Gå til innhold
Rottenikken

Vis oss din Strat

Anbefalte innlegg

Superduperstrat #3. 

Riktig nok ikke min, men blir nok å ha denne i omkretsen og til eget bruk ofte. Og kan vel fortelle litt..

Det reageres når man forteller hvor mange pickupkombinasjoner dette oppsettet mitt har, 23 stk. Som er mye, veldig mye, for mye??..?? Vel. De to enhetene man ratter mest på er, iallefall i mitt bruk, volumkontroll og pickupvelgeren. Tonekontrollene er stort sett uberørt. Disse ubrukte knottene har jeg gitt  mer attraktiv funksjonalitet. Det jeg har gjort på denne er å bytte ene tonekontroll til annen type tonekontroll, en toneswitch. Dette gjemmes bak en rotaryswitch som monteres med tradisjonell knott på. Alt ser og oppfører seg normalt. Rotaryswitch styrer pickupene og har 4 posisjoner. Bright, comp, hot og siste som kombinerer seriekobling av pickups (iht valget på 5-veis pickupvelger) og en midrangy tone fra bridge og neck alene. Jeg setter den på "hot" og den er akkurat som de forrige pickupene jeg hadde. Dette utgjør dermed 20 lyder, men som brukes på intuitiv riktig måte. Man velger bare voicing på hele instrumentet og spiller normalt. Siste 3 pickupvalg kommer i midtposisjon på pickupvelger, der kan jeg velge midtpickup alene eller bridge-neck parallell (som midt på en tele) via pushpull på volumknott. 

Det er forøvrig også piezo på denne som kan brukes både passivt og aktivt (til preamp av no slag). Passivt er piezo "kalibrert" til pickupene så det låter ganske sweet. Gir en grunntone fra magnetisk pickup med litt "akustisk" klang på topp. 

Alt i en pakke som altså ser og behandles normalt..

Skjult innhold - vennligst logg inn

Endret av SteikBacon
  • Liker 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mexicostrat som jeg tror ryker ut igjen ganske fort. Impulskjøp som bekreftet at jeg liker Strat-lyden, men klarer ikke bli venn med Strat-feelingen (hals, kropp, controls, etc).

• Hehe 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Naigewron skrev:

Mexicostrat som jeg tror ryker ut igjen ganske fort. Impulskjøp som bekreftet at jeg liker Strat-lyden, men klarer ikke bli venn med Strat-feelingen (hals, kropp, controls, etc).

Madness, I say. Er som å si at man ikke liker øl og lasagne - det er rett og slett ikke mulig:)

• Liker 3
  • Hehe 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Naigewron skrev:

Vil du ha den? Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f644.png&key=b125ade9f8d0ef909e1547163fcbd7d5f11275a7a58683a52c8fafd61ea27dbd" width="20" alt="1f644.png" />Skjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f609.png&key=a4a83c1415fe4bf08ae6c8e0e28db506e052b287d75a3400a3285919556f6684" width="20" alt="1f609.png" />

Hehe, er forløpig helgardert på Strater:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felles for de fleste Strater er at den forbanna volumpoten er i veien, så den må flyttes et hakk ned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
37 minutter siden, Aphelion skrev:

Felles for de fleste Strater er at den forbanna volumpoten er i veien, så den må flyttes et hakk ned.

Eller at de fleste gitarister med strat ikke syns volumpoten er i veien.

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet til meg denne. Har vært min tidligere men husker ikke specs bortsett fra MJT kropp/hals. Feit V- hals. Digg. 

• Liker 7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, germaniumkid skrev:

Byttet til meg denne. Har vært min tidligere men husker ikke specs bortsett fra MJT kropp/hals. Feit V- hals. Digg. 

Den der har jeg hatt før også,knall god strat husker jeg.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, larsh1995 skrev:

Den der har jeg hatt før også,knall god strat husker jeg.:)

Den kom nok fra deg først ja. Husker du tilfeldigvis specs? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke så mye av specs men satt vell lollar dirty blondes mikker i den. Lurer på om det også var musikraft neck? 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er mitt siste kjøp. Av en eller annen merkelig grunn fikk jeg lyst å teste en strat igjen, jeg har hatt noen Fender strater gitarere tidligere, men de har ikke falt i godt smak.

Denne gangen hadde jeg bestem meg for en helt ny, jeg tok for meg 2 lokale butikker og prøve ut alle strat gitarene de hadde, for å finne en som falt i god smak.

Og det ble en Fender Mexico 2017 standard, jeg synes den var meget bra. Jeg prøvde også noen Squier classic vibe som mange mener er på høyde med en Mexico strat, etter min oppfatinger er de ikke i nærheten, de fleste hadde strenge buzz og picupene låt pinglite..

Endret av S-Ove
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden S-Ove ( han bor i nærheten)  kjøpte den over  så kjøpte jeg en lik 2004 USA Highway one . Den ser pen ut i hvert dall etter noe oppussing , men det er visst relicing en bør gjøre på disse ser jeg ..... kanskje jeg skal dra den etter bilen opp gaten et par minutter , dra frem vinkelsliperen og abslutte med smergel og skokrem ?

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet til meg denne i helgen. Er i følge selger en 02 highway one. Specs jeg finner på nettet varierer veldig, så om noen har noe info om den så mottas det med takk. Finishen er semi transparent, usikker om mint plekterbrett er orginalt. Skruene til pickupene har kon ned mot plekerbrettet som gjør at de stikker opp, skal det være forsenkning i plekterbrett eller er det feil skruer?

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Endt skrev:

Byttet til meg denne i helgen. Er i følge selger en 02 highway one. Specs jeg finner på nettet varierer veldig, så om noen har noe info om den så mottas det med takk. Finishen er semi transparent, usikker om mint plekterbrett er orginalt. Skruene til pickupene har kon ned mot plekerbrettet som gjør at de stikker opp, skal det være forsenkning i plekterbrett eller er det feil skruer?

Om det er den som stod for salgs på Storhaug i Stavanger, så har den vel vært Skjult innhold - vennligst logg inn sin tidligere, han kan sikkert fortelle litt historie på den..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, S-Ove skrev:

Om det er den som stod for salgs på Storhaug i Stavanger, så har den vel vært Skjult innhold - vennligst logg inn sin tidligere, han kan sikkert fortelle litt historie på den..

Det er den ja.

2 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Skal være litt forsenking, men det er vanlig at pickupskruene står litt høyere enn øvrige skruer på plekterbrettet.

Då må jeg frem med drillen, her er det helt flatt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han som hadde den før meg hadde byttet plekterbrettet til mint og muligens knotter . Fin farge på den . Jeg rørte ikke pickups eller noe .

Jeg   polerte den , fikset noe småtteri med lakk . Tror jeg polerte bånd , men husker ikke helt sikkert . Den spilte bra for å være en Hignway one . Det var vel noe slitasje på bånd .  Så byttet/solgte jeg til han som du fikk den av .

Har fine bilder av den , men alle er for store for forumet .

Endret av Sugardaddy65

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bånda så bra ut, men den trenger en setup, var justert på max høyde på lav e streng og langt ned på høy e, fretter ut på høye bånd. Halsen kunne også trenge en justering, evt shimses

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God straten ! Vurderer å bytte ut all plastikk på den slik at alt har samme nyanse. Et båndbytte må også til føler jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innspilling på lokalet. Blir bare mer og mer glad i denne rakkeren. Såfremt det ikke dukker opp en Esquire tidsnok, blir det nok et par konserter med denne i oktober. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For et par uker siden gikk jeg inn på finn.no for å se om det var noe kult til salgs. Kontoen var ikke akkurat fullstappet, men man kikker da litt uansett. Da så jeg denne annonsen: Skjult innhold - vennligst logg inn

Nesten litt for godt til å være sant, så jeg sendte umiddelbart en melding og spurte om den fortsatt var tilgjengelig. Joda, og han bodde ikke så langt unna, så jeg slo til. Hentet gitaren neste dag, og den var overraskende god å spille på med tanke på at den bare hadde vært stuet bort over lengre tid.

Jeg hadde drømt om å få meg en Strat med lønn hals og 22 bånd i årevis, og endelig ble ønsket oppfylt. Gitaren låter bra, skikkelig Strat-lyd, og bærer lite preg av å ha vært brukt. Klassisk lyd, klassisk look.

• Liker 7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne billig Fenderen kom inn døra for noen dager siden . Visstnok 1985 Japan .

Grei stand , men bånd er noe slitt , som dessverre de fleste av disse er pga tynne, små , svake bånd .

Den har bra klang/sustain og pickup er bra , men særlig spillbar i forhold til det jeg er vant med , er den ikke nå .

Hvor høyt må en ha strengene på Fender med 7.25 radius hals ? Syns strengene  er høye nå , men det dør nesten helt ut ved bending på 3-4 halvtoner høyere oppe på halsen .

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1.12.2017 den 23.46, Sugardaddy65 skrev:

Denne billig Fenderen kom inn døra for noen dager siden . Visstnok 1985 Japan .

Grei stand , men bånd er noe slitt , som dessverre de fleste av disse er pga tynne, små , svake bånd .

Den har bra klang/sustain og pickup er bra , men særlig spillbar i forhold til det jeg er vant med , er den ikke nå .

Hvor høyt må en ha strengene på Fender med 7.25 radius hals ? Syns strengene  er høye nå , men det dør nesten helt ut ved bending på 3-4 halvtoner høyere oppe på halsen .

Jeg liker uansett å ha litt høyde, så for meg har det aldri vært noe dilemma. Ca. 2mm. over 12. bånd med capo på første.
Tror fint det går ned til et sted mellom 1,6 og 1,8mm ihvertfall, så lenge halsen/bånd er ship-shape.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.