Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarbyggere og forskjeller i kvalitet


gitarleik

Anbefalte innlegg

Det var det med flaksen.....

Uttalelser som at du får en gitar på linje med en custom til 30-40k gir jo liten mening. Du vet ikke hva du får før den er ferdig. Og en ting er sikkert. Tom Anderson eller John Suhr er jævla mye bedre på å lakke giterer enn meg ass. Men hva er det verd? 4k? 15? Men det er ikke bare Logo'n man betaler for ass. En Suhr føles og ser ut som en Suhr og det er det man betaler for. Men igjen vet man ikke hva man får før man får prøvd. Ingen av de custom gitarene jeg bruker nå har jeg spec'a. De var ferdige når jeg kjøpte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det med flaksen..... Uttalelser som at du får en gitar på linje med en custom til 30-40k gir jo liten mening. Du vet ikke hva du får før den er ferdig. Og en ting er sikkert. Tom Anderson eller John Suhr er jævla mye bedre på å lakke giterer enn meg ass. Men hva er det verd? 4k? 15? Men det er ikke bare Logo'n man betaler for ass. En Suhr føles og ser ut som en Suhr og det er det man betaler for. Men igjen vet man ikke hva man får før man får prøvd. Ingen av de custom gitarene jeg bruker nå har jeg spec'a. De var ferdige når jeg kjøpte dem.

Ja man må bare håpe på det beste.. :P Men jeg har tro på at det hjelper veldig med en kyndig mann som gjør de viktige tingene som å tilpasse kropp og hals optimalt, lage en knallbra nut, montere vibsystemet optimalt, få de rette vinklene der de hører hjemme osv.

Nå har jeg Trond Tufte et par steinkast unna, så han får æren. Bare kvalitetsdeler over hele fjøla(pun intended) , så oddsene er ihvertfall nogenlunde på min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både kjøpt og satt sammen custom gitarer.

Tror det er dumt å tro at man kan gitarer bedre enn de som lever av å lage dem.

Svaret på hva man trives best med vet man bare sjøl .

Har prøvd å gi noen svar ut i fra egne erfaringer her og andre steder,

men har vel funnet ut at det er akkurat som å gi ungdommer råd ellers,

man tror ikke på noe før man har erfart det sjøl.

Så kjør på:) Det er moro, men dyrt å finne ut hva man liker.

Endret av GunnarpåMo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to customgitarer. Mayones og en canadian breed. Mayonesen er custom i liten grad, utvalg av definerte specs på en ferdig utarbeidet template. Kvaliteten her har jeg ikke sett eller vært i nærheten av maken til. Canadian breeden er mye mer custom, fra båndstørrelse og clay doys, til trevirke og materiale på bindinger. Den er ikke perfekt, men den har så uendelig mye av den sjela man prater om. Det er min go-to-gitar her hjemme, og har en helt annen tonalitet enn May'en, noe som gjør at disse to har alt jeg trenger. De titalls andre gitarene er således bare plassfyller og gitarer jeg bruker på utekonserter i regn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man må bare håpe på det beste.. :P

Jeps, det kan jo være litt mer stress når man legger 25-35k i en gitar og sitter å "second guess'er" spec'en. Tyler'n fikk jeg lov å prøve. Huber'n kjøpte jeg uprøvd men jeg hadde prøvde nok til å være 95% sikker på hva jeg fikk. 5% slack kan jeg leve med...... Samme med specs egentlig ass, for 10-15 år siden var det superviktig. I dag veit jeg ikke om jeg bryr meg så mye. Så lenge det er en god gitar er'e greit lissom.

Fuzzboxer derimot er jævlig viktig ass............. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å gi noen svar ut i fra egne erfaringer her og andre steder,

men har vel funnet ut at det er akkurat som å gi ungdommer råd ellers,

man tror ikke på noe før man har erfart det sjøl.

Årets FB quote fra 21 år gamle datteren til en kompis om skolearbeid: "far, det lønner seg å jobbe"................ oh well. For some it takes a little mo time I guess.........

Jeg tror ikke det har så mye å gjøre at de ikke tror på det, det er mer at de er et sted i livet hvor det betyr noe helt annet. Så uten noen form for erfaring så har ikke nødvendigvis et råd samme betydning. Med andre ord vi hører hva du sier (ser hva du skriver) men skjønner ikke noe av det, det gjelder egentlig også oftest når vi tror vi skjønner hva du mener. Derfor er mine preferanser lite relevante for andre, for de er basert på et jævla langtekkelig sett med random erfaringer. Man kan jo selvfølgelig dele endel generelle betraktninger, men generaliteter er jo bare såååååååå kjedelig..................

Her er Strandbergs take on it:

"A good guitar builder can pick materials that provide a predictable result. The process of making a <insert established brand name here> guitar that costs $10,000 and one that costs $1,000 is identical, or at least very similar. The big difference is likely that in the more expensive one, personal attention has been put into selecting, drying, storing, and cutting the tonewood. The cheaper, which is mass produced by less skilled labor, consists of the same species of wood, but from a pile that came out of a container, in the order it was stacked. This means that two guitars from the same batch can sound quite different. They can sound exactly like the expensive guitar, but they can also sound different."

Nå har ikke jeg heller overdreven tro på tonewood ass og er litt usikker på graden av det med predictable result, men det siste setningen forklarer jo kanskje litt om hvorfor Fender innimellom treffer blink og produserer supre gitarer egentlig uten å legge mye arbeid i å prøve..................... Og folk som Tom Anderson og John Suhr legger hele sjela si i å bygge så bra gitarer som overhode mulig uten at det nødvendigvis hever alle gitarere deres over andre custom byggerer, gode hjemmebygg eller bra Fender gitarer.

En ting vil jeg kommentere og det er at det har nada å si om det står en person eller en CNC maskin og fjerner overflødig trevirke ass. De eneste som kan finne på å bruke det som et argument for noe som helst, er folk som ikke er istand til å programmere en CNC maskin. Så jeg gir fullstendig beng i om kroppen og hals er spikket, frest, høvla,filt med tåfil, CNC maskinert eller gnagd ut av sultne bevere ass.

Det jeg har litt tro på er at kombinasjonen av de to trestykkene + valg av lakk + valg av hardware + valg av PUs har endel å si. Og her begynner jo kombinasjonsmulighetene å ta litt av for den gjevne DIY'er. Det finns endel stemmeskruer + stoler + steel/brass/titanium/ass blocks + PUs å ta av. Og så kan man jo tenke jeg bare tar det beste av alt, men hva er det beste? Det som holder stemmingen best eller det som "låter" best? Er de beste stemmeskruenen nødvendigvis best sammen med den "beste" stolen eller er det en annen kombo som kanskje låter bedre? Hvilke PUs låter best i akkurat det her trestykket?

Det er her jeg tror litt som GPM at det kanskje er like greit å overlate sånt til de som lever av å gjøre dette fremfor å tror at jeg fikser dette bedre på egenhånd. Well, som jeg nevnte såvidt i en tidligere post har ikke det heller hindret meg heller i å prøve på egenhånd så jeg har seff også en gitar liggende som bare "aldri" blei helt ferdig for jeg gikk lei lenge før det blei noe cigar.............. if you wanna piss.............. Oh well, you live, you learn by the moneyz you burn.

Hvor mange slike vurderinger gjør Fender/Gibson hver gang de spyr ut en ny gitar? Allikevel er det flere som spiller Fender/Gibson en alle de custom merkene tilsammen og det er stor sjanse for at flere av de låtene du hører på som er spilt inn med en helt standard Fender eller Gibson enn noen annet, så hva faen har det egentlig å si? Hvor mye bedre låter pentatonanien min på en Dumble lissom?

Anyways, alle de custom gutta som blir nevt her gjør en masse sånne vurderinger og det er vel grunnen til at en Anderson låter og føles som en Anderson osv osv osv. Så mitt råd må bli velg den du liker utseende på best. Jeps I said it. Utseende. Funker ikke å spille på en gitar du ikke liker vettu. Må se bra ut ass, sånn er'e bare. Hvis headstock'en ser ut som et føkkings fuglenebb er løpet kjørt ass................

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føkk it! Dette blir første og siste rådet jeg gir i 2015:

Kjøp den gitaren som inspirerer deg til å spille og lage vakker musikk!

Hvilken det er må du finne ut selv. Sånn, det var 2015 i boks, snakkes neste år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å gi noen svar ut i fra egne erfaringer her og andre steder,

men har vel funnet ut at det er akkurat som å gi ungdommer råd ellers,

man tror ikke på noe før man har erfart det sjøl.

Årets FB quote fra 21 år gamle datteren til en kompis om skolearbeid: "far, det lønner seg å jobbe"................ oh well. For some it takes a little mo time I guess.........

Jeg tror ikke det har så mye å gjøre at de ikke tror på det, det er mer at de er et sted i livet hvor det betyr noe helt annet. Så uten noen form for erfaring så har ikke nødvendigvis et råd samme betydning. Med andre ord vi hører hva du sier (ser hva du skriver) men skjønner ikke noe av det, det gjelder egentlig også oftest når vi tror vi skjønner hva du mener. Derfor er mine preferanser lite relevante for andre, for de er basert på et jævla langtekkelig sett med random erfaringer. Man kan jo selvfølgelig dele endel generelle betraktninger, men generaliteter er jo bare såååååååå kjedelig..................

Her er Strandbergs take on it:

"A good guitar builder can pick materials that provide a predictable result. The process of making a guitar that costs $10,000 and one that costs $1,000 is identical, or at least very similar. The big difference is likely that in the more expensive one, personal attention has been put into selecting, drying, storing, and cutting the tonewood. The cheaper, which is mass produced by less skilled labor, consists of the same species of wood, but from a pile that came out of a container, in the order it was stacked. This means that two guitars from the same batch can sound quite different. They can sound exactly like the expensive guitar, but they can also sound different."

Nå har ikke jeg heller overdreven tro på tonewood ass og er litt usikker på graden av det med predictable result, men det siste setningen forklarer jo kanskje litt om hvorfor Fender innimellom treffer blink og produserer supre gitarer egentlig uten å legge mye arbeid i å prøve..................... Og folk som Tom Anderson og John Suhr legger hele sjela si i å bygge så bra gitarer som overhode mulig uten at det nødvendigvis hever alle gitarere deres over andre custom byggerer, gode hjemmebygg eller bra Fender gitarer.

En ting vil jeg kommentere og det er at det har nada å si om det står en person eller en CNC maskin og fjerner overflødig trevirke ass. De eneste som kan finne på å bruke det som et argument for noe som helst, er folk som ikke er istand til å programmere en CNC maskin. Så jeg gir fullstendig beng i om kroppen og hals er spikket, frest, høvla,filt med tåfil, CNC maskinert eller gnagd ut av sultne bevere ass.

Det jeg har litt tro på er at kombinasjonen av de to trestykkene + valg av lakk + valg av hardware + valg av PUs har endel å si. Og her begynner jo kombinasjonsmulighetene å ta litt av for den gjevne DIY'er. Det finns endel stemmeskruer + stoler + steel/brass/titanium/ass blocks + PUs å ta av. Og så kan man jo tenke jeg bare tar det beste av alt, men hva er det beste? Det som holder stemmingen best eller det som "låter" best? Er de beste stemmeskruenen nødvendigvis best sammen med den "beste" stolen eller er det en annen kombo som kanskje låter bedre? Hvilke PUs låter best i akkurat det her trestykket?

Det er her jeg tror litt som GPM at det kanskje er like greit å overlate sånt til de som lever av å gjøre dette fremfor å tror at jeg fikser dette bedre på egenhånd. Well, som jeg nevnte såvidt i en tidligere post har ikke det heller hindret meg heller i å prøve på egenhånd så jeg har seff også en gitar liggende som bare "aldri" blei helt ferdig for jeg gikk lei lenge før det blei noe cigar.............. if you wanna piss.............. Oh well, you live, you learn by the moneyz you burn.

Hvor mange slike vurderinger gjør Fender/Gibson hver gang de spyr ut en ny gitar? Allikevel er det flere som spiller Fender/Gibson en alle de custom merkene tilsammen og det er stor sjanse for at flere av de låtene du hører på som er spilt inn med en helt standard Fender eller Gibson enn noen annet, så hva faen har det egentlig å si? Hvor mye bedre låter pentatonanien min på en Dumble lissom?

Anyways, alle de custom gutta som blir nevt her gjør en masse sånne vurderinger og det er vel grunnen til at en Anderson låter og føles som en Anderson osv osv osv. Så mitt råd må bli velg den du liker utseende på best. Jeps I said it. Utseende. Funker ikke å spille på en gitar du ikke liker vettu. Må se bra ut ass, sånn er'e bare. Hvis headstock'en ser ut som et føkkings fuglenebb er løpet kjørt ass................

Dette er noe av det som er skrevet noensinne jeg relaterer meg mest til. Helt ærlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets FB quote fra 21 år gamle datteren til en kompis om skolearbeid: "far, det lønner seg å jobbe"................ oh well. For some it takes a little mo time I guess.........

Jeg tror ikke det har så mye å gjøre at de ikke tror på det, det er mer at de er et sted i livet hvor det betyr noe helt annet. Så uten noen form for erfaring så har ikke nødvendigvis et råd samme betydning. Med andre ord vi hører hva du sier (ser hva du skriver) men skjønner ikke noe av det, det gjelder egentlig også oftest når vi tror vi skjønner hva du mener. Derfor er mine preferanser lite relevante for andre, for de er basert på et jævla langtekkelig sett med random erfaringer. Man kan jo selvfølgelig dele endel generelle betraktninger, men generaliteter er jo bare såååååååå kjedelig..................

Her er Strandbergs take on it:

"A good guitar builder can pick materials that provide a predictable result. The process of making a <insert established brand name here> guitar that costs $10,000 and one that costs $1,000 is identical, or at least very similar. The big difference is likely that in the more expensive one, personal attention has been put into selecting, drying, storing, and cutting the tonewood. The cheaper, which is mass produced by less skilled labor, consists of the same species of wood, but from a pile that came out of a container, in the order it was stacked. This means that two guitars from the same batch can sound quite different. They can sound exactly like the expensive guitar, but they can also sound different."

Nå har ikke jeg heller overdreven tro på tonewood ass og er litt usikker på graden av det med predictable result, men det siste setningen forklarer jo kanskje litt om hvorfor Fender innimellom treffer blink og produserer supre gitarer egentlig uten å legge mye arbeid i å prøve..................... Og folk som Tom Anderson og John Suhr legger hele sjela si i å bygge så bra gitarer som overhode mulig uten at det nødvendigvis hever alle gitarere deres over andre custom byggerer, gode hjemmebygg eller bra Fender gitarer.

En ting vil jeg kommentere og det er at det har nada å si om det står en person eller en CNC maskin og fjerner overflødig trevirke ass. De eneste som kan finne på å bruke det som et argument for noe som helst, er folk som ikke er istand til å programmere en CNC maskin. Så jeg gir fullstendig beng i om kroppen og hals er spikket, frest, høvla,filt med tåfil, CNC maskinert eller gnagd ut av sultne bevere ass.

Det jeg har litt tro på er at kombinasjonen av de to trestykkene + valg av lakk + valg av hardware + valg av PUs har endel å si. Og her begynner jo kombinasjonsmulighetene å ta litt av for den gjevne DIY'er. Det finns endel stemmeskruer + stoler + steel/brass/titanium/ass blocks + PUs å ta av. Og så kan man jo tenke jeg bare tar det beste av alt, men hva er det beste? Det som holder stemmingen best eller det som "låter" best? Er de beste stemmeskruenen nødvendigvis best sammen med den "beste" stolen eller er det en annen kombo som kanskje låter bedre? Hvilke PUs låter best i akkurat det her trestykket?

Det er her jeg tror litt som GPM at det kanskje er like greit å overlate sånt til de som lever av å gjøre dette fremfor å tror at jeg fikser dette bedre på egenhånd. Well, som jeg nevnte såvidt i en tidligere post har ikke det heller hindret meg heller i å prøve på egenhånd så jeg har seff også en gitar liggende som bare "aldri" blei helt ferdig for jeg gikk lei lenge før det blei noe cigar.............. if you wanna piss.............. Oh well, you live, you learn by the moneyz you burn.

Hvor mange slike vurderinger gjør Fender/Gibson hver gang de spyr ut en ny gitar? Allikevel er det flere som spiller Fender/Gibson en alle de custom merkene tilsammen og det er stor sjanse for at flere av de låtene du hører på som er spilt inn med en helt standard Fender eller Gibson enn noen annet, så hva faen har det egentlig å si? Hvor mye bedre låter pentatonanien min på en Dumble lissom?

Anyways, alle de custom gutta som blir nevt her gjør en masse sånne vurderinger og det er vel grunnen til at en Anderson låter og føles som en Anderson osv osv osv. Så mitt råd må bli velg den du liker utseende på best. Jeps I said it. Utseende. Funker ikke å spille på en gitar du ikke liker vettu. Må se bra ut ass, sånn er'e bare. Hvis headstock'en ser ut som et føkkings fuglenebb er løpet kjørt ass................

Dette er gull. Rent gull. Les, les og les en gang til. Skriv ut, sett i glass og ramme, pugg utenat. Den burde være så sticky at du alltid må lese den for å komme inn på forumet.

Endret av Tstone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt custom en gang. Skulle gjerne gjort det igjen, men fra en annen bygger. Valgte gitarmaker pga jeg var utålmodig (den som egentlig skille bygge gitar nedskalerte) og litt influert av forumfolket. Alt i alt ble det en god gitar, men har måttet fikse en del i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utseende betyr alt?? Skulle man kjøpe en SG så kan man kjøpe vintage-louder eller andre superbilligmerker, for de ser jo likt ut... Tull og tøys. Vil ende opp med å mislike SG kun pga brentbarn effekten. Kvaliteten til gitarer er vurdering som i mindre grad kan vurderes utfra utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utseende betyr alt?? Skulle man kjøpe en SG så kan man kjøpe vintage-louder eller andre superbilligmerker, for de ser jo likt ut... Tull og tøys. Vil ende opp med å mislike SG kun pga brentbarn effekten. Kvaliteten til gitarer er vurdering som i mindre grad kan vurderes utfra utseende.

Til en hvis grad selvfølgelig, nå sammenlignet han en gitar til 10k med en til 100k. 10k gir deg en teknisk kanongod gitar, det gjør ikke 3k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.