Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

VHT/Fryette


Prozac

Anbefalte innlegg

Noe uforklarlig og unaturlig i meg forteller meg at jeg har skrekkelig lyst til å teste ut et par av disse.

Men jeg sliter med å finne noen forhandlere i Norge. Noen gode tips?

OG ikke minst. Er det noen som har erfaringer med pitbull/sig:X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VHT finnes da vitterlig i Norge. Jeg er litt usikker på hvor sørlandets rompesprekk er men om det er i nærheten av Kristiansand, er det ID musikk som har agenturet på VHT. Når det er sagt (uten å vite for mye om disse ampene) aner det meg at det som er tilgjengelig der er ikke nødvendigvis hva du er på jakt etter. Jeg tipper Steven Fryette dro med seg litt av magien når han forsvant fra VHT.

Ikke mye hjelp ellers men jeg kan fortelle at jeg fikk en desperat telefon om hjelp fra et utested her i distriktet som skulle få besøk av Helmet. Page Hamilton er Fryette-bruker og har vært med Steven i årevis. Det viste seg å være komplett umulig å oppdrive hverken VHT eller Fryette her i disse trakter. Det endte med en eller annen moderne Marshall. Låt fett allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens VHT er billige greier som ikke har noe med det opprinnelige og gjøre.

Han solgte jo navnet til AXL.

Jeg har spilt litt på og hatt (gamle) VHT amper.

Veldig spesielle og litt elsk/hat.

Ganske "stive" å spille på, -tenk motsatt av en Bogner XTC som er mer squishy og forgiving (..Jeg vet, lyd er vanskelig å beskrive haha)

Funker vel best til metal.

Sluttrinnene deres er jo legendariske og var/er standard i en haug gitarrack.

Hadde et i mange år sammen med en CAE 3+SE, bygget som en tanks og låt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill.

For ordens skyld så tenker jeg pre-sellout VHT eller Fryette.

Vet du hvordan Welhaven fikk klørne i den?

ID musikk ser bare ut for å ha nye-VHT, men jeg skal nok legge et besøk innom for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, har en Sig:X. Den trøkker den :) Kjøpte den på Tre-45 i Trondheim for 7-8 år siden. Tror de har slutta å føre merket.

Ellers er jeg fornøyd med ampen, begynner å bli godt brukt. Den låter veldig tight og skjuler ingenting. Har ikke midi, det er vel det eneste jeg av og til savner. Kan absolutt anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt VHT Pitbull CL50 og den er temmelig fet egentlig. Solgte den til vokalisten i bandet som etter det solgte den til gitaristen i bandet mitt, så har aldri fått tid til å savne den. Den gjør seg godt på begge kanalene, som med mindre jeg har misforstått er 90% lik i tone og gain stages. 5-bånds EQ på dem er jo også ganske bonus. :) Fryette virker til å ha havnet litt bakpå (?). Kom på at de eksisterte for noen uker siden og søkte da opp på siden deres. I følge en kickstarter de hadde i fjor (der de enda ikke har klart å levere ut produktet) er der liv i dem, men ting går meeeeget treigt. Folk ser likevel ut til å være tålmodig med dem. Hvilke sjangre skal ampen brukes til?

Smått off-topic: Han har laget en clean jazz-amp også med power unit eksternt fra forsterkeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En amp i mitt eie blir nok brukt til metal stort sett. Nærmere bestemt inn mot doom sjangeren, selv om det er vanskelig å sette ord på sakene.

Spennende å høre om erfaringer med både amper og firmaet forøvrig.

Jeg var litt redd for at det var labert med liv der. De fleste forhandlerne det vises til på nettsiden har ingenting av dem i nettbutikkene iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Pitbull 50 vil funke til doom, men jeg forestiller meg alltid litt mer fuzz i doom en distortion. Om det ikke er tilfellet funker VHT fett. De har mye klarhet og bitt i lyden. Om du vil ha galskapsfuzz anbefaler jeg deg å sjekke ut Hovercraft Amps på Facebook. Der kan du fort snuble deg vekk i fuzz. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Lokmund.

Doom er det beste ordet jeg kommer på for det vi holder på med, men jeg vet ikke om det er "riktig".

(Du kan jo sjekke linken i signaturen hvis du vil lytte litt)

Er nok på jakt etter en litt "tydelig" lyd der strengene synger igjennom og det ikke bare blir "vreng/punch/"

Vanskelig å beskrive lyd :)

Takk for tipset om hovercraft. Skal sjekke det ut.

Edit: Etter en liten lytt på hovercraft (headset på jobb) så tenker jeg det hadde vært ypperlig hvis vi drev med candlemass/krux og og den slags gammel svenskedoom. Men vi er ikke helt der :)

Endret av Prozac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig nettopp vært i studio og spilt inn seig, doomish death metal med ampen min. Var omtrent 'plug & play'. Ble som alltid jævlig formøyd med lyden, Teknikeren var kjapt ute med med Kemper'en sin og fikk laga en profil. Du får jævlig fet doomlyd både på lead og rhythm-kanalen. Alt etter hvilken type doom du spiller.

Ampen låter veldig klar og tight og skjuler ingenting, på godt og vondt (ingenting skjuler slurvete spilling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bandet heter Killing for Company, skiva er fremdeles under innspilling, dessverre. Kommer vel vinyl en gang til våren. Utenom meg på gitar/bass er det Terje Olsen (Chton/Khonsu) og Terje Kråbøl (nå i Sarke).

Ellers spiller jeg i Exeloume, men der er det reamping i miksen, så det gir ikke noe pekepinn. Manifest brukte den på 'Written in Blood' forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.