Web Analytics
Jump to content

Anbefaling til kjeller gitaristen eller hjemme studio entusiasten!

Tarzan
 Share

Recommended Posts

Jeg har i noen år prøvd å sette meg inn i hjemme innspilling med diverse plugins og amp modelers. Jeg har vært borti Guitar Rig som kanskje er den mest kjente av disse, men også Th2 fra overloud, amplitube, peavey revalver, LePou poulin +fler. Av disse har jeg brukt Th2 mest da jeg syns det rett og slett låter best.

Men for ei stund siden slapp Positive Grid ( jam up) Bias desktop som er en amp modeler litt utenom det vanlige. Der de fleste andre har modelert forsterkere av div kjente brands har positive grid gjordt noe jeg syns er helt genialt, de har nemlig modelert komponentene i forsterkeren! Pre amp, tone stack, power amp, transformer osv.. Disse kan man tweeke, mixe og matche fra forskjellige typer amper, bytte rør i preamp og sluttrinn, justere bias hottere eller kaldere. Dette gjør at man kan skru seg frem til en veldig "personlig" sound. Man kan også velge mellom en haug med forskellige cabs, speakers, justere mic avstand, velge mic. Eller rett og slett bypasse cab'et i bias og bruke hva man vil. Det er også en amp match funksjon der man kan modelere ekte amper(tenk kemper)

Alt dette til side er det ikke her BIAS skinner i min bok,men det er kvaliteten på lyden, responsen av ampene ,følelsen av " the real thing" som gjør dette til det beste jeg har hørt på lenge, og for min del, det aller beste på markede nå by far.

Dette er selvfølgelig ikke noen direkte samenligning til ekte vare, men for min del er det det nærmeste du kommer rørforsterker pr dags dato. Så til dere som bruker guitar amp plugins.... Gjør dere selv en tjeneste å sjekk ut dette lille vidunderet av et program.

post-9371-0-81765000-1419414068_thumb.jp

Edited by Tarzan

Har også vært en lang reise gjennom amp sims, og er aldri blitt helt fornøyd selv. Og er på randen til å gi opp hele greia.

Var med å beta testa positive grid bias. Var ikke helt imponert da. Har du full versjonen? Har du testa noen custom rigs/profiles? Hvis ja hvordan er du fornøyd?

Bruker du det til clean, rock eller metal?

Jeg har fullversjon ja, har lasta ned custom rigs fra tone cloud, der folk har blant annet amp matcha forskjellige amper.

Men bruker de veldig sjeldent, liker å lage mine egne.

Jeg spiller veldig mye forskellig, klassisk rock til nyere metall.

Noen amper syns jeg låter kule og krutt uten noe særlig tweeking ( spesialt marshall clonene, plexi'n, jcm 800 osv) .

Noen må skrus litt mer med. Jeg har funnet at de aller fleste ampene "våkner" veldig til liv med en ts od før ampen. Positive grid har ikke fokusert på å ta med pedaler og effekter, noe jeg syns er helt greit. Jeg har plenty effekter å legge til i andre plugins.