Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gal etter å selge og bygge


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Jeg er gal etter å bygge. Jeg tenkte å kjøpe en squire Strat og sette på en høykvalitets kropp på guitarfetish (de billige) og sette på pickups som er en MEGET sterk oppgradering fra squire pickups. Det er dragonfire pickups som de på nettsiden sier at kan sammenlignes lydmessig med Fender Mexico Strat. Med Wilkinson Fender stemmeskruer og Wilkinson stol med USA bredde på skruer og sadler og til slutt en ekte Fender pro serie kasse så lurer jeg på hva jeg kan få igjen. Kan jeg få igjen så mye som 3000kr? Da blir ikke tapet større enn at jeg kan ha denne hobbyen. Og alt skal kjøpes nytt. Hva får jeg igjen hvis jeg skriver alt dette i annonsen?

Altså, det her minner mest om tullball om det er lov å være ærlig.

-sette på en høykvalitetskropp, de billige..

-En meget sterk oppgradering fra squier pickups, opp til mexico strat...

Og dette skal den gjengse 13 åring kjøpe fordi du skal ha en hobby som ikke koster noe?.. Hmmmm..

ellers er det et begrenset marked for delegitarer, for ikke å snakke om en combo av squierhals og en billig guitarfetishkropp..

Men hvis drømmen er å skru gitarer --> go for it, Hvis du er avhengig av å selge delegitarer uten tap for å drive med dette, så burde du kanskje vurdere om du egentlig har råd til dette.

Og det beste for å gi en peilepinn på hva du får for en gitar, er å faktisk slenge den ut på finn.no.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at jeg kjøper delene og fester dem er hele gleden med gitarene mine. Ja, pluss spilling, da.

Ja, jeg forstår det, men hvorfor skal noen kjøpe delene av deg når du ikke kan sette opp en gitar.....er ikke litt av vitsen borte når man må levere den inn til en fagmann etter å ha betalt deg?

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er greit for trådstarter å heller teste ut om det er et marked i nærområdet for å oppgradere og justere gitarer som andre eier. Det er lettere å gjøre det, enn å bygge gitarer og så forsøke å få det å gå i null.

Da fikler du jo på andres gitarer, og da er det greit å ikke ta på seg jobber man ikke er sikker på at man behersker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan fungere hvis Rottenikken har uvanlig gode evner til å sette sammen en gitar av de helt riktige delene,

og er i stand til å sette opp gitarene minst like godt som godt betalte gitarteknikere.

Og så må han selvfølgelig skape seg et rykte som en seriøs gitarbygger og ha gode gitarer og fornøyde kunder å henvise til.

Hvis det over er på plass, så kanskje jeg kjøper en gitar for 2000kr. for å teste,

men enn så lenge tror jeg jeg venter.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte FINE Fender Mexico stratter går vel for plus-minus 2500 ...3000 hvis en er heldig .

"Oppgraderinger" kan en få litt mer for HVIS den aktuelle kjøper er ute etter akkurat de delene ( som ikke ofte vil skje) .

Kjøper en NYE oppgraderte deler så vil en generelt aldri få igjen de pengene .

Kjøp defekte/dårlige "ekte" merke gitarer , og fiks med brukte bra deler ( og generell oppshining) .

DA kan du kanskje tjene litt . Men du tjener antakelig bedre timepris ved å jobbe på Rema 1000 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett tråden din om kasse-Straten, så ville jeg i første omgang lest meg opp litt på teorien bak gitar. På den måte slipper du kjipe problemer som at 12. båndet ikke befinner seg midt mellom nøtten og brua (selv om dette skal være umulig med en delgitar som den du nevner). Etter dette ville jeg ha forsøkt å sette sammen et par gitarer på egen regning. Jeg er generelt veldig skeptisk til delgitarer fra hvermann, da en ikke har noen anelse om hva den personen anser som en velspilt gitar, og hvor mye/nøye de jobber med noe så elementært som båndene. Om en 13-15 åring er like skeptisk er en annen sak. Men å bruke dem som prøvekaniner syntes jeg fint lite om. En nybegynner bør få seg en ordentlig gitar som ikke koster skjorta (f.eks en classic vibe). Hvis du først vil gå inn for dette uten å virke som en luring burde du i min mening ha ferdigheter som tilsier at en middels+ god gitarist kan nyte håndarbeidet ditt. Mine to cents.

Endret av UglyCasanova
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har regnet ut at med kombinasjon med de billige, men kule, kroppene til guitarfetish med hals til 80$ og resten fra guitarpatrsonline skulle komme på ca 3000kr. Og selger jeg som CustomStrat så er vel det ærlighet og mer lokkende på noen er villige til å betale 250€?

Det skulle jeg ha råd til. Høes dette realistisk ut, eller er dette ren fantasi? (Her snakker vi ikke noe Fender eller Wilkinson)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har regnet ut at med kombinasjon med de billige, men kule, kroppene til guitarfetish med hals til 80$ og resten fra guitarpatrsonline skulle komme på ca 3000kr. Og selger jeg som CustomStrat så er vel det ærlighet og mer lokkende på noen er villige til å betale 250€?

Det skulle jeg ha råd til. Høes dette realistisk ut, eller er dette ren fantasi? (Her snakker vi ikke noe Fender eller Wilkinson)

Skal du selge en dele-gitar, ville jeg vært veldig forsiktig med å "markedsføre" den som custom. Ordet custom gir mange assosiasjoner til Tom Anderson, Suhr og Fender CS. Jeg vet at custom ikke trenger å bety high-end, men for mange er det de gutta som forbindes med ordet. Skal du fremstå noenlunde seriøst, ville jeg kalt en spade for en spade (dele-gitar for dele-gitar).

Ang. spm ditt; så har det vel blitt påpekt, ufattelig mange ganger til nå, at dele-gitarer er (nærmest) garantert tapsprosjekt.

Endret av Kossoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror helt ærlig at ikke du kan forvente all verdens fra en GF kropp og hals. Men hvis jeg skulle solgt en slik en, så hadde skrevet at det var en delegitar satt sammen av de og de delene. Ordet "customstrat" er ikke riktig for meg i denne sammenhengen.

Men jeg tror samtidig man kan lære masse ved å kjøpe seg f.ek.s et byggesett fra GF eller Saga e.l.; båndjobb, installere nut, øve på setup +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

US Dollar er DYRT å handle i fra Norge nå . Den er gått opp fra 6.2 i sommer til nær 7.4 nå . Det er ca 20% økning ..dvs 20% DYRERE å kjøpe noe .

Alt av nye gitarer vil øke kraftig i pris på nyåret (de som blir importert nå fremover ) , men om dette får priser til å øke på bruktmarkedet er høyst usikkert .

Sannsynligvis ikke , da folk i Norge vil få enda dårligere råd enn før og ha enda mindre penger til å kjøpe gitarer for .

Hvorfor vil en kunde velge å kjøpe en partsocaster med billige deler til 2500-3000 hvis han kan kjøpe fin stand ekte Mexico Fender ( eller f.eks en bra Japansk produsert Ibanez gitar) til samme pris ? Til og med billige Gibson USA gitarer dupper ned i nær dette prisleiet av og til .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, hvorfor skulle noen ønske å kjøpe en dele-gitar av ymse deler med ymse kvalitet fra deg, som de i tillegg ikke har en anelse om hvor god/dårlig er til å sette disse delene sammen, framfor å gå for et safe valg som en classic vibe til en billigere penge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.