Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakkproblem... Hjelp!


Anbefalte innlegg

Har også noe sanding sealer liggende, men har blitt til at jeg har brukt shellac. Da kan jeg gjøre det innendørs ;) Funker dårlig å spraye nitro inne, hehe. Bruker altså nitro klarlakk, kjøper fra England. Tynner og lakk, for å blande selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens oppdatering: La tre suksessive lag i 11-tiden og dette så helt fantastisk vakkert ut! Klokken 13 når jeg sjekket tørkingen var det nok en gang blitt ujevnt. Dermed stamper jeg bort igjen til garasjen og kjører på med to nye småtjukke lag, noe som tømmer boksen. Etter nærmere ettersyn blir vondt, nok en gang, verre. Det virker som om gullfargen i boksen ikke er genuint gull uten nok risting, eller hvis den nærmer seg tom. Lakken som kommer ut er metallic, men ikke gull.

Enten stemmer dette, eller så er jeg tjukk i nepen. Jeg tipper siste. Should have left good enough alone!

Kroppen henger forøvrig og tørker på et varmt (men ikke fuktig) vaskerom, uttrekk på full guffe. Poster et bilde når siste laget er støvtørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller til at spraybokser ikke egner seg til denne type lakk, jeg, når man skal ha den type finish du er ute etter. Har prøvd selv, og fikk det til èn gang, på en telefon jeg lakkerte. Da hadde jeg sort grunnfarge. Det ble ganske bra.

Ellers har jeg hatt bedre erfaring med å punktere bokse og helle lakken over i en vanlig lakksprøyte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ristet du boksen GOD før du lakkerte?

Slik lakk på boks må ristes i flere minutter før en begynner å lakkere, og under veis.

Lakk med såpass mye og grov metallic bør hvert enkelt lag sprayes i en retning, neste lag i en annen retning.

Og gjevnest mulig tykkelse på hele laget. Minst mulig skjolder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens oppdatering: Kjørte på med enda mer lakk og sørget for å bevege meg litt saktere og MEGET nøye både på tvers (først) og langs. Etter dette var gjort tre ganger, har den tørket veldig pent! :)

Jeg ristet den ekstra godt og varmet boksen stående i bøtten med vann ekstra lenge. Er godt mulig jeg har vært utålmodig både i forberedelser og i lakking, men det er jaggu merkelig hvor lite det er som skal til for å gjøre mye feil. Jeg tenkte på om det kunne vært kondens av bøtte med varmt vann, temperaturforskjell fra ute og inne, luftfuktighet osv.

Det er litt som russisk rulett dette lakk-gamet. :P

Bilder kommer når jeg... har tatt dem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke merke eller detaljer, men mener Greener en gang i tiden postet noe om lakkboksdyser, en bedre versjon enn de som følger med.
Jeg har noen dyser fra de grisedyre boksene jeg nevnte, og jeg legger de i løsemiddel og bruker de hvis de passer på boksen. Det er ikke bare tull. Det å varme opp boksen litt er også et veldig bra triks.
Jeg fikk også en gang et tips fra en proff om å lakke metalliclakk bare "en vei", altså legge på strøkene fra samme retning. Jeg tror det har noe for seg. Har noe med hvordan flakene i lakken legger seg.
Tross alt har jeg fått best resultater med å punktere kanna, tømme lakken over i en sprøyte, la den lufte seg med jevnlig omrøring, og så bruke trykkluft. Det er ikke bestandig jeg tar meg tid til det. Sprayboks er praktisk i forhold til tidsbruk og rengjøring, blant annet.

Edit- han nevnte noe om lakk kjøpt på Torshov bilrekvisita, der det var mulig å kjøpe dyser, hvis jeg husker rett.
Dessuten vet jeg at man kan handle lakk på Clas med ekstra dysesett. Vet ikke om disse er av bedre kvalitet, jeg bare så at det hang der ved siden av boksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.