Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hellu.

Jeg har en Mex. telecaster som jeg har modda litt på de siste par årene. I det siste har den begynt å støye endel,

særlig ved bruk av bridgepickup og bridge/neck. Neck er humbucker, den støyer selvsagt noe mindre men likevel

FOR mye. Det er tydelig det er et jordingsproblem, for det forsvinner når jeg tar på kontrollplata/volum eller tonekontrollen.

Jeg byttet ut all elektronikk nylig, med unntak av pickupvelgeren og pickupsene, men problemet er der fortsatt.

Hjeeeelp? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra farbrikken var det faktisk aldri noe jording til selve broa. Jeg har selv prøvd det i etterkant, og det hjalp ikke det heller....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra farbrikken var det faktisk aldri noe jording til selve broa. Jeg har selv prøvd det i etterkant, og det hjalp ikke det heller....

Nei, fordi med standard teleplukkopp og bro så går jordinga via skruene og ned i bunnplata på plukkoppen som er koblet til jord. Se på bildet her så forstår du kanskje hva jeg mener.

62TeleCustomBridgePickupTwo.jpg

Endret av GreenMan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får man tak i det? Er det bare å fylle det ut, eller må det loddes på noe sett? (kan huske å ha sett noen vids om det

for en stund tilbake.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan kjøpe aluminiumstape på Biltema. Brett den ene kanten et par millimeter inn, og legg stripene slik at de ligger lagvis. Jeg lagde en test på dette for lenge siden, vet ikke om den finnes mer, men mine målinger dengang viste at det blir god kontakt.

Ellers kan man kjøpe tape, blant annet på StewMac.

Link til posten, der bildene er vekk, men teksten forklarer det meste. http://forum.gitarnorge.no/topic/23448-skjerming-av-hulrom-en-liten-test/?hl=%2Baluminium+%2Bbiltema+%2Bkobbertape

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masse kobbertape å få tak i på ebay også. Noen er bedre enn andre. En jeg kjøpte var veldig stiv, mens nå sist fikk jeg en som var helt krem å jobbe med. Kan finne selger senere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en Baja- tele som støyer forferdelig. Prøvde å skjerme med kobberfolie, det blei litt bedre, men den støyer framdeles mer enn de ande singlecoilene mine. Har hørt at SC-gitarer med bunnplate på bridge plukker opp mer støy enn en standard SC. Har også testa alle elpunktene med en jordingskabel til jack uten å klare å jorde den uten å ta på metallet. Neste gang jeg skifter strenger skal jeg kikke på hvordan bridgepickupen er jorda. Begge pupsa har tre ledere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg pleier å gjøre først for å enkelt sjekke om gitaren kan jordisoleres bedre (som i kobbertape), er å holde i jord(f.eks stolen om den er jordet) med den ene hånden, og bevege den andre hånda over områder hvor elektronikken ligger. Blir støyen mindre i noen områder er det stort potensiale i å isolere med folie/tape/koduktiv maling. Virker best i et miljø med høy elektromagnetisk støy, som nær lysstoffrør. Gjerne holde gitaren i litt avstand fra resten av kroppen, da den blir en del av jordskjoldet.

Ofte er jordskjold, eller rettere mangel av det, årsaken til en del av støyen, men også andre ting kan forårsake forstyrrelser. Det er dog en ting som er enkel å finne ut av og det skader ikke å utbedre uansett. Jeg legger opp skjold på alle gitarene jeg eier (med unntak av en gibson sg std som jeg eide, som var bra isolert fra før.)

Endret av tronni

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Kristoffer Hjelmaas Sivertsen
      Heihei! 
      Bestilte telecaster deler fra MJT for ikke så lenge siden og vurderer og gransker pickupmarkedet! Kroppen er i Swamp ash og halsen i maple. Så det blir nok ganske bright (la oss ikke ta tonewood debatten  ) lurer på om folket har noen pickupanbefalinger? Har vært innom å sitt på Fralin, Bare Knuckle og Fender! Ser etter noe vintage med kanskje pittelitt ekstra juice
    • Av Jegsann!
      Noen her som får den samme type støy på signalet pga. nærliggende trikkelinje? (Sjekk vedlegg .mp3) Jeg bor i en bygning rett ved trikken, og strømkablene er vel da jorda i bygningen (festet i bygningen).
      Det litt tragikomiske er at jeg bor rett over gata fra 4Sound Schous plass. Jeg spurte dem om de hadde det samme problemet, og det hadde de jo. "Hva kan man gjøre med det?", spurte jeg. "Flytte.", var det kontante svaret jeg fikk...
      Er det noen her som er kyndige når det gjelder strøm etc.? Finnes det noen annen løsning på støyen, eller er hele bygningen innlemmet i et (magnet)felt som skaper støy?
      Sjekk gjerne ut .MP3 som eksempel. (Forsiktig med volumet.) Dette gjelder alle gitarer/kanaler med high gain, så det er ikke pickuper etc.
      Noise.mp3
    • Av Yngve Remes
      Har fått fatt i en signert telecaster(mexico) av Tom petty &the heartbreakers.Fra en konsert i san Francisco i '97. Spilt på under konserten av Mike Campell. Signert av alle. Med dokumentasjon. Lurte bare på hvor det er lettest å selge den.

• Av Gitarcowboy
      Hei!
      Jeg har begynt å spille igjen etter litt over 20 år. Begynte å spille på ungdomsskolen og litt etter det, men etter gitarkurset på skolen, og ett til litt senere, så ga jeg opp gitaren. 
      Jeg syntes det var et vanskelig instrument.
      Nå i år fant jeg en gammel elgitar hengende på veggen i kjelleren på et hus som vi ryddet for kommunen. Her er gitaren:

Det er en Höfner Club 50 fra ca. 1961-63. Dette har jeg funnet ut på nettet. 
      Dessverre så hadde en eller annen lakkert den i grønt på fremsiden og festet et Donaldklistremerke over logoen.
      Gitaren er for tiden på restaurering hos en velrenommert gitarmaker / restauratør.
      Brumikrofonen er ikke original. Jeg vet ikke hvilken type det er.
      Den ene skruknotten er også byttet ut en gang.

Funnet av gitaren vekket interessen for gitaren igjen og jeg har nå i oktober kjøpt en Fender Telecaster 2017 Limited Edition American Elite, mahogni Thinline. 
      Den skal jeg vise frem i Telecaster tråden.
      Er det noen av dere her som har en Höfner?
    • Av Affen
      Classic 70s Telecaster Custom. Bytta ut sadlene, ellers stock. 

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.