Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gal etter å selge og bygge


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Jeg er gal etter å bygge. Jeg tenkte å kjøpe en squire Strat og sette på en høykvalitets kropp på guitarfetish (de billige) og sette på pickups som er en MEGET sterk oppgradering fra squire pickups. Det er dragonfire pickups som de på nettsiden sier at kan sammenlignes lydmessig med Fender Mexico Strat. Med Wilkinson Fender stemmeskruer og Wilkinson stol med USA bredde på skruer og sadler og til slutt en ekte Fender pro serie kasse så lurer jeg på hva jeg kan få igjen. Kan jeg få igjen så mye som 3000kr? Da blir ikke tapet større enn at jeg kan ha denne hobbyen. Og alt skal kjøpes nytt. Hva får jeg igjen hvis jeg skriver alt dette i annonsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at man får en pent brukt Fender Mexico for rundt 3000 kroner så skal det godt gjøres å få tilsvarende beløp for en Squier uansett hvor mye den er oppgradert. For å si det på en annen måte så skal det godt gjøres å få et modifiseringsprosjekt blir et plussforetak.

Nå er det sjelden at hobbyer er noe man tjener penger på, men hvis du får såpass mye glede ut av å jobbe med gitarer så er det kanskje greit med litt utgifter.

Til sist, kjøp brukte deler hvis mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare melde at jeg er enig med E5150.
Oppgraderer man en gitar, skal man rett og slett ha griseflaks bare for å gå i null. Som regel vil du tape penger.
De som lager gitarer, betaler jo mye mindre for deler enn det vi gjør. Det er slik de kan tjene penger, samt at de har et velsmurt apparat der man har kuttet konstnader under produksjonen der deter mulig.

Nå vet jeg ikke hvordan du bor, men jeg vil tro det er enklere å tjene penger på vedlikehold av gitarer. Det betinger jo selvsagt at du vet hva du driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En egenmodifsert gitar eller gitar fra deler er som en bil...du får aldri det du en gang ga for det. Får ikke mer enn delene er verdt minus verditap over tid. Har sikkert brukt 15 000 på mitt siste byggeprosjekt, men er jo ikke verdt en dritt for noen andre enn meg. En annen ting med modifisering er jo at selv om en modifisering/customisering er rett og bra for deg...så er det sannsynligvis mange som ikke synes det. En hver bruktselger vil nok si at å selge et produkt som ikke er orginalt er vanskeligere å selge fordi man må treffe en mye mindre marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvilken modell av Squier det er. Noen har Duncan designed og Tonerider pickups, og disse er bedre enn Dragonfire, og ikke minst voica til gitaren. Kroppene til GFS er vel på nivå med Squier eller lavere. Wilkinson- hardware er det også flere grader av, de billigste er ikke noe bedre enn Squier.

Kjøp alt fra GFS i store kvanta, så kan det hende du får igjen utlegg og noen få kroner i timen for bygging. :)

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal ha noen mulighet til å tjene noe på slikt må det være fordi man er en jækel på alt som har med setup å gjøre - prikkfri nut, prima båndarbeid, guddommelige loddinger etc etc. Selv da er jeg litt i tvil om man kan tjene så veldig mye. Det blir ikke verdt det om man sitter igjen med, la oss si 500,-, i overskudd.

Skal man tjene penger så må man spekulere i hva som nå er avleggs, men som blir det neste coole. I synthverden så spekuleres det i om digitalsynthene fra 90-tallet (eksempelvis Korg Triton) vil få en 'revival' i årene som kommer, men vanskelig å si før det plutselig skjer. Korg Triton kostet en god del når de først kom, men det er ikke mange år siden de gikk så billig at det nesten ikke var noe poeng å selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gitaren

http://forum.gitarnorge.no/topic/46194-modifisering-av-en-gammel-fiende/?hl=%2Bgammel+%2Bfiende

har jeg kostet på et sted mellom 1000-1500 kroner, med tre pickups og locking tuners, og som du kanskje ser, lagt ned en del arbeidstimer i den også.

Skulle jeg tatt litt for jobben, ville det fort vært snakk om en kostnad på la oss si tre tusen til sammen, og da snakker vi ikke om en svimlende timelønn, akkurat.

Tror du noen er villige til å betale 6-7 tusen for denne, altså omtrent det samme som nypris, for forbedringer som er veldig merkbare når man spiller på den, og som høres veldig tydelig, men som er omtrent usynlige?

Det tror ikke jeg. Derfor kommer jeg til å tape penger på denne hvis jeg selger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gal etter å bygge. Jeg tenkte å kjøpe en squire Strat og sette på en høykvalitets kropp på guitarfetish (de billige) og sette på pickups som er en MEGET sterk oppgradering fra squire pickups. Det er dragonfire pickups som de på nettsiden sier at kan sammenlignes lydmessig med Fender Mexico Strat. Med Wilkinson Fender stemmeskruer og Wilkinson stol med USA bredde på skruer og sadler og til slutt en ekte Fender pro serie kasse så lurer jeg på hva jeg kan få igjen. Kan jeg få igjen så mye som 3000kr? Da blir ikke tapet større enn at jeg kan ha denne hobbyen. Og alt skal kjøpes nytt. Hva får jeg igjen hvis jeg skriver alt dette i annonsen?

Så, hva ville dere betalt for det over her? Hadde dere betalt 2800kr?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.