Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygget ABY-boks


Anbefalte innlegg

Last gjerne opp bilde, helst to stykk lignende det første fra din post #10.

Det ene ovenfra og yrlite på skrå fra siden der hvor du hadde en kulepenn. Og så ett til fra motsatt side.

Disse motstandene er "pulldowns", og kan ikke påvirke krysspreik. De skal danne en referanse til jord, sånn at det ikke bygger seg opp spenning på den kanalen som ikke er valgt, hvis det som er tilkoblet på denne kanalen mangler egne pulldowns. Dette skjer for eksempel hvis starten på kretsen bak bare er en inngangskondensator. Over tid vil det lekke elektroner til den siden av kondensatoren som henger i løse luften, og det dannes en DC-spenning av vilkårlig størrelse. Når man igjen sporer audiosignalet over til denne blir det en flanke i det signalet går fra den DC-spenning som har bygget seg opp, og opp eller ned til det nivået som audiokretsen din ligger på, altså en svak AC svingende rundt 0V. Denne flanken høres ut som et POP i høyttaleren.

Grunnen til å øke verdien på disse er at de ender i parallell med pulldowns i veldesignede kretser, og kan dermed laste ned svake signaler.

Det er helt grei kabel du bruker, men det ser ut som du brenner isolasjonen med loddebolten din. Kanskje du burde prøve en tynnere spiss, mer arbeidslys eller bedre håndstøtte under arbeidet?

Neste trekk er flytting av signalvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Plukket frem denne igjen i dag, og har gjort litt testing.

Amp i utgang A, ingenting i utgang B:

Når A eller Y er koblet inn er det samme støynivå som om gitaren er rett i amp.

Bytter jeg til B er det samme støynivå som når en har pluggen fra amp rett ut i lufta. Altså vesentlig mer støy.

Samme om jeg bytter om.

Altså Amp i utgang B og ikke noe i A.

B og Y ok, mens A støyer.

Burde ikke utgangen som ikke er i bruk være helt brutt og helt støyfri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke utgangen som ikke er i bruk være helt brutt og helt støyfri?

Ikke med denne kretsen som du har brukt.

Det må endres en god del for å få den til å oppføre seg sånn. Da må utgangen som ikke er i bruk sendes rett til jord i stedet for å bare henge og flyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Denne kretsen har flere problemer fant jeg ut i går. Om strøm er koblet til og ikke jack i input så støyer det helt drøyt.

Om du har et koblingsskjema som ikke er helt ubrukelig så setter jeg pris på en link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe skjema, men det går jo an å lage et. ^_^

Har tenkt litt på å bygge en ABY med galvanisk isolert B-utgang og jordløft. Med reléer som muter på skikkelig vis.. drevet av en ESP8266 så den kan være på WiFi..

Eneste jeg mangler er tid til å få gjort det.

:ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.