Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterkertrøbbel (rør?)


Torh

Anbefalte innlegg

Har en forsterker hvis lyd kuttet ut tvert i 30W modusen. Flikket den til 15W og da funket den fint. Antok at det var 1 eller 2 av de totalt 4 sluttrinnsrørene som hadde røket. Etterhver forsvant også lyset i lampen, men trodde dette var urelatert til rørproblemet, for jeg har fått fin lyd uten at lampa lyser. Men nå tidligere i uka ble lyden plutselig drastisk redusert, med en rar og ekkel vreng ("farting out"). Så jeg slo av alt.

Er det bare normal rørslitasje? Det rare er at jeg skiftet rør tidligere i vår, så de bør jo vare lengre enn som så.. Tenkte jeg skulle høre litt her før jeg bestiller nye rør, i tilfelle det er noe annet jeg bør passe på.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært lurt om du oppga hva slags amp dette er, altså merke og modell. Da blir det lettere å hjelpe.

Det er alt for mange her inne (hvis det i det hele tatt er noen igjen her på forumet, da) som tror det er noe feil med røra med en gang noe skjer med en amp.

Mange bytter rør nærmest uten mål og mening og bruker masse unødige penger.

Joda, det kan være et rør som tuller, men de er i utgangspunktet ganske så hardføre.

Etter det du beskriver kan det virke for meg som om du har fått en feil i driftsspenningen. Da mistenker jeg en eller annen feil med nett-trafoen.

Men dette er helt løse antagelser, så hvis du kan komme med "navn og nummer" kan det være lettere å gi råd.

Det som er kinkig er at nesten alle moderne rør-amper er bygget opp på printkort, og her kan mye rart skje, som kan være vanskelig å finne.

Neste spørsmål er da: er du elektronikk-kyndig? Har du noe instrument å måle med osv.

Kom med svarene på dette så skal i alle fall jeg se om jeg kan hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, glemte det helt. Valvetech Hayseed 30. I bunn og grunn som en Vox fra tidlig 60-tallet. PTP wiring. Er kun vant med å jobbe med gitarelektronikk, har voltmeter og loddebolt, men er en smule redd for "electrocution".. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre den kjører rørene hardt, eller du spiller veldig mye er jeg enig i at et gjennomsnittlig rør bør vare lenger enn det.

Jeg ville forventet lyd i 30-wattsmodus selv om to av utgangsrørene var daue.

Støtter Hanks teori. Legger til at kanskje en mulig årsak kan være at bryteren for å bytte mellom 15/30W har tatt kvelden. Helt på 30wattsiden, og deretter delvis dårlig kontakt på 15w siden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg spurte Rob, som har laget forsterkerne, og han foreslo å prøve rørbytte først. Men bør jeg skifte alle fire da? Eller kan jeg prøve meg fram? Det er fixed bias. Har JJ rør i nå, men har kjøpt fire Sovteks. Blir det trøbbel hvis man mikser disse?

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spør en annen bergenser med røramp, om han kan prøve rørene dine, mange av de her på forumet. Ev. ta de med til en sjappe hvor de har apperat til å teste de, burde ikke koste mange kroner. Sjekk om det er noe løst i rørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nøyaktig samme problem som du beskriver, etter utallige timer feilsøk selv uten hell (inkludert bytte av caps og rør, kontroll av resistor verdier) gikk den til tekniker som heller ikke fant ut av det (men visste å ta betalt).

Jeg er 99% sikker på at problemet ligger i power supply men det er såpass dyrt at jeg ikke har kjøpt ny enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.