Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygget ABY-boks


Anbefalte innlegg

Da har jeg fått ferdig ABY-pedalen som jeg egentlig kjøpte for å bruke som kanalvelger på Voxen, som jeg har solgt...

Bygget fra Musikding-kit.

Det er bittelitt bleed mellom A og B. Litt irriterende, men kanskje ikke å komme fra?

Fornøyd med layouten og finishen min egentlig.

208eb089f6ba018181a6741e4ad834cc.jpg

34feb3a36c9febb2a8864347878b623a.jpg

Fungerte på første forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tegningen jeg har bygget til.

http://diy.musikding.de/wp-content/uploads/2013/06/abywire.pdf

Ser noen noe som kunne vært bedre her?

Når jeg kobler tuneren på A og ampen i B blir det bleed begge veier, ved valg av enten A eller B.

Veldig lavt, men nok signal til at tuneren reagerer med B (amp) aktivert, og jeg kan høre gitaren med en del lavere volum enn direkte fra strenegene, om jeg er på kanal A (tuner).

Noen idé? Den er jo fullstendig mekanisk. Er det switchen som blør, eller er det jeg som har surret det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser denne ut inni?

Det er jo ikke akkurat noe gain-monster ;-) så wiring burde ikke være spesielt kritisk.

Er det rett og slett kapasitans mellom kontaktflatene i bryteren vi er vitne til her? Har du forsøkt å flytte blå ledning på Y-bryteren fra øverste venstre ben til nederste venstre ben ( som sett på figuren du linket til)

Har du buntet ledningene sammen inni der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at multimeteret mitt er fintfølende nok til å plukke det opp.

A valgt:

input -> A = 0,2 Ohm? (Altså displayet viser 00.2 ved valget vist på multimeteret)

input -> B = 1. (betyr vel at det ikke er kontakt)

B valgt:
input -> B = 0,2 Ohm?
input -> A = 1. (betyr vel at det ikke er kontakt)

Y valgt:
input -> A = 0,2 Ohm?
input -> B = 0,2 Ohm?

Ingen kontakt registrert med lydsignal i multimeteret heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilde.

Her vil jeg anta at du har mer krysspreik fra den ene kanalen til den andre enn hva du har andre veien, altså at når du har A inne så får du noe krysspreik på B, men hvis du har B inne får du litt mindre krysspreik til A. Det kan være vanskelig å bekrefte dette uten skop.

Årsaken til krysspreiken, hvis antagelsen er riktig, er at du fører signaler i parallell over relativt store avstander (mye lenger enn lengden på boksen din) sånn at signalet smitter over mellom kablingen, og at det står noe med mye gain bak som klarer å fange opp dette.

Det er mye du kan gjøre for å løse dette.

Den første tingen er å flytte Out B-tip fra bryter A/B segment 1 port 3 til bryter Y segment 1 port 2. Dermed oppnår du MYE kortere kabling til Out B med din spesifikke bokslayout.

Etterpå klipper du Out A-tip og legger denne på ny. Du skal gå fra bryter A/B segment 1 port 1 og rett NED til bunnen av boksen, så skal den gå i en kortest mulig linje langs bunnen, under jack, og så opp til loddeøret på jack. Bruk gjerne noe smeltelim til slutt etter at boksen er perfekt og alt skal bli permanent for å holde kabelen på plass mot bunnen. Dermed får du kortet mye ned på kablingen til Out A også, da den slipper å slange seg rundt hele greia, gjennom luften der hvor jackplugg til inngangen skal dukke opp, forbi DC-jack og det hele.

Dette bør hjelpe.

Hvis det ikke gjør det river du ut alt av jording i signalveien (ikke i LED) og tenker ut denne på ny. Som den er nå kan du få krysspreik pga jordingen din, men dette er mindre sannsynlig enn at det er på grunn av lange strekk på hot.

Med dine jackplugger og din boks kan du bruke chassis som signalvei for jord. Dette er ikke like kult som å bruke skikkelige isolerte jackplugger, men nå har du jo tydeligvis sånne jackplugger så det er kanskje greit å slippe å bytte disse. På denne måten er jobben ferdig etter at du har rivd ut all kabling til jord i signalvei, altså mange av de svarte kablene dine, men ikke alle.

En bedre ordning ville vært å bytte til isolerte plugger, for eksempel Neutrik NMJ eller Cliff UK, og så ha en blanding av jordbuss mellom de isolerte jackpluggene og stjernetopologi med coaxkabel til bryterne med loddepunktet på jordbussen ved input-jack som senterpunkt, gitt at denne ABY skal brukes som en inngangssplitter/velger, og ikke som en utgangsjoiner/velger. Hvis den skal brukes som utgangsvelger ville jeg brukt buss ved utgang A som senterpunkt for stjernen.

Til slutt ville jeg skiftet 1MΩ på utgangene med 4,7MΩ eller større, eller enda bedre: rivd dem ut og heller reparert defekt utstyr som eventuelt er årsak til popping når man switcher.

Grei skuring. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. Det var et grundig svar!

Når du sier det, så har jeg faktisk ikke testet å bytte om utgangene for å sammenligne hvor mye som slipper gjennom.

Da skal jeg teste litt alternativ kabling i kveld!

Hvor tykk kabel pleier du/dere å bruke til kabling internt i bokser? Synes den som følger med kitet er noe tynn, men vet ikke om det har så mye å si?

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

fjernet begge motstandene over utgangene.

Flyttet Out B-tip fra bryter A/B segment 1 port 3 til bryter Y segment 1 port 2.

Flyttet Out A-tip fra bryter A/B segment 1 port 1 til bryter Y segment 1 port 1.

Ingen bedring. Lik krysstalk på bygge portene. Det var det også før jeg endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.