Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Har fått litt blod på tann, med tanke på opptaksmuligheter.

Satt og så på forskjellige videoer, og kom over Pete Thorn, som demonstrerte Two Notes Torpedo Reload, og hvordan han kunne bruke den til re-amping.

Jeg har jo akkurat kjøpt en Two notes Torpedo Live, som ikke har disse re-amp mulighetene direkte, men det går vel an å fikse på en annen måte også.

Altså.

Jeg må altså ta opp rent gitarsignal inn i Logic.

Signalet fra Logic, må mates ut ut til en re-amp-box, og derfra inn i forsterkeren?

Fra forsterkeren da inn i Two Notes Torpedo Live, og inn i Logic igjen.

Har jeg forstått det rett?

Hvordan kobler jeg opp dette rent praktisk? Jeg vil jo ha lyd når jeg tar opp også, enten via høytalere eller headset, for å få den rette feelen.

Må signalet splittes da?

Gitar - ABY-boks

- A - amp

- B - rett i lydkort

Må jeg ha DI-box også?

Så når jeg skal re-ampe så er det

Logic/lydkort - Re-amp-box - amp?

Var det noe med balansert og ubalansert signal også?

Om jeg hadde fått koblet opp dette ser jeg for meg en helt ny verden av muligheter og variasjoner.

Når jeg da tar opp gitar som ikke passer helt inn i mixen kan jeg bare kjøre signalet på nytt, bytte ut noen effekter, skru ned gain, bytte kabinett, flytte mikrofon whatever, og kjøre det inn igjen med samme opptak som utgangspunkt.

Høres forlokkende ut!

Gi gjerne noen tips til re-amp-box også.

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitar inn i DI, ene utgangen på DI (XLR-utgang) inn i lydkort (og andre inn i amp (jack-utgang), hvis du vil bruke amp til monitoring av gitar). Da får du et cleansignal du kan ta opp.

Etterpå kan du rute cleangitar-sporet ditt til en utgang på lydkortet og plugge den utgangen til en reamp-boks. Ut av reamp-boksen og inn i for eksempel en amp som du mikker opp, effektbokser eller hva du vil og så inn i lydkort på et nytt spor. Husk å koble DI boks før lydkortet hvis du ikke går via en mikk, men f.eks bare gjennom effektbokser og tilbake til lydkort.

Radial har bra DI bokser og reamp bokser, men koster litt. Palmer sin reamp boks er et av de få alternativene til Radial og koster 6-800 kr, DI bokser kommer i alle former, farger og prisnivåer. Men husk at som med alt annet er det litt sånn at du får hva du betaler for når det kommer til DI bokser, og til studioopptak høres ting mye bedre enn i en livesetting

Endret av basstom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker Palmer DACCAPO til reamping, da jeg ser den får veldig gode tilbakemeldinger. (Bedre enn Radial X-amp og PRO Rmp.)

Men DI.... Aktiv eller passiv?

Ser det er en greie med Aktiv til passive mikrofoner, Passiv til aktive mikrofoner, men gjelder dette også i reampsammenheng?

Har jo kun gitarer med passive mikker.

Palmer PAN 01 (passiv)

Palmer PAN 02 (aktiv)

virker som gode alternativer, men hva skal en velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Radial J48 aktiv DI, og en Palmer Daccapo reamp boks. Om Palmer er bedre enn Radial har jeg mine tvil om, men den koster under halvparten og farger ikke lyden veldig mye. Fordelen med et DI-boks/reamp-boks oppsett kontra reampfunksjon i diverse amper/effektbokser, er at du kan bruke det til hva som helst for å endre frem og tilbake mellom linje- og instrumentsignal. Kjekt å ha den muligheten i studio til alle mulige instrumenter frem og tilbake, i tillegg til muligheten å reampe andre ting også, som samples, vokalspor og gudene vet hva.

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.