeg legge alle kort på bordet. Hva folk tenker ut i fra bildet er egentlig ikke min buisses så lenge jeg ikke lyver i annonsen. Disse gitarene skal jeg ikke selge i Norge og gjør jeg det så skal jeg være ærlig om noen tar kontakt. Er dette uærlighet?

Hvorfor skal du ikke selge i Norge?

Jeg vil anbefale deg å lære deg det tekniske bak en gitar; før du hopper ut og setter sammen gitarer som du selger. Det virker som du prøver å ta snarvei over alle steg en god gitarmaker tar; og det vil fort falle tilbake på deg og ditt rykte.

Start med hobby mekking med dine egne gitarer. Gjør enkle oppdrag som strengeskift og justering. Sett deg inn i elektronikk og forstå alle komponentene. Øv mye på korrekt og god loddeteknikk. Gå dypere i hvordan et setup blir bra. Forstå trevirket og hvordan det oppfører seg og hvordan det jobbes med. Så kan du se etter deleprodusenter for å finne ut hva de kan levere og hvor attraktivt det er for potensielle kunder. Er du god, vil du kanskje sitte igjen med profitt.

Dette tar år, om du jobber aktivt med det. Det er tydelig på trådene dine; uten å være frekk; at du er på hobby stadiet idag. Det er en god start, og du virker ivrig, men ikke gjør feilen av å forhaste deg. Jeg ville ikke anbefalt noen å kjøpe gitar av deg nå, men kanskje om 10 år om du legger mye svette tårer og lidenskap i jobben.

Ikke ment som en drøm-punktering, men jeg synest det er på sitt rette med en reality check.

Endret av tronni
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ikke selge i Norge?

Jeg vil anbefale deg å lære deg det tekniske bak en gitar; før du hopper ut og setter sammen gitarer som du selger. Det virker som du prøver å ta snarvei over alle steg en god gitarmaker tar; og det vil fort falle tilbake på deg og ditt rykte.

Start med hobby mekking med dine egne gitarer. Gjør enkle oppdrag som strengeskift og justering. Sett deg inn i elektronikk og forstå alle komponentene. Øv mye på korrekt og god loddeteknikk. Gå dypere i hvordan et setup blir bra. Forstå trevirket og hvordan det oppfører seg og hvordan det jobbes med. Så kan du se etter deleprodusenter for å finne ut hva de kan levere og hvor attraktivt det er for potensielle kunder. Er du god, vil du kanskje sitte igjen med profitt.

Dette tar år, om du jobber aktivt med det. Det er tydelig på trådene dine; uten å være frekk; at du er på hobby stadiet idag. Det er en god start, og du virker ivrig, men ikke gjør feilen av å forhaste deg. Jeg ville ikke anbefalt noen å kjøpe gitar av deg nå, men kanskje om 10 år om du legger mye svette tårer og lidenskap i jobben.

Ikke ment som en drøm-punktering, men jeg synest det er på sitt rette med en reality check.

Jeg kjøper pro Noisless eller vintage ferdigkoblede plekterbrett og deler som er beregnet til å brukes sammen. Selvfølgelig blir de grundige testet. Ja jeg kan sende til Norge med DHL for 30 euro i porto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å selge en gitar som gir seg ut for å være en Fendergitar, er at du ikke har kontroll på hva kjøperen gjør med den.

For min del vil jeg ikke bidra til at noen kan lure andre ved å skru sammen en gitar som kan lure andre.

Det er kanskje å ta hardt i, men min samvittighet sier meg at jeg ikke skal gjøre slikt. Det er ikke ment som noen fasit for alle andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i utgangspunktet veldig lite til overs for slike kina-kopier. Så mitt råd er; kjøp en annen hals, iallfall mtp videresalg. Og hvorfor tror du denne kina-fake'en er en bedre hals enn en squier? Ser ikke noe logikk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra svaret ditt tror jeg ikke du tok poenget mitt, rottenikken.

Og se til hva castor skriver. Kan du garantere at kjøperen ikke selger den videre som en fender? Om ikke er du medvirkende til svindel. Som privatperson vil det nok ikke slå tilbake på deg juridisk, men selger du flere gitarer, blir du essensielt næringsdrivende; og da er nok fender veldig interessert i deg, i tillegg til at du må rydde opp med NAV i og med at du er sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jag förstår det så har du lust till att en eventuellt köpare ska tro att det är en Fender, men att det egentligen inte är det. Och du tänker att det är okej så länge du inte skriver att det är en Fender i annonsen. Är det korrekt? I så fall, skulle du själv vilja bli "lurt" på det sättet? Nej, vet du vad, det är inte okej, ärlighet vara längst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gir inntrykk av at gitaren er noe annet enn den er... bare det bør la det ringe en bjelle.

Som noen sier så vet du ikke hva som skjer med den videre og er i så måte med på at noen vil bli grundig lurt.

Noen vil kanskje sitte igjen med slike gitarer etter ett dødsfall og tror at det er skikkelig greier som igjen selger som om det er gull.

Jeg for min del er utrolig skeptisk til å kjøpe gitarer via finn.no nettopp fordi det er plenty slike tøyseeksemplar på markedet...

Kjøper jeg brukt så kjenner jeg vedkommende eller på annet vis har tillit til at det er en seriøs person.

Uten at jeg er noen ekspert på juss, så vil jeg håpe at det finnes lover mot slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.