Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken type strenger?


Zimmerman

Anbefalte innlegg

God kveld!

Har bestemt meg for å prøve å bytte strenger på min gamle akustiske gitar. Det har aldri vært gjort før og jeg har aldri prøvd å bytte strenger, men tenkte at dette er noe jeg burde kunne nå som jeg har kommet opp på et visst nivå. Har sett en del videoer på YouTube og det virker ikke så veldig vanskelig.

Det store spørsmålet er egentlig hvilken type strenger jeg skal kjøpe. Bør jeg kjøpe den typen som er påmontert gitaren nå eller finnes det strenger som er bedre? Hvordan finner jeg ut hvilken type strenger jeg har nå og hva bør jeg egentlig kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som juzzizhow nevner, avhenger det av flere ting - ikke minst om du er fornøyd med lyden og spillbarheten til de nåværende strengene.

juzzizhow: Jeg har aldri prøvd EJ16 - brukt diverse Elixir-strenger siden "dag 1". Varigheten og lyden er, etter min smak og mening, upåklagelig, men de er en del dyrere enn mange andre strenger. Dersom Zimmerman har muligheten til å prøve en gitar med andre strenger, kan det være like greit før et eventuelt bytte.

Ellers er det lurt å være oppmerksom på at større endringer i strengetykkelse kan kreve at truss rod justeres noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Dreadnought kan fort bli ganske basstung så vil anbefale 80/20 Bronze i stedet for Phosphor bronze som er litt mer bright i lyden.

Ernie Ball Earthwood er jeg veldig fornøyd med men de blir fort gamle om du bruker gitaren mye, hvor Elixir er mye bedre, men syns ikke Elixir har samme klangen. D'Addario er også gode strenger og bra priset. De nye til Ernie Ball, Aluminium Bronze og Everlast ser veldig bra ut men har enda ikke fått testet de ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror trådstarter blir fornøyd uansett… nye strenger låter bare mye bedre enn gamle.

Jeg har valgt å eksperimentere selv pga masse gode tilbud på "strings and beyond"

Tror jeg vil anbefale trådstarter å si noe om han liker harde eller myke strenger.

Elixir er vel stainless og dermed noe stivere enn andre. Kanskje tykkere strenger på bass-siden er noe, jeg tester et bluegrass-sett nå, som har dette. Egentlig er jeg avhengig av tynne myke strenger (leddbåndskade på hender gjør at all belastning må unngås) men liker godt å spille på dette. Har 80/20 (011) og et sett fra Everlast (010-sett) som venter å prøves. Jeg spiller og liker veldig å leke på giter så såpass tynne strenger inviterer til bending, høneplukking, sweeping, tapping og alt annet man finner på. Trives også godt at vanskelige jazzakorder er noe lettere å gjennomføre uten å kjempe mot strengedrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.