Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydisolere fritstående garasje


MrJ1979

Anbefalte innlegg

Jeg har et prosjekt der jeg skal bygge om en kald garasje som er frittstående til studio og øvingslokale for bandet. Det er ikke særlig plass til å lage noe rom i rom løsning . Garasjen er med 10 cm tykkt reisverk med betongsåle. Har fått noen tips om tunge isolasjonsmatter i vegg og dobbelgips( ulike tykkelser på platene) . Og i gulv noen harde isolasjonplater på ca 20 mm mot betong gulvet. Under ferdig gulv ønsker jeg varmefilm eller kabler. Planlegger også med balansert ventilasjon med lydfeller. Finnes det noen som har erfaringer med dette eventuelt tegninger ? Mvh

Endret av MrJ1979
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om du har valgt gode løsninger som mange har brukt før deg.. I tillegg kan du overveie å lage veggene skakke, altså liste ut på annenhver skjøt, slik at du ikke får motstående flater. På samme måte- kjøp inn godt med akryl fugemasse og legg på der du kommer til.
Så må jeg bare spørre, hva er barnefilm i denne sammenhengen?

Prøv også søkefunksjonen på forumet, avansert versjon, da det finnes mange eldre tråder om dette allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette med lydisolasjon er hjemmekinobyggerne gode på. De har også bygget om mange garasjer opp gjennom årene.

Mitt tips er å sjekke ut byggetrådene på avforum.no for tips. Jeg har selv bygget om en kjellerbod til hjemmekino, og det er der jeg også øver bass og spiller inn. Akustisk er det nok noen mindre forskjeller mellom idealet for henholdsvis innspillingsstudio, hjemmekino og øvingslokale, men det tror jeg sikkert du finner ut av, og det er flere likheter enn forskjeller.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gulv, så hadde jeg rått betonggulv. På dette la jeg knotteplast (knottene ned, så gulvspon, og så fikk jeg elektriker til å legge varmefolie oppå det, før jeg la laminat oppå det igjen. Jeg ville isolert gulvet mer om jeg hadde hatt takhøyden.

Ulempen med varmefolie er at den gjerne er kun 60W per kvadratmeter. Det er litt lite som eneste oppvarming, spesielt om rommet er på bakken og er dårlig isolert.

Snakk med fagfolk om dette. Isolasjon i vegger og tak er viktig ikke bare for lyd, men også for varme.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal legge ut bilder og detaljer i og omkring prosessen . Kom gjerne med flere tips og råd om det er noen som har noen. Fikk forøvrig ett i dag der det anbefales rupanel før gipsplatene festes. Dette med tanke på veggmonterte monitorer og gitarstativ i tillegg til stikkontakter og kabelgater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert fint, det, men jeg hadde heller lagt ned litt tid i å planlegge fester i veggene bak gipsplatene. Vil man gjøre det lett å finne dem igjen, kan man legge på patentbånd på festene/stenderne.Da finner man dem lett igjen med for eksempel en neodym- magnet. Det går med en del løpemeter panel på et helt rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.