Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis din Les Paul


Truckstop Chuckie

Anbefalte innlegg

Utrolig mange flotte LP'er. Men, jeg er ikke godt bevandret i LP'er, og når jeg tenker meg om ikke godt bevandret i gitarer generelt. Men jeg lurer på en ting. Er alle gitarer "limt" sammen på midten? Altså satt sammen av 2 deler? Ser ihvertfall sånn ut når man ser på mønsteret. I så fall hvorfor? Hvorfor blir de ikke lagd av ett stykk trevirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange flotte LP'er. Men, jeg er ikke godt bevandret i LP'er, og når jeg tenker meg om ikke godt bevandret i gitarer generelt. Men jeg lurer på en ting. Er alle gitarer "limt" sammen på midten? Altså satt sammen av 2 deler? Ser ihvertfall sånn ut når man ser på mønsteret. I så fall hvorfor? Hvorfor blir de ikke lagd av ett stykk trevirke?

Fordi at dyre er "bookmatched". Det vil si at man sager en planke i to, og så bretter trestykkene ut, slik at det blir omtrent som to vinger på en sommerfugl. Da kan man noen ganger få en gitar med en topp som er et perfekt speilbilde av den andre halvparten.

Videre tenker jeg at det er noe kostnad inne i bildet. Jo større trebit uten feil, jo dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk CF. At det har med penger tviler jeg ikke på. Mulig jeg har litt tungt for det, men tid er penger, ikke sant? Så hvorfor bruker man tid på å sage en planke i to, "bookmatche" dem, kanskje finne ut at den planken som blei delt, ligner mest på hverandre og da lime dem sammen igjen?

Det kan nok være en sjans for at jeg ikke skjønte alt CF. Jeg skal google dette jeg. Skal ikke bruke plass i en flott tråd til min uvitenhet. Takk igjen CF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.