Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell på disse to Les Paul R7ene?


Mills Kaviar

Anbefalte innlegg

2012-modellene hadde forresten to-lags rosentre gripebrett, mot ett-lags som er normalen. Ikke noe betydning i forhold til spillbarhet, men 2012-modellene, i hvert fall i statene, ligger lavere i pris enn eksempelvis 2011-modellene, til tross for samme specs (foruten issuet med gripebrett).

Jeg syns brukte R7 dukker opp ganske jevnlig her til lands (vært en del av de i høst), så hadde vurdert en litt eldre modell først, i hvert fall prøvd en 2013-modell opp mot en tidligere modell, før handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2012-modellene hadde forresten to-lags rosentre gripebrett, mot ett-lags som er normalen. Ikke noe betydning i forhold til spillbarhet, men 2012-modellene, i hvert fall i statene, ligger lavere i pris enn eksempelvis 2011-modellene, til tross for samme specs (foruten issuet med gripebrett). Jeg syns brukte R7 dukker opp ganske jevnlig her til lands (vært en del av de i høst), så hadde vurdert en litt eldre modell først, i hvert fall prøvd en 2013-modell opp mot en tidligere modell, før handling.

Helt enig, og de er ofte bra priset. Hovedgrunnen til at jeg var fast bestemt på en `13 modell var pga halsprofilen, halsen på noen av de litt tidligere har vært litt for kraftig for min smak. Men uansett år så er en R7 et fantastisk instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historic- og R- serien er det samme bare så det er sagt...

Ok... mulig jeg stand corrected... men jeg trodde Historic (riktignok som en del av R-serien) var at de etterstrebet produksjonen i sine respektive år...

F.eks. en Historic vil ikke være chambered eller weight relieved, men likefullt så finner en slike i R-serien???

Vintage har en pen R8 inne som er chambered...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... mulig jeg stand corrected... men jeg trodde Historic (riktignok som en del av R-serien) var at de etterstrebet produksjonen i sine respektive år...

F.eks. en Historic vil ikke være chambered eller weight relieved, men likefullt så finner en slike i R-serien???

Vintage har en pen R8 inne som er chambered...

Fullt navn fra Gibson CS er vel historic reissue, så det forkortes derfor på folkemunne r7, r8 osv.

Chambered historics eller cloud 9 som de også kalles er sånn sett et avvik fra ideen bak historic serien, men tror det er begrenset til rundt 100 ex i året og betegnes med CR8 f.eks.

Jeg har en CR8 og synes den låter like mye Lp som andre historics jeg har prøvd, bare litt lettere og en tanke mer "åpen" i lyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... mulig jeg stand corrected... men jeg trodde Historic (riktignok som en del av R-serien) var at de etterstrebet produksjonen i sine respektive år...

F.eks. en Historic vil ikke være chambered eller weight relieved, men likefullt så finner en slike i R-serien???

Vintage har en pen R8 inne som er chambered...

Det er jo ideen bak, men synes nå ikke Gibson prøver så veldig hardt. De kommer jo jevnt med nye "oppgraderinger" og forteller oss at nå er den så lik originalen som aldrig før. Neste år kommer det vel noe nytt som gjør den enda likere. G har vel tilgang på ekte vare regner jeg med, og det hadde nok ikke vært så vanskelig å lage en helt korrekt kopi med en gang om de ville. Det er jo andre som lager replikaer som er langt mer korrekt enn G. Tror dette handler om salg, og derfor har vel for eksempel også weight-relived dukket opp.

Nå havnet jeg muligens litt utenfor tråden her :/

Forøvrig synes jeg jo at prisen på 23k på en ny 2013 er en veldig bra pris. Jeg har en R0 som kostet neste det dobbelte, og det er antageligvis ikke en bedre gitar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.