Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan yte 5150`n mest mulig rettferdighet?


Beia

Anbefalte innlegg

Mange av dere kjenner helt sikkert godt til Peavey sin 5150. Jeg kjøpte tilbake mi gamle nå da jeg starter opp et nytt band etter x-antall år. Vi skal spille metall, så noe råere forsterker på området er vel vanskelig å finne.

Men jeg er sinnsykt lite inne på det med forsterkere og hvordan få mest ut av en/de. Vrengen og gainen er akkurat det jeg er ute etter, men jeg mangler bla fotbrettet til denne. Jeg er ute etter å utnytte 5150`n sine positive sider, altså utnytte den gainen og vrengern for det det er verdt. Samtidig vil jeg også ha mest mulig ut av den, og er på utkikk etter pedaler/effektbrett. Er det noen av dere som har noen tips til hva jeg bør se på av "tilbehør"? Jeg har lite lyst å kjøpe et pedalbrett da jeg føler det nesten skjemmer både meg og 5150`n ut.

Jeg ønsker det enklest mulig!! Jeg er komplett idiot når det kommer til sånn. Jeg tenker å kjøpe brukt, så jeg får mest mulig ut av pengene. Jeg har sett litt på TC Electronocs G-Major, er det noe som vil være "fordelaktig" for å bedre litt cleanlyd og bidra med gode effekter på vrengen? Jeg ønsker jo min egen sound også, og siden jeg er en idiot på temaet, så er jeg både rådvill og uviten her. Tips og hjelp mottas med takk her altså.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud: kjør den gjennom et V30-kabinett! Kjørte aldri mye effekter da min ble brukt regelmessig, men den TC-boksen er nok sikkert flott :) Brukte en MXR 6-bånds EQ til å løfte mids og fjerne litt bunn på soloer, det var knall. Cleanlyd gadd jeg aldri å bry meg om... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjør den i en palmer pdi load box/speaker sim, så til effektene, så til en HH power amp...

Så du mener Gitar - amp - ikke noe i effektløkka - loadbox - pedalbrett med reverb, delay osv - lydkort

er et alternativ til

Gitar - amp - pedalbrett med reverb, delay osv i effektløkka - loadbox - lydkort

i en opptaksammenheng også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassiske Van Halen lyd er vel gitar til amp til loadbox til effekter til solid state power amp til kabinett.

Da mye av overdriveeffekt ligger i sluttrinn kan man se på forsterkeren som en od-boks og plassere effekter etter sluttrinn. Unntak er wah og oktaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassiske Van Halen lyd er vel gitar til amp til loadbox til effekter til solid state power amp til kabinett.

Da mye av overdriveeffekt ligger i sluttrinn kan man se på forsterkeren som en od-boks og plassere effekter etter sluttrinn. Unntak er wah og oktaver.

Klassisk Van Halen-lyd er en plexi på 10, 5150 gir lyden han hadde senere i karrieren. Og lite sluttrinnvreng i 5150'n, der ligger det i preampen. :)

Han kjører wet/dry/wet.

Til opptak skal man egentlig kjøre tørre effekter (phase, tremolo) etter power amp og våte effekter (reverb, delay) etter høyttaler eller cab sim!

Altså git wah oktav amp load phaser og så til dry/wet.

Ingen regler der, alt er lov. Så lenge vi snakker EVH er alltid phase og flanger før ampen, delay før poweramp og kabinetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.thebarnpresents.com/diagram-eddie-van-halens-studio-rig-harnessing-the-brown-sound-5809.html

http://halen.com/evh/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=57046

Evh oppsett har endret seg litt opp gjennom årene. Tidligere var vel flanger og phaser etter amp (i det minste på opptak)?

Men det finnes jo flere måter å bruke en 5150 amp. Anbefaler uansett eksperimentering med load box. Variac til 200v er vel kanskje mer anbefalt for eldre plexi enn nyere Peavey vil jeg tro (??).

Amund; ja 5150 overstyrer jo langt lettere i preamp enn eldre Marshall.

Her låter det forøvrig greit med alle effekter i forkant (ser det ut til); Van Halen - Distorted Phase, Echo & Chorus Tricks: http://youtu.be/gC9B6kOajEI

Det kan jo også tenkes at trådstarter ikke kjøpte ampen pga EVH hangup...

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.thebarnpresents.com/diagram-eddie-van-halens-studio-rig-harnessing-the-brown-sound-5809.html

http://halen.com/evh/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=57046

Evh oppsett har endret seg litt opp gjennom årene. Tidligere var vel flanger og phaser etter amp (i det minste på opptak)?

Men det finnes jo flere måter å bruke en 5150 amp. Anbefaler uansett eksperimentering med load box. Variac til 200v er vel kanskje mer anbefalt for eldre plexi enn nyere Peavey vil jeg tro (??).

Amund; ja 5150 overstyrer jo langt lettere i preamp enn eldre Marshall.

Første diagrammet er bare noe tullball noen har kokt i hop uten base i virkeligheten, frem til 1984-turneen var alt av effekter før amp og han begynte ikke med slaving før da. Marshall på 10 og variacen satt til ca 90 volt som alltid.

Han har aldri brukt phase og flanger etter amp.

I studio tar han alltid opp tørt og legger til effekter etterpå med unntak av nevnte phaser og flanger. :)

Ja variac kan man ikke bruke på moderne amper på den måten, da kan det fort gå galt. Ca 172volt vil tilsvare hva Eddie gjorde når vi snakker norsk strøm. :)

Jeg kjører selv w/d/w med en EVH 5150, og har mulighet til ren slaving også, det er artige saker! :)

Men som nevnt av Aph, er ikke nødvendigvis EVH-lyd trådstarter er ute etter, 5150 er jo en fryktelig populær amp for alskens metall også. Men tråden var nå halvdød, så en liten EVH-avsporing er vel bare gøy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amund; ja virker som du har bedre oversikt her. Eddie var også nøye på å holde oppsettet hemmelig og tåkelegge detaljer om riggen så mye han klarte..

Ja alltid moro å spore av tråden med synsing om gitarhistoriens virkelig store (største?) stilskifter... (men selvfølgelig, det kan diskuteres.. noen holder jo på Holdsworth som den mest sentrale fra den perioden..)

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.