Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøre transistoramp uten høytalere?


Anbefalte innlegg

Vi er alle enige om hvordan det går med et rør sluttrinn, hvis det kjøres uten høyttaler tilkoblet. Men hvordan er det med transistor power amp?

Hva er så poenget med å kjøre en amp uten høyttaler. Vel, dette er en mikser (Behringer PMH-5000) med power amp, som en venn har. Han kjører den med aktive høyttalere, så power amp uttaket blir ikke brukt. Jeg har akkurat prøvd den på bass kabinettene mine og det virker, så fåreløpig har den ikke tatt skade....

En annen ting: Denne power ampen er (i følge manualen) av typen "coolaudio" teknologi som skal redusere varme, vekt, størrelse og strøm forbruk i forhold til effekt. Men hvordan Behringer får 2X400W av et max forbruk på 700W det skjønner ikke jeg, dessuten har de valgt å montere en vifte på hver av sluttrinnene (stereo) og hele greia veier totalt

ca.13 kg.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: Denne power ampen er (i følge manualen) av typen "coolaudio" teknologi som skal redusere varme, vekt, størrelse og strøm forbruk i forhold til effekt. Men hvordan Behringer får 2X400W av et max forbruk på 700W det skjønner ikke jeg, dessuten har de valgt å montere en vifte på hver av sluttrinnene (stereo) og hele greia veier totalt

ca.13 kg.

Behringer du behringer. Jeg har ikke konkret fakta å svinge med, men jeg tør påstå at de er overambisiøse på både watt output og watt forbruk. (da en T6,3A sikring skal dø ut ved 1400w over en kort periode).

I teorien er det mulig å forklare 2x400w på 700w forbruk med at du kan få 400w på en av kanalene dersom de andre ikke forbruker noe (400w+0w), men det er nok ikke tilfellet her. Snodig også at den markesføres som 800w mikser noen steder (noe behringer ikke beskriver selv).

Skal jeg sette en hundrings på hva den faktisk leverer på full guffe, vil jeg tippe nærmere 2*150-200w med en forbruk på 800w. Men det er så mange faktorer her at de bare er et røft anslag.

Har selv en monitor fra behringer på 300w som sier 225+72w. I realiteten snakker vi nok halvparten og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.

I stedet for å henge ut kun Behringer for litt optimistiske ponniwatt, noe som i og for seg er helt relevant, kan man like gjerne ta inn over seg at det er lenge siden "bransjen" sluttet å måle watt sånn atte man målte watt når forsterkeren ble belastet med frekvenser fra 20 til 20k på begge kanaler, i åtte ohm, med forvrengning på et minst et par nuller foran oppgitt forvregning.

Se slik på det, det er jo fint at de har spandert på vifter!

Andre fabrikanter kan man like gjerne henge ut. Her kan man gjerne snakke litt om bilstereowatt.. Nok om det.

Angående vekt, så har jo ringkjernetrafoer og klasse D- konstruksjoner gjort sitt til at watt ikke nødvendigvis kan måles i kilo, og det synes jeg er bra.

For å slutte med betraktninger og komme med et svar, transistorforsterkere tåler helt fint å gå uten last. De tåler ikke lavere impedanse enn det de er laget for, men hvis man ikke kobler til noe, går det helt fint.

Det finnes regnestykker får å finne ut "realistisk watt", kan det faktisk på rams, men jeg sitter på elendig linje, så det får bli til en annen gang. Kort sagt kan reell effekt i de verste tilfellene være rundt ti prosent av oppgitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det går fint ja, er nok derfor den fortsatt er helt i orden :)

Når det gjelder "billigwatt" så er det så vidt jeg vet i PA-gitar-bass-amp verden, bare Behringer som har hengt seg på dette sirkuset...

Men, hva med denne "cool audio" teknologien som Behringer kaller det. Er det det samme som gjør en 12 kg, 600w Markbass om til en liten sak på rundt 3 kg?

Om tronni har rett i at virkelig effekt er ca 2x200W og vi trekker i fra ca 4kg for selve mixer delen sitter vi igjen med 9 kg og 400W. dette henger vel på greip, så lenge coolaudio stort sett bare er skryt. Er det samme teknologi som i nyere Markbass sluttrinn snakker vi 800w minnst, selv med et maxforbruk på bare 700w :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.