Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge forsterker/effektpedaler


Anbefalte innlegg

post-14342-0-97502800-1420909171_thumb.jpost-14342-0-59454900-1420909218_thumb.jpost-14342-0-59454900-1420909218_thumb.jDa er Der Zen pedalen fra musikding.se ferdig, lakket og pyntet etter alle kunstens regler. Var veldig grei å bygge og jeg må si jeg er grisefornøyd med lyden-bedre enn jeg hadde håpet på. Kvaliteten virker og bra uten at jeg er noe ekspert. Tips: skru fast de delene som skal festes med mutter før du lodder de på så slipper du å lodde av og på igjen når du oppdager det under montering:)

Takker igjen for alle innspill. Musikding.de anbefales. Bra kundestøtte også. Har nettopp bestilt to kit til. En Der Muff (big muff) og en fuzz pedal Der 69face. Gleder meg! Skal prøve å laste opp et bilde. God helg Ya all!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales!

Et spørsmål til dere med mer erfaring:

Er det noen tommelfingerregel på når en IKKE SKAL tvinne kabler, når en KAN tvinne kabler, og når en MÅ tvinne kabler?

f.eks. jord og leder fra jackinngangene. Tvinnes eller ikke?

Det jeg sliter mest med i mine bygg er å få kablingen pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ganske vanlig er å tvinne ledningene til gløding på rørforsterkere. Tvinningen av disse gjør at de ikke "sender ut" så mye støy som kan fanges opp i andre deler av kretsen, da mye av den kanselleres. Funker fordi det er samme ac-"signalet" med samme styrke som går i de to ledningene men i forskjellig retning. Noen vil putte dette eksempelet i "må" kategorien, men det er drevne folk som ikke tvinner og slipper greit unna med det.

Tvinner eller bunter du flere signal-ledninger sammen, særlig noen med lite gain og noen med mye gain er risken at signalet slår over og forårsaker støy/oscillasjon etc. F.eks. om du bunter input og output-ledingene sammen på en high gain pedal eller forsterker.

Det er kanskje ikke akkurat dette du spør om..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLO100serial93995.JPG

SLO har sluppet greit unna med det. :wub:

Differensielle signaler kan i noen tilfeller være greie å tvinne, men det er ingen regel. Vanlige Cat5/Cat6 nettkabler er eksempler på tvinnede kabler, populært kalt "twisted pair". Og i en vanlig mikrofonkabel er hot og cold tvinnet, og de bor inni en jordet skjerm.

Jord og hot tvinnes vanligvis ikke.

Gitarpedaler bor gjerne inni et Faradaybur (en alu-boks) så inni her er det sjelden du trenger mer skjerming for å beskytte mot ytre påvirkning.

Det går alltids an å tvinne for visuell effekt. Det gjør ikke nødvendigvis noe bra med signalet, av og til heller motsatt.

Hvis du har et konkret tilfelle er det bare å ta et bilde og fortelle hva som skal oppnås, så kan vi ta det derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.