Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er egentlig greia med å stemme ned i akkurat C# ?


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg ser att mange foretrekker C# når de stemmer ned.

Ja, hvorfor ikke D eller C, er ikke det mer logisk / greit, er det noe som er spesiellt med C#, noe som går opp bedre eller noe slikt ?

Kanskje C blir vanskelig uten veldig tykke (012) strenger som kanskje er uønsket og D blir liksom ikke ned nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg gikk over til bariton-gitar, så stemte jeg drop-H, og det er jo strengt tatt C#, bare med drop på mørkeste streng.
Hvorfor vi gikk for akkuratt den stemmingen er jeg litt usikker på.
Dette var i et seigt og tungt metal-band. Hadde prøvd med drop-A på en demo, men det ble litt for mye, men hvis jeg husker rett så ble drop-H "den gylne middelvei" av mørk stemming og ikke for mye grums.

Men etter at jeg kjøpte meg bariton-gitar og begynte å spille i standard H med lengre skala, så klarer jeg ikke spille på nedstemte gitarer med standard skala lengre. Bruker .012-strenger til standard stemming nå, og synes det er nesten litt for slapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig forklaring kan være at Tony Iommi stemte gitaren i C# på fra og med "Master of reality" og at dette har påvirket en del metalband opp gjennom årene i og med at Iommi har vært en klar inspirasjon.

For Iommi sin egen del ble gitaren stemt ned pga. utfordringer med å spille med fingerproteser. Han måtte ha tynne strenger og lettere spenn, og stemte derfor gitaren ned. C# passet også bra til Ozzy sin stemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ikke noe spesiellt med C# alltså.

Ikke så voldsomt lang skala på den baritone gitaren din kanskje?

Jeg har en baritone, med 27.8" skala. Med 013 sett funker den fint i A

Er nok heller det at jeg forestrekker å ha mye motstand i strengene. :)

De to gitarene jeg bruker mest har 28" og 28.5" skala med .014-.068-strenger stemt i standard-H.

Funker ganske bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Mange brukte banjostrenger som høy E (f.eks Brian May og Jeff Beck) og brukte E-strengen som H, H-strengen som G, osv. Det ble m.a.o. med tida mange lave E-strenger til overs. Man kan bar elure på hvor de tok veien.

Det man da satt igjen med var vel noe tilsvarende et .008-sett. Jeg mener å ha hørt at Iommi skilte seg videre ut ved å bruke .008 på begge de høyeste strengene og da den opprinnelige høye E-en som G, H-en som D, osv. Et satans under at han klarte å holde stemminga, i hvert fall om han stemte disse gummistrikkene sine ned til C#!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.