Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vokal prosessor


kristoffereide

Anbefalte innlegg

Min stemme er ikke det man kan kalle radiovennlig. Jeg kan synge i nær perfekt pitch, men det låter drit.

Altså, i disse dager med alskens vokaleffekter og prosessorer; finnes det noen som endrer karakteristikk på stemmen? Type throat-length o.l? Jeg skal bare kore, så det gjør ikke noe om det ikke låter helt organisk om dere skjønner. De fleste jeg har lest om (tc helicon o.l) nevner ingenting om dette så derfor undrer jeg om det er noen av dere som har erfaring med denne slags bokser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Digitech Vocalist Live 3, og man har jo EQ, enkle effekter, kompressor og en "Warmth"-kontroll. Men disse gjør ikke enorme endringer. Jeg foreslår at du tar en tur til nærmeste velassorterte musikkinstrumentforretning og ber om å få teste noen slike bokser. Jeg tror du må finne ut hva som passer for deg. Jeg er sånn 80% fornøyd med min boks. Men behovet mitt er lite, så jeg har ikke vurdert å oppgradere. Skal jeg bedømme etter det jeg ser og hører av demoer og reviews, så har TC Helicon-produktene veldig mye for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en digitech 3, og synes den låter for smurf alene sammen med kun vokalen. Den fungerer greit hvis det er flere andre som korer.

Har sett på demoer av Tc helicon sin, og synes den/de virker mer fleksibel, og sist, men ikke minst, den låter flere hakk bedre. Jeg tenker da på kvaliteten av "korestemmene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd. Er riktignok stor i kjæften men sangstemme har jeg ikke. Finner du noe som fungerer så må du poste om det. Jeg korer i mine band, synger lead også på enkelte låter, er helt ren i pitch, men låter egentlig møkkakjedelig ut. Jeg har nesten sett meg ut tc-electronics sine greier. Den nye som også kan koble gitar ville forenklet de enkleste spillejobbene betraktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det å forandre på timbre er noe tøv. Klangen på

stemmen er ikke satt straks man er gjennom stemmeskiftet, men er i utvikling hele tiden. Syng mye og utfordre deg selv hele tiden. Lek med register og klangfarger. Plutselig oppdager man kriker og kroker i registeret sitt hvor ting bare funker skikkelig bra. Legg merke til hvordan stemmen låter og hvordan hals og munnhule jobber og forsøk å få til dette i forskjellige registre, sjangre etc.

Nå hørtes jeg nesten ut som en sangpedagog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det å forandre på timbre er noe tøv. Klangen på

stemmen er ikke satt straks man er gjennom stemmeskiftet, men er i utvikling hele tiden. Syng mye og utfordre deg selv hele tiden. Lek med register og klangfarger. Plutselig oppdager man kriker og kroker i registeret sitt hvor ting bare funker skikkelig bra. Legg merke til hvordan stemmen låter og hvordan hals og munnhule jobber og forsøk å få til dette i forskjellige registre, sjangre etc.

Nå hørtes jeg nesten ut som en sangpedagog.

Ja ikke sant, den har jeg hørt mange gang. "alle har sangstemme". Det går fort over til at jeg ikke korer, for å si det slik. Skriver låter og synger hjemme, både i studio og for avkommene, og har gjort det i 14 år. Det er en dunkel og lei klang over stemmen min, uavhengig av hvor i registeret jeg ligger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har nok litt rett begge to. Jeg er nok litt i samme bås, og vet også at man kan utvikle stemmen, men det er mye hardt og planmessig arbeid.

En ting er sikkert, er det i første rekke karakteren på stemmen din du skal forandre, så er den digitechen feil boks. Den har riktignok pitch correctiion, og det funker fint, det, men når det ikke er hovedproblemet er verktøykassa ganske grunn.

Vidunderbokser finnes nok ikke, men etter å ha kikket på noen YTvideoer virker det som om de TC- boksene er mer moderne med flere muligheter og mer naturlig lyd enn den jeg har.

Jeg kikket litt på Antares- pluginen for en tid tilbake, og jeg fant ut at omtrent alt jeg prøvde på låt kunstig. Annerledes, ja, men mer en effekt enn en endring av stemmen.

Tror vel kanskje det ikke er et bra alternativ for trådstarter, men det finnes jo måter å omgå problemet på. Bare hør på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zappas stemme endret seg. Etter en dytt ned i ei orkestergrav ble stemmebåndene skadet (samt han ble sittende i rullestol og komponere mine favoritter i flere måneder). Jeg har sangtrening og virkelig eksperimentert masse med stemmebruk. Men fortsatt lang vei å gå. Ettersom zappas "løsning" virker både risikofylt og liten sannsynlighet for "ønsket utfall" så følger jeg heller med denne tråden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.