Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakkproblem... Hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg lakker for tiden en jazzmaster-kropp som skal bli goldburst. Jeg har lagt på diverse lag med en hobbylakk som jeg pusset godt ned igjen da denne rant og ble ufin. Deretter gikk jeg over til en annen gull-lakk (opprinnelig til felger). Denne inneholder også litt glitter. Fænsi!

Problemet er derimot at den legger seg eller tørker "matt" enkelte steder og jeg forstår ikke hvorfor. Her er teoriene så langt:

A) Jeg sprayer for mye lakk

B )Jeg sprayer for lite lakk
C) Lakken er elendig

D) Dysen sprayer ujevnt / har dårlig spredning og fører til dårlig dekke

E) Glitter og lakk blander seg ikke godt nok

...hjelp?

2014-10-20151242_zps520adeea.jpg

2014-10-20151245_zps05e3b48e.jpg

2014-10-20151224_zps23d61f4c.jpg

2014-10-20151209_zpse138cfdf.jpg

Endret av lokmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er 3 omganger med lakk. Ventet kanskje 3 minutter mellom hver påføring, så da blir det i realiteten 2 x 3 omganger. Første gangen la det seg relativt greit, men jeg valgte å pusse ned og lakke på nytt igjen i håp om å få det enda bedre. Etter det har det bare gått nedover. Boksen med lakk er forøvrig varmet i en bøtte med varmt vann før lakking.

Det er mulig klarlakk fikser det, men jeg tør ikke satse på det for så å doble mengden arbeid med å fikse det dersom det feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprayer du rett på ubehandlet tre? Hvor mange lag lakk har du her? Når du sprayer rett på tre vil de første lagene gjerne bli slik fordi treverket vil suge inn litt lakk slik at det oppleves som matt enkelte steder. Etter noen lag vil dette forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprayer du rett på ubehandlet tre? Hvor mange lag lakk har du her? Når du sprayer rett på tre vil de første lagene gjerne bli slik fordi treverket vil suge inn litt lakk slik at det oppleves som matt enkelte steder. Etter noen lag vil dette forsvinne.

Var det jeg og tenkte, men på tredje gangen er det verre enn første. Jeg har lagt et tynt lag primer først og treverket er pusset opp til p240 før primer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprayboks og den type lakk er en vanskelig kombinasjon som det er problematisk å få pent. Dysen er for liten, og det er uhyre vanskelig å få en jevn mengde flak ut sammen med lakken.
For det første må du la være å pusse mellom lagene. Det synes, fordi du sliper fram/modifiserer flakene i lakken. Dessuten må du på med flere leg, og du må avslutte med klarlakk, flere lag. Klarlakken kan du pusse på, men ikke slik at du pusser gjennom lagene, og kommer inn på metalliclakken. Fargen endrer seg ganske mye når du legger på klarlakk, den blir mindre metallisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det sikkert pussingen mellom som har gjort det. Ut og kjøpe enda en boks da, så teste i kveld..! Takk for innspill allihopa :)

Klarlakken og pussingen er jeg meget klar over, det er vel den eneste lakken jeg har klart å legge noenlunde problemfritt tidligere. Brukte Quick klarlakk sist, men funderer på Dupli Color denne gangen. Mener å huske at det er anbefalt av Greener (?) her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å bruke en "sealer" før primer. Jeg bruker shellac som jeg blander selv. Går fort å ta på, tørker fort og er enkelt å pusse. Deretter primer. Hvis jeg oppdager at ikke overflaten er perfekt, så fikser jeg opp det. Deretter et lag primer til. Dette gjør jeg helt til jeg er happy. Så legger jeg på fargen, den pusser jeg aldri. Metallic går helt fint så lenge ikke du sprayer for mye om ganga, det kan se ut som om det er ganske ujevnt med lakk på kroppen du har her.

Dupli color metallic spraylakk er fin, den har jeg brukt masse. Torshovs Bilrekv. har mange fine farger.

Men akryl klarlakk er jeg ikke så fan av, da det tar så lang tid før det herder. Iallfall de jeg har testa. Jula har en ganske billig akryl klar hvis jeg ikke husker feil, funker fint hvis du har god tid :)

Pusser aldri klarlakken heller, kun våtsliping og polering etter den er herdet ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som også kan forårsake "matte" steder, er at det er kommet fuktighet der. Jeg har opplevd det når jeg spraya klarlakk en gang, like før jeg strippa alt og starta på nytt. Men spraya bare et veldig tynt lag med tynner, så ordnet det seg. Vet ikke om dette har skjedd hos deg men, har aldri opplevd det på fargestrøket. Det kalles "blushing" hvis du vil google og få det litt bedre forklart enn jeg klarer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å bruke en "sealer" før primer. Jeg bruker shellac som jeg blander selv. Går fort å ta på, tørker fort og er enkelt å pusse. Deretter primer. Hvis jeg oppdager at ikke overflaten er perfekt, så fikser jeg opp det. Deretter et lag primer til. Dette gjør jeg helt til jeg er happy. Så legger jeg på fargen, den pusser jeg aldri. Metallic går helt fint så lenge ikke du sprayer for mye om ganga, det kan se ut som om det er ganske ujevnt med lakk på kroppen du har her.

Dupli color metallic spraylakk er fin, den har jeg brukt masse. Torshovs Bilrekv. har mange fine farger.

Men akryl klarlakk er jeg ikke så fan av, da det tar så lang tid før det herder. Iallfall de jeg har testa. Jula har en ganske billig akryl klar hvis jeg ikke husker feil, funker fint hvis du har god tid :)

Pusser aldri klarlakken heller, kun våtsliping og polering etter den er herdet ferdig.

Blushing ja, det høres sannsynlig ut. Shellac har jeg ikke funnet andre steder enn stewmac og ville spare opp til jeg skulle handle litt mer enn én ting før jeg bestilte noe derfra igjen.Hvis du ikke bruker akryl-klarlakk: hvilken bruker du og hvor får du den fra?

Burde jeg pusse ned igjen alt og begynne på nytt, eller bare kjøre på med mer gull-lakk? Primerlaget er tynt (og for å være ærlig har jeg aldri skjønt poenget med primer). Jeg brukte det kun som en slags sealer nå, men det hadde vel vært kanskje vært bedre å bruke et tynt lag klarlakk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.