Gå til innhold
Truckstop Chuckie

Vis din Les Paul

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Slashaxl skrev:

Virker uansett til å variere voldsomt. Min R9 er 3,7 ja, så stemmer nok. Tipper at kanskje Classic'en bekker 4. 

Har ikke fått med meg at de har slutta med noe vektreduksjon på Std og Trad, men siste Classic serien er vel hel ved. 
Testa forøvrig en slik Classic på 4Sound her om dagen, da jeg egentlig var gira på å kjøpe en sort en. Den de hadde inne var ganske så død akustisk, så den GAS'en la seg heldigvis :) 

Har jo ES-LP, den ligger vel på rundt 2,7kg. Det er fortsatt merkelig å plukke opp en så lett LP. Dog er faded'en også chambered, og rimelig lett. Liker lette LP's til hjemmebruk, men er noe med å få litt vekt på de når de skal brukes stående syns jeg. 

Det at en gitar låter mindre akustisk, trenger ikke ha noe betydning for hvordan den låter plugget. Jeg har hatt eksempler på solid-gitarer som har hatt bortimot hollowbody akustisk resonans, men ikke vært i nærheten av langt mindre resonante planker når de plugges i amp.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Audun skrev:

Det at en gitar låter mindre akustisk, trenger ikke ha noe betydning for hvordan den låter plugget. Jeg har hatt eksempler på solid-gitarer som har hatt bortimot hollowbody akustisk resonans, men ikke vært i nærheten av langt mindre resonante planker når de plugges i amp.

Det er sant. Har noen slike selv, som virkelig synger plugga i, men virker mer blasse når de ikke er det. 
Men nå har det nå seg slik, at jeg synes jeg har nok LP'er til at jeg kan være litt mer picky hvis det skal flere i hus :) 

Den classic'en spilte helt greit, men ble ikke overbevisst. Nå kan det jo hende at den neste jeg prøver sier noe helt annet igjen. 
Nå er det dog snakk om at en kompis vurderer å selge en 91-modell i bullion gold, så da blir det nok heller den, enn en av de nye :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Slashaxl skrev:

Det er sant. Har noen slike selv, som virkelig synger plugga i, men virker mer blasse når de ikke er det. 
Men nå har det nå seg slik, at jeg synes jeg har nok LP'er til at jeg kan være litt mer picky hvis det skal flere i hus :) 

Den classic'en spilte helt greit, men ble ikke overbevisst. Nå kan det jo hende at den neste jeg prøver sier noe helt annet igjen. 
Nå er det dog snakk om at en kompis vurderer å selge en 91-modell i bullion gold, så da blir det nok heller den, enn en av de nye :)

Jeg er nysgjerrig på disse nye Classicene. Tanken på en gulltop med p90'er med hel ved til nesten halve prisen av en R6, er fristende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
25 minutter siden, Slashaxl skrev:

La Darko selge den på kommisjon så får du noen hundre 1000-lapper for den:)

• Hehe 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg så har ikke det at en gitar låter dødt unplugged noe med om den låter bra i amp eller ikke, men med hvordan den oppleves i henda og på kroppen. En gitar som "lever" akustisk kan låte kjipt plugget i, og vice versa, men om en gitar låter litt kjipt plugget i kan man alltids komme noen vei ved å bytte pickups, wiring og lignende, men treverket er det vanskelig å gjøre noe med.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Pledrik skrev:

La Darko selge den på kommisjon så får du noen hundre 1000-lapper for den:)

Haha, jepp. 
Betalte vel 14 for den han kompisen min, for ikke så altfor lenge siden. Ikke sikkert han vil selge, men han var innom temaet forleden dag, så jeg tinga på. Kul gitar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Audun skrev:

Trenger kanskje ikke ha noen betydning for hvordan den låter, men det har noe å si for hvordan det føles å ha den mot kroppen og mellom fingrene. Gitarer er som damer i så måte B-D

De eneste akustisk døde gitarene som låter bra med en plugg i i seg, som jeg kan huske å ha vært borti, har vært nettopp LP-type gitarer. For tunge og solide, urett & slett, til å resonere så man kjenner det noe særlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

Trenger kanskje ikke ha noen betydning for hvordan den låter, men det har noe å si for hvordan det føles å ha den mot kroppen og mellom fingrene. Gitarer er som damer i så måte B-D

De eneste akustisk døde gitarene som låter bra med en plugg i i seg, som jeg kan huske å ha vært borti, har vært nettopp LP-type gitarer. For tunge og solide, urett & slett, til å resonere så man kjenner det noe særlig.

Mææææn, erru helt på tur eller? Da har du ikke prøvd 'holy grail', ass. Ibanez Les Pauls fra 70-tallet. Sjukt bra saker, mye bedre enn originalen. 

• Hehe 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kom over en video som viser litt om det dere er inne på.....jeg ble litt overrasket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
4 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Det som er snedig her, er at man kan oppleve at de som resonnerer minst, kan ha vel så fet tone og sustain plugget. Begge mine LP'er er relativt lite resonante uplugget, men synger og låter som bare det når man bruker de slik de er ment og brukes.

Men generelt enig i at gitarer som resonnerer bra akustisk også, som oftest, låter bra plugget. Gitt at elektronikken holder mål, selvsagt.

Endret av Audun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
44 minutter siden, Audun skrev:

Det som er snedig her, er at man kan oppleve at de som resonnerer minst, kan ha vel så fet tone og sustain plugget. Begge mine LP'er er relativt lite resonante uplugget, men synger og låter som bare det når man bruker de slik de er ment og brukes.

Men generelt enig i at gitarer som resonnerer bra akustisk også, som oftest, låter bra plugget. Gitt at elektronikken holder mål, selvsagt.

Tror som sagt det beror på egenvekt. Når en lett og nett gitar ikke resonnerer noe særlig er den alltid også død elektrisk. YMMV o.O

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
30 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

Tror som sagt det beror på egenvekt. Når en lett og nett gitar ikke resonnerer noe særlig er den alltid også død elektrisk. YMMV o.O

Nja, vet ikke om det kan settes som absolutt fasit heller, men kanskje korrekt generelt sett. Hva vil du da klassifisere som lett og nett? ;) (Når det gjelder LP, selvsagt... )

Endret av Audun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Audun skrev:

Nja, vet ikke om det kan settes som absolutt fasit heller, men kanskje korrekt generelt sett. Hva vil du da klassifisere som lett og nett? ;) (Når det gjelder LP, selvsagt... )

Tenker da på andre design enn LP, men jeg hadde en Standard Faded som bar uthult og veide 3kg. Den var bemerkelsesverdig lite resonant for en kamret gitar. Hadde den deilige mahognyklangen en LP skal ha, men lite dybde og trøkk, hverken akustisk eller elektrisk. Solgte den i fjor. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Pledrik skrev:

Back on track:

Skjult innhold - vennligst logg inn

Pårr!! Enkelt og greit...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, strikes skrev:

Pårr!! Enkelt og greit...

Når får vi bilde av LPen din?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
52 minutter siden, Pledrik skrev:

Når får vi bilde av LPen din?

Så fort du er ute av huset og jeg finner finlandshetta😂 Er gitarløs, altså sur, muggen og rastløs konstant. Good times

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
57 minutter siden, strikes skrev:

Så fort du er ute av huset og jeg finner finlandshettaSkjult innhold - vennligst logg inn/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=//cdn.jsdelivr.net/emojione/assets/png/1f602.png&key=4952cc270283880755d611298592d04623183e8d33b1be3548453d0c5515c7fd" width="20" alt="1f602.png" /> Er gitarløs, altså sur, muggen og rastløs konstant. Good times

Måkke selge gitarer vet du:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Pledrik skrev:

Måkke selge gitarer vet du:)

Godt poeng! Men skal jeg være i nærheten av å skaffe meg en CC må noe bort... Det gjelder bare meg ser jeg😂

• Liker 1
  • Hehe 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 3/13/2018 at 6:29 PM, Audun said:

Som jeg har sagt x antall ganger før: har du problemer med sustain, spiller du ikke høyt nok :D 

• Liker 1
  • Hehe 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk gjort litt arbeid på dette beistet igår. 

Filt ned skarpe ender på bånd, polert bånd, pusset ned kanten på gripebrettet for en litt mer "rounded edges" felling. Vasket og oljet gripebrettet, som gått over hele kroppen med olje / pollish. 

Så nå er den bedre å spille på enn noen gang!Skjult innhold - vennligst logg inn

• Liker 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 timer siden, Aphelion skrev:

Som jeg har sagt x antall ganger før: har du problemer med sustain, spiller du ikke høyt nok :D 

Og har du uvoksa pickups i tillegg, trenger du ikke spille høyt heller... ;)

• Hehe 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

På ingen måte min, eller særlig bra bilde for den saks skyld... Men poster likevell.

Låst inne i et skap på Hanks guitars i denmark street, london. 

Endret av Endt
  • Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Fikk fikset denne 2004 LP Studio etter hvert . En apekatt har loddet inni den og jeg fikk halsen fikset av min lokale felemaker .

Den spiller bedre enn noen andre Studio jeg har hatt i hvert fall , og har meget pen ekte Ebony  . Men spiller ikke like bra som en god LP Classic/Trad .  498t bridge pickup er litt for hot og skrikende , men funker sikkert bra på en litt "grumsete" rørforsterker . Kjennes nesten ut som en 60s hals , men trodde ikke disse hadde det......Veier 4kg . Har fada litt til en penere  cream white farge .

Endret av Sugardaddy65
  • Liker 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.