Web Analytics
Jump to content

Drømmespecs på Gibson USA?

ariaboss
 Share

Recommended Posts

Jeg har lest en del om de nye 2015 Gibson-spesifikasjonene og hva folk mener om de på diverse forum. I fjor virka det som om folk var noe misfornøyde, men nå tar det helt av. Det er veldig mange som rett og slett hater de nye "specsa".

Så det jeg lurer på er: Hva vil gitarfolket ha som spesifikasjoner på produksjons-gitarene til Gibson?
Er messing-oversadel fett eller er det ben/plastikk som hører hjemme på en Gibson?
Burde Min-Etune droppes helt, kun tilbys for den som ønsker det, eller heller tilby valg mellom Kluson/Grover istedet? Osv. Osv.

Gitarister er ekstremt konservative. Når det gjelder Gibson vil alle helst ha samme specs som i 1959, og alle forandringer som har kommet etterpå er djevelens verk. At det er fullstendig ville variasjoner på gitarer fra 1959 virker heller ikke avskrekkende på dem/oss.

Hehe, vel, kanskje jeg er konservativ, men en Les Paul for min del har ingen robot på hodet :P Men nå er ikke jeg noe spesielt glad i elektroniske duppedingser når det kommer til gitar i det hele tatt, så kan vel være noe der også :)

Edited by Slashaxl

Jeg misliker "bare" at de har økt prisene usaklig mye, fjernet mangfoldet, fokusert enda mer på LP enn det som er nødvendig og ikke minst robot-tuneren. Brass nut er fett, men gi meg heller evertune på en Gibson enn G-Force. Det navner er forøvrig på ingen måte bedre enn Min-E-Tune. :P

Also: Gi meg en explorer-modell for 10k jeg faktisk har lyst på uten å måtte modifisere eller omlakkere den. /rant

Les Paul Standard har jo alltid forandret seg, men nå synes jeg faktisk de har gått vel langt. Hvis de selger så det monner, er det dog jeg som tar feil og er bakstrebersk her, og det finnes jo en LP for typer som meg også, heldigvis.

Jeg kan ikke helt skjønne motstanden mot å ha en konstant stemt gitar, men det er nå meg. Er det kun pga klumpen bak på hodet?

Jeg vil nå si det er en av de gode nyvinningene.

Problemet er vel det at folk er redd for kvaliteten på disse, noe som er en reel bekymring ut fra div youtubevideoer jeg har sett. En annen reel bekymring er hvilken brukerstøtte kan man forvente ang disse om Gibson plutselig ombestemmer seg? En del har vel friskt i minne oppfølgninga (eller manko på sådann) som dem som kjøpte robotgitarer for noen år siden opplevde.

Vel, jeg liker noe av de nye oppgraderingene. Jeg liker brass nut, titanium bridge saddles og jeg liker de nye finishene. Robot tunere er fett nok, men jeg skulle ønske de hadde en litt mer klassisk look. Personlig hadde jeg nok heller foretrukket vanlige locking tunere.

Ellers kunne de gjerne ha putta den nye Les Paul 100-logoen på et bakdeksel istedenfor på headstock, og reflector knobs kunne vært fett. Jeg er ikke fan av bredere gripebrett, men jeg tar gjerne litt tykkere eller asymmetrisk halsprofil.

Noen som tror soft v profil kunne funket på Gibson? Digger det på fender.

Problemet er vel det at folk er redd for kvaliteten på disse, noe som er en reel bekymring ut fra div youtubevideoer jeg har sett. En annen reel bekymring er hvilken brukerstøtte kan man forvente ang disse om Gibson plutselig ombestemmer seg? En del har vel friskt i minne oppfølgninga (eller manko på sådann) som dem som kjøpte robotgitarer for noen år siden opplevde.

Jeg har ikke vært borti disse, men det er vel ikke verre enn at man kan fjerne batteriet og bruke dem som vanlige tunere?

Det er jo ikke noen sammenheng mellom tunerne her og resten av elektronikken i gitaren.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By Audun
      På facebook-gruppa "Gitarister på facebook" er det en som sliter med at sin Gibson SG sliter med å holde stemminga. Den påstås å nettopp ha vært inne for justering av nut. Den har vanlige Kluson type stemmeskruer (Gibson Deluxe). Her blir det påstått at disse slites over tid, og dermed at mekanikken beveger seg etter at du har stemt opp. Jeg kan forstå at de kan bli slarkete etter hvert, og dødgang før de tar, men at de beveger seg slik at strengen gradvis mister spenn? Høres veldig merkelig ut i mitt hode, men kan hende det er sånn? Mekanikken er jo så enkel at det i mitt hode, er slik at enten så virker den, eller så får du ikke skrudd i det hele tatt hvis tannhjul eller drev er så slitt.
      Noen her som har opplevd dette, eller kan forklare hvordan dette ev. kan skje?
    • By Audun
      Var på besøk hos opphavet og fant igjen noen gamle musikkutstyr-kataloger fra min ungdom.  Interessant å se både utvalg og priser! Her er et lite utsnitt fra 89/90 katalogene til Gulmoen & Engh og Norsk Musikk:

• By kongssund_
      Søkte litt rundt etter kule gitarer fra 80 tallet på nettet, var jo enormt mye snacks. La jo merke til at reklamen ofte var litt annerledes enn i dag.
      Kjører på med noen fine reklamer på diverse gitarmerker. Mye fine farger og former. Dagens reklame blir liksom litt....kjedelig.

Har du noen klassikere, så sleng dem inn.

• By Audun
      Legger ut noen bilder av mine redskaper for moro skyld. Ikke så veldig fancy, men det gjør jobben og vel så det!
      Gitarer:
      Gibson Customshop Les Paul R-8 VOS 2006 mod. (RS-Kit, mapleflame mod, TonePros bru og tailpiece)
      DSC_6292
      Gibson Customshop1960 Les Paul Special VOS 2006 mod. (RS-kit, TonePros locking studs, Grover tuners)

Gibson ES-335 2013 mod. RS-kit, ettermontert Bigsby, og planlegger ABR-1 bridge conversion.

Gibson USA Explorer  2005 mod, (Cream T '61 Custom '61 pickups, CTS 500k pots og Emerson cap)

Fender American Standard Stratocaster HSS Shawbucker 2015 mod. (Gotoh 510T-FE1 tremolo)

Fender Telecaster am. std 1995 mod. (CS Twisted Tele i neck og CS Broadcaster i bridge. 4-veis switch og fasevender)

Fender Stratocaster Jimmie Vaughan 2005 mod. (RS-kit og ny 'aget' plast + mint brett)

Fender Telecaster Baja (Pågående Micawber-mod. RS Kit, Fender CS Nocaster i bru, GFS Humbucker i hals. Brass sadler.)

Greco 'Grecobird' Firebird-kopi - ca. mid. '80.  Faber aluminium tailpiece og bru med brass sadler.

Epiphone Ltd. Ed. Korina Flying-V 2016 mod. CTS pots og Tonerider pickups.

Larrivee D-03 Mahogny

Yamaha 12'er

Ibanez Performance - noen og '80

Amper:
      1969 Fender Super Reverb. (Blackface krets.)

Ceria Tone JTM 45. Eidebygd kab m/ Greenbacks:

1983 Marshall JCM 800 2205 m/ 1987 Marshall Silver Jubilee kab - Celestion V30

KMD GV100 head (uten bilde)
      Effektbrett: TC Electronics Polytune tuner, Boss Wah, Der Screamer TS-9/808 klone satt sammen og moddet av kristoffereide her på forumet, Tonebone Trimode, T-Rex Comp Nova, Fulltone Fatboost-3, Boss Re-20 Space Echo og mottaker for Line 6 Relay G-30. Montert på T-Rex ToneTrunk brett.

• By Vallegitar
      Hei!
      Deler med dere et utdrag fra min eksamenskonsert i 2012. Det er et brutalt stykke for hendene men gøy for øret :)
      Sonata Giocosa betyr gøy eller munter sonate. Inspirert av flamenco og spansk folkemusikk. 
      Håper dere liker den!
      https://www.youtube.com/watch?v=HEu5D93DS-A
      Hilsen Thomas
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.