Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips & Triks! Hvordan lage et hjemmestudio


Anbefalte innlegg

Vi snakker faktisk bransjestandard her. Vil anbefale deg å få så mye erfaring som mulig med pro tools.

Vel, det som irriterer meg er at man har veldig lett tilgang til de mest grunnleggende funksjonene, men med en gang man skal gjøre noe mer avansert blir ting veldig tungvindt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg uenig, hva har du problem med?

Kommer ikke på noe sånn i farta, men har sittet og jobbet i Pro Tools de to siste ukene, og har stadig vekk savnet funksjoner. Da har jeg gått til lydlæreren min, som har brukt Pro Tools i proffesjonell sammenheng i flere år, og spør hvordan det kan gjøres. Av og til har det vært lettere en antatt, andre ganger har det vært utrolig tungvindt og andre ganger har ikke programmet latt meg få nok kontroll i det hele tatt. Skal sende deg en PM neste gang jeg sitter fast jeg, men jeg håper det blir lenge til neste gang jeg jobber i Pro Tools :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Korleis fungerer det med Line Out rett inn i eit bra lydkort? Eller bør det være pre-amp/mixer i mellom for å få eit godt resultat? Men mikrofon på forsterkaren inn i pre-amp og så lykort gir vell best resultat?

Og så lurte eg på om forskjellen mellom M-Audio Audiophile 2946 og Audiophile 192 er store nok til å rettferdiggjere prisdifferansen? Kva er forskjellane eigentleg?

Endret av Hjalmar Sæterstøl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er total noob på dette. Nå har jeg....skaffet et program til datan..Kan jeg koble headphones utgangen inn i mic'n på lydkorte mitt? Og viss det går..Hvilken kabel må jeg ha, og hvor skaffer jeg den??

Det blir noe slikt da:

Elgitar------>Innput.

Output(Headphones)-------->Mic input

?????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er total noob på dette. Nå har jeg....skaffet et program til datan..Kan jeg koble headphones utgangen inn i mic'n på lydkorte mitt? Og viss det går..Hvilken kabel må jeg ha, og hvor skaffer jeg den??

Det blir noe slikt da:

Elgitar------>Innput.

Output(Headphones)-------->Mic input

Høres ut som en ministereojack til ministereojack... skaffes på musikkforretninger, elkjøp, spaceworld osv... Det du forklarer skal gå, men du må passe på inngangsvolumet på mic-inngangen for ikke å vrenge lyden.

Fjernet de utallige spørsmålstegnene dine B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

funker dette oppsettet?:

skjema.jpg

edit:sorry for dårlig tegning :mrgreen:

Jeg vil ikke anbefale å bruke Pod XT som eksternt lydkort, med en gang en skal prøve å få en return ut fra pcen igjen via den snakker vi drøy latency.

Det funker helt fett for meg som sagt. Er litt usikker på om de har kobla høyttalerne rett i pod'en eller via pcen på kulturskolen, men det funker ihvertfall! Uten stort merkbar latency...

Jeg har glemt bort hele tråden, men jeg har nå kjøpt en brukt Pod XT Pro med FBV shortboard til en veldig billig penge på finn.no. Jeg tenkte å bruke denne bl.a. til lydkort, men jeg er fremdeles ikke sikker på det med latency. Jeg har fått beskjed av selger at pakken sendes i dag, og at han ikke visste noe om latency ettersom han aldri har brukt podden som lydkort.

Det jeg ikke har tenkt på med oppsettet i første quote, er at det vil fjerne all form for latency mot monitorene - men om du vil spille oppå andre lydspor i et redigerings-/innspillingsprogram, vil du nødvendigvis få latency et eller annet sted, dersom det er latency fra podden og inn i pcen. Jeg søkte litt rundt på harmony-central.com, og fant en side med brukeranmeldelser av dette produktet. Jeg siterer en litt langt bak i rekken:

The manual is great and actually really fun to read. Line 6 did a good job of making the manual entertaining. The only thing I disliked was the COMPLETE lack of information regarding hard-disk recording. I use Guitar Tracks Pro 3 and I had trouble getting the Pod to work with it. I couldn't find any information about compatible drivers. It was only through trial and error that I switched the GT3 drivers to WDM/KS drivers. After doing this I was running my set-up at the lowest latency possible...sweet!!!

Fyren har altså hatt kompatibilitetsproblemer med Guitar Tracks Pro 3-driverne (gudvethva), og byttet til WDM/KS-drivere (gudvethva) og alt har funket som det skal. Kan noen så fortelle meg hva WDM/KS-drivere er, og evt. hvor jeg kan laste det ned om nødvendig?

edit: Er dette riktig sted å laste ned noe slikt? Evt. er dette det samme som driveren som kalles "Asio4All"? Fant noe i et forum her.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har litt problemer med å få til innspilling/opptak på Cubase sx 3. Bare lurer om dette fungerer

Tech 21 Forsterker -> Boss GT 3 effektbrett -> Gitar

-> Pc med Cubase SX 3, og ikke et så alt for dyrt lydkort (500 kr)

Klarer ikke å ta opp lyd eller pc'n regisrterer okke lyden fra forsterker eller noe sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du bør se over rekkefølgen du kobler ting i...

Slik som du har skrevet det her ser det ut som om forsterkeren din er lydkilden, signalet fra forsterkeren sendes videre gjennom effektbrettet før lyden går gjennom en gitar og inn i pcen for så å sendes til lydkortet til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt problemer med å få til innspilling/opptak på Cubase sx 3. Bare lurer om dette fungerer

Tech 21 Forsterker -> Boss GT 3 effektbrett -> Gitar

-> Pc med Cubase SX 3, og ikke et så alt for dyrt lydkort (500 kr)

Klarer ikke å ta opp lyd eller pc'n regisrterer okke lyden fra forsterker eller noe sånt

kan du noe om cubase? det er ikke bare å pluge i så fungerer det...sette opp riktige inn og ut buser. sette riktig i win osv.

spander på deg selv et bra lydkort... du kommer til og få latency problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Til å ta opp i bandet vårt bruker vi

-Native Instruments Audio Kontrol 1 lydkort (Ca2500kr)

-Amplitube og Ampeg SVX som forsterkere.

-Låner et Roland elektrisk trommesett kjörer rett i lydkortet

-Shure PG48 til vokal(ca 500kr)

-Cubase sx3 til å ta opp.

Detter funker kjempefint til denne prisklassen.

Men, PG48 er nok litt i billigste laget, og vokalen blir ikke optimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.