Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jordingsstøy Telecaster


Anbefalte innlegg

Hellu.

Jeg har en Mex. telecaster som jeg har modda litt på de siste par årene. I det siste har den begynt å støye endel,

særlig ved bruk av bridgepickup og bridge/neck. Neck er humbucker, den støyer selvsagt noe mindre men likevel

FOR mye. Det er tydelig det er et jordingsproblem, for det forsvinner når jeg tar på kontrollplata/volum eller tonekontrollen.

Jeg byttet ut all elektronikk nylig, med unntak av pickupvelgeren og pickupsene, men problemet er der fortsatt.

Hjeeeelp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra farbrikken var det faktisk aldri noe jording til selve broa. Jeg har selv prøvd det i etterkant, og det hjalp ikke det heller....

Nei, fordi med standard teleplukkopp og bro så går jordinga via skruene og ned i bunnplata på plukkoppen som er koblet til jord. Se på bildet her så forstår du kanskje hva jeg mener.

62TeleCustomBridgePickupTwo.jpg

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe aluminiumstape på Biltema. Brett den ene kanten et par millimeter inn, og legg stripene slik at de ligger lagvis. Jeg lagde en test på dette for lenge siden, vet ikke om den finnes mer, men mine målinger dengang viste at det blir god kontakt.

Ellers kan man kjøpe tape, blant annet på StewMac.

Link til posten, der bildene er vekk, men teksten forklarer det meste. http://forum.gitarnorge.no/topic/23448-skjerming-av-hulrom-en-liten-test/?hl=%2Baluminium+%2Bbiltema+%2Bkobbertape

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Baja- tele som støyer forferdelig. Prøvde å skjerme med kobberfolie, det blei litt bedre, men den støyer framdeles mer enn de ande singlecoilene mine. Har hørt at SC-gitarer med bunnplate på bridge plukker opp mer støy enn en standard SC. Har også testa alle elpunktene med en jordingskabel til jack uten å klare å jorde den uten å ta på metallet. Neste gang jeg skifter strenger skal jeg kikke på hvordan bridgepickupen er jorda. Begge pupsa har tre ledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg pleier å gjøre først for å enkelt sjekke om gitaren kan jordisoleres bedre (som i kobbertape), er å holde i jord(f.eks stolen om den er jordet) med den ene hånden, og bevege den andre hånda over områder hvor elektronikken ligger. Blir støyen mindre i noen områder er det stort potensiale i å isolere med folie/tape/koduktiv maling. Virker best i et miljø med høy elektromagnetisk støy, som nær lysstoffrør. Gjerne holde gitaren i litt avstand fra resten av kroppen, da den blir en del av jordskjoldet.

Ofte er jordskjold, eller rettere mangel av det, årsaken til en del av støyen, men også andre ting kan forårsake forstyrrelser. Det er dog en ting som er enkel å finne ut av og det skader ikke å utbedre uansett. Jeg legger opp skjold på alle gitarene jeg eier (med unntak av en gibson sg std som jeg eide, som var bra isolert fra før.)

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.