Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Al di Meola på NRK2 i dag 22:05


Satriani

Anbefalte innlegg

Fantastisk mann, og en av verdens aller ypperste alt.pick. gitarister.

Utrolig god teknikk. Trommisen er også helt vidunderlig. Er så kult når de driver å "lurer" hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det, og ble egentlig ganske skuffet. Bandet var meget bra, men DiMeola ga ikke mersmak (ikke at jeg ikke hadde hørt ham før, men...). Komposisjonene hans ble litt intetsigende--masse eksotiske klisjéakkorder satt sammen i lettere tilfeldige progresjoner uten hensyn til kadens og oppbygning--, og solospillet hans synes jeg rett og slett ble veldig, veldig forutsigbart. Nå og da var han heldig men en og annen kul jazz-frase (ofte på måfå, er jeg redd), men som regel satt jeg bare igjen med inntrykket: 'Herregud, hvor mange ganger kan han spille det sekstendelstriolløpet på E-strengen?'

RÅ på rytmegitar, da. Det skal han faen meg ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med aiwass i de kritiske innvendingene, men jeg sitter likevel igjen med et godt inntrykk nå jeg skal oppsummere, da jeg responderte veldig på helheten, dvs. soundet i møtet mellom bandet og Di Meolas gitar, og den musikalske atmosfæren som regjerte. Når det er sagt, så har jeg hørt Di Meola mer interessant solistisk sett, for eksempel på en video der han spiller 'Carmen' med et orkester. Sist gang jeg sjekket var denne dessverre fjernet fra hans hjemmeside, der den lå ute for en stund siden.

Sitter forresten i øyeblikket og ser på et lengre konsertopptak med en ung akustisk fingerstyle-gitarist som heter Nelson Veras, i noe av det samme formatet som Di Meola igår, og denne fyren her improviserer sånn ca. dobbelt så interessant som AlDiM, med mer post-bop-tilnærming (altså moderne jazz) enn latin-klisjéer. Jeg anbefaler alle å prøve å få tak i noe av Veras, da han er et absolutt beist av en gitarist (skjønt han låter nesten som en pianist i fraseringen mange ganger)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å huske at NRK introduserte han som Amerikaner, er ikke

Al diMeola Spansk så det holder da? Musikken hans er mye rytmisk

og blanding av Flamenco, Jazz, Blues og litt rock. Er enig i at han

ikke alltid har så sterke melodier eller standard komposisjoner med

vers, refreng, vers etc..

Men han er sterk på rytme, teknikk og det å bringe inn elementer fra

Flamenco. Han lager endel bra og endel ikke så bra. Men det er jo

smak og behag eller hva nå det heter igjen.

Vræng lyd på akustisk gitar er greit nok når man spiller live å man

har begge deler i en låt. Men er ikke akkurat kjempe lyd så er det

vræng i hele låten så synes jeg man bør bruke en skikkelig elgitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.