Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-prosjekt give away, byggetråd, nå med video


askret

Anbefalte innlegg

Jeg samler alt om monteringen av telecasteren her, kommer nok noen spørsmål fra meg underveis. Det er vel grenser for hvor interesserte dere er i detaljer, så det blir nok helst å vise fremgangen i store steg!

Har fått gjort ganske mye nå:
- Halsen montert. Måtte plugge skruehull i den og bore opp nye. Også shimset litt ytterst. Måtte også fjerne en cm av veden i enden under gripebrettet for å få halsen i riktig posisjon, dvs. langt nok inn. Måtte også bore opp tuner-hullene på baksiden for å få tunerne på plass. Montert tunere.
- Plekterbrett montert, alle skruehull passet, og neckpickup er på plass.
- Top-loader bro montert, med GFS pickup. Har plugget et par av strengegjennomføringshullene og boret opp for skruehull til broa.
- Satte på et par strenger for å få riktig plassering av broa.
- Sjekket intonering på tykk E-streng, helt hundre, så det skal nok gå bra med alle strengene.
- Montert reimfester og reim, og Fender gummi straplocks.
- Montert Electrosocket og jack-plugg.
- Montert to stykk roller-type strengetre.
- Boret opp hull og montert kontrollplaten.

Edit: Ikke rart at skruehullene til plekterbrettet passet så godt... De har jo jeg laget selv tidligere....

Den ser slik ut nå. Kan la det synke inn litt før det kommer mer og flere bilder!

Nr%209.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mitt første spørsmål kommer allerede!

Hvit headstock, kritthvit.... Faktisk hvitere enn plekterbrettet!

Hva gjør jeg med den? Lar den være?Prøve å lakkere den i samme farge som kroppen? Eller pusse vekk det hvite og ha den naturell, med lakk på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "modifisert" en slik hals før, og det å ta vekk lakken er ikke noen god idé. Grunnen er at det er farget lakk på resten av gripebrettet. Den egentlige fargen på denne halsen er skikkelig lyst "kinatreverk", og slik sett er det ikke så smart. Blir mye jobb og utgifter for deg, det. Lakk det i en eller annen farge du har liggende. Den hvite er ikke pen i denne sammenhengen. Hva med sort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg *tror* jeg har sett tilsvarende hals fra GFS/Xaviere modifisert til teleprofil. Det finnes sikkert tegninger eller templates der ute for å legge oppå. (Snakker om formen på headstock)

Ikke sikkert det er nødvendig om du finner en god match på finish. Men hvit som den er? Nja...ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en slik modifisering jeg foretok, og jeg måtte da lakke headstocken i en annen farge, da kanten på den nye profilen plutselig var noe av det hviteste treet jeg noensinne hadde sett.
Helt bra ble det ikke, da jeg ikke hadde lyst til å lakke alt bortsett fra headstocken gult.
Trøster meg med at halsen er forbausende bra etter litt båndarbeid, samt at det "ser greit ut fra litt avstand". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet Carpal, skulle bare ønsket du var på banen da dette ble satt i gang :-)

Den du har er ikke så ulik den vi har brukt nå, fremdeles et lite stykke fra en Fender tele-headstock.

Tror nok jeg kan komme like langt med den jeg holder på med, men er ikke så sikker på om svart er det rette..

Blir nok noen turer rundt i butikker etter noe lakk...

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal lakke om hodefargen. Enten til sort eller til omtrent samme farge som kroppen. Siden flatene på hodet og kroppen ikke er inntil hverandre er det ikke kritisk at de er identiske, men nesten.

Moro at byggingen er i gang. :-)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok til at jeg prøver å finne en farge så lik kroppen som mulig og lakkere headstock.

Har koblet sammen elektronikken i dag. Standard 3-veis switch, 250 K audio potmeter, og 22nF kondensator.

I tillegg så stod det en miniswitch på kontrollplata, og den måtte jo brukes til noe. Da ble det en fase-switch, den skifter enkelt sagt om på fasen på bridge pickup.

Høres bare når begge pickups brukes, det blir en tynnere og lysere lyd med denne på! Kanskje noen liker det....

Tenker å strenge den opp snart, kjedelig å bare spille på tykk E.....

Nr%2011.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er top-loader bro på gitaren har jeg tenkt å plugge disse hullene på baksiden.

Bare 4 av de er gjennomgående nå, og de treffer midt under broa, så de er ubrukelige som de er.

Jeg har 'ferrules' liggende, men har mest lyst til å sette inn 8mm plugger, og lakkere over med fargen jeg finner til headstocken. Eventuelt la de være trehvite.

Nr%2010.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig pusset, lakket og våtslipt headstock. Og med strenger på også.

Lar den stå litt så halsen får gått seg til i riktig bøy!

Ellers er intonasjonen helt ok, strengehøyde ser så langt ok ut.

Og det er lyd i den som det skal være, har ikke prøvd den så mye enda...

Nå er det bare å vente på baggen og en skikkelig prøvespilling!

Nr%2013.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.