Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tynn lyd på soloer.


Mills Kaviar

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til i det siste (mest sannsylig har det alltid vært sånn, men har begynt å mislike det) at når jeg spiller soloer, typisk fra 10 bånd og oppover på G, H og E-strengen er lyden veldig tynn. Sustainen er forsåvidt der. Føler ikke jeg kan skru opp bassen noe, da det er nok av bass når jeg spiller rytme, og solo i det lavere registeret på E, A og D-strengen.

Forsterkere i stereo:

Fender bassman 50w topp (volum ca 1/2)

Ceriatone plexi bass 50w (volum ca 3/4)

For at det ikke skal brumle for mye av disse, så har jeg bass så og si på 0 på begge

Mid ca 1/2 (bassman har ikke mid)

Precense 0 (bassman har ikke)

Treble 1/4

Bruker en TS808 der jeg har gain lavt og level ca 3/4 for å presse forsterkerene.

Strat med texas specials pickups

DIY les paul med golden age (stewmac) pickups

Skal også nevnes at vi spiller ganske høyt.

Forsterkerene står i et hjørne av rommet, så er mulig det er derfor jeg må skru ned bassen såpass.

Noen tips om hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, en Bassman og en "plexi" i stereo skal låte alt annet enn tynt ja, for soloer.

Men en TS har vel aldri vært den feteste vrengpedalen, spesielt ikke når du bruker den mer som boost, tror du kunne med hell hatt en annen overdrive å stacke med TS'n som du kicker inn på soloer.

Noe så enkel som en god gammel Boss SD-1 vil sikkert funke, eller en eller annen Klon(e) de har fet og fyldig mellomtone som er nydelig til solospill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når du setter bass på 0,7 i stedet for 0? Min erfaring er at dersom man kutter for hardt i bassen, så slår du gulvet ut under tonen din - altså bærer den ikke spesielt. Det virker lurt å flytte ampen ut av hjørnet.

Hvilken pickup bruker du? Jeg får åndenød hvis jeg bruker bridge-pickupen til soloer fordi det blir for tynt.

Har du forsøkt å spille i mono, men med heitere amp?

Ellers: Tykkere strenger? Hardere anslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker litt rart med to slike amper i stereo, og særlig med presence og treble så lavt.

Umiddelbart kan det høres ut som et faseproblem mellom ampene, men hvis bass og lydrespons på rytme er som den skal være, er det nok ikke det som er problemet. TS808 har mellomtonen som trengs på soloer, men også en god dose kompresjon, som kan gi en følelse av "tynn" lyd særlig på de tynne strengene oppe på halsen, når ampen er passert brekkepunktet og fri for headroom. Den kapper i tillegg mye bass, og med bass satt til null på ampene, er det ikke mye igjen for å feite opp lyden.

Jeg ville prøvd med en mer åpen mellomtone-booster med mindre kompresjon, f.eks Mesa Grid Slammer, Mad Professor LGW etc, eller en Klon(e); Lucid Klone, ARC klone etc.

Xotic BB er også bra, med bass og treble-kontroll, men den komprimerer også endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde funke, men vil likevel anbefale deg å prøve Jazz3. Dette var mitt plekter mange år da det gir feitere fyldig tone når man spille oppe på de tynne strengene. Det neste jeg ville sett på er oppsettet på gitaren. Kan strengene ligge så lavt at du får båndklirr som dreper grunntonen? Oppe på halsen på de tynne strengene skjer dette kun et kort øyeblikk, men tar knekken på tona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme selv, løses enklest med en EQ pedal du kan sparke inn på lead, push opp low mids kraftig.

Ellers kan jeg anbefale Way Huge Red Llama OD, har bunn, low mids og presence i bøtter og spann, billig er den å. I forhold til en 808 har den veldig mye mer oomph i disse frekvensene, det mer godt til og med når du kjører den på lav gain/høy output. Som sagt koster den under tusenlappen og verdt å prøve

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.