Gå til innhold
CaptainSexy

Paul Reed Smith, Fantastiske gitarer uten sjel?

Anbefalte innlegg

Jeg har lest diskusjonen, og tenkt på denne historien, som jeg har lest i forskjellige versjoner-

"Chet Atkins was playing in the studio once, and someone walked in and said, 'Man, that guitar sounds good.' Chet overheard that in the talkback monitor, so he put down his guitar and said, 'How does the guitar sound now?'"
- Chuck Ainlay, producer/engineer

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De snakker mye skit, men når de spiller på slutten, er jeg ikke i tvil om at Les Paulen er nærmest det jeg liker. LPen i hendene på Chappers låter bedre enn PRSen, men PRS låt bedre på Fenderampen faktisk.

100 push-pull pots er waste da... Også er jeg mer en plaintop-type :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PRS er en av de gitarmerkene som legger størst vekt på finish. De som har gjort finishen signerer til og med for den i gitarene.

Kritikere vil da si at hvis PRS hadde lagt like mye vekt i andre ting som i utseende på gitarene så hadde de vært en del bedre som gitarer.

Pickups på PRS har også hatt en tendens til å være sære greier som fungerer OK på Mesa amper, men ikke så bra på andre amper.

Så troen på at finishen skaper gitaren og gir den sjel, kan man godt si at PRS deler med relic avdelingen til Fender.

Man betaler en god del for finishen til PRS gitarer også.

Relic er helt utenfor min fatteevne! synes gitarer skal være flotte og blanke :-) har en Fender som har hengt med siden 91 og den bærer preg av å ha vært med på mange spillejobber, nokk av hakk og sår, den hadde fått stryk om det hadde vært en relic jobb. Mine gitarer er ikke samlegitarer som står på utstilling. Dem brukes live. men prøver så godt jeg kan å unngå å lage sår og hakk i dem..

Folk bytter pickups i hytt og gevær på R8 og Custom Relic Fender'ne sine også, så det er ikke et spesielt vesentlig poeng

PRS har endel modeller som er i overkant hva gjelder jåleri og bling-bling, det er udiskutabelt, men standardmodellene er laget utelukket med fokus på godt håndverk, og kan etter min mening

ikke sammenlignes med å skru i hop en "legogitar" og harve over med rasp og sandpapir etterpå for å gi den "sjel"

Det er noe av det jeg liker best med Mccarty'en, den er forfriskende "basic", en enkel, knakende god gitar. Lett, resonant kvalitetstreverk, tynn nitrolakk, wraparound og to bøkkere. Så blir det opp til meg å finne mojoen ;)

Endret av allman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å kjøpe "sjel" med en dyr custom shop relic blir helt feil for min del . Det er jo bare fake .

Men CS rundt om er sikkert hoppende glade for det .

Å fikse en gammel gitar og "tilpasse" de nye delene til de gamle syns jeg er greit, for ellers ser det dumt ut .

En gitar som har blitt sånn gjennom 40-50 års bruk er noe annet . Men slike er gjerne ikke særlig bra å spille på .

En samler vil betale MYE mer for en rimelig strøken 1958 Flying V enn en "relic`ed " .....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye diskusjon rundt relic og worn gitarer. Sjela ligger mer i om hvorvidt gitaren føles ut som "the one" for deg eller ikke. Synes jeg hvertfall. Selv om jeg spiller på en worn gitar som ser ut til å ha hatt et langt og tøft liv, trenger den ikke gi meg følelsen av å ha "sjel".

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres individuelt ut? Kanskje enkelte gitarister finner "sin" gitar, og dermed besjeler den, så å si, ved å gjøre den til sitt utrykk? Ikke alle kjente gitarer er så spesielle, når man ser på specs. Jack White(plast gitar), Neil Young(i hjel slått og malt goldtop, med mikrofonisk neck pickup), Tom Morello('soul power' gitaren, ett litt nålt custom prosjekt), The Edge (4 bra og 2 'døde' strenger på hans første scene gitar), etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror sjela til gitaren er det som gjør den litt vanskligere å spille. Liksom, det det er verdt å streve for å få musikken ut. Ta f.eks Jack Whites Kay (slidegitaren stemt i F). Actionen er utrolig hør, og det er en møkkagitar, men det er det som gir den sjel. Er det verdt strevet, er det sjel i gitaren. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har

billige økser.

Uten meg

er de

uten sjel.

Uten dem

er jeg

uten øks.

Tannløs.

• Liker 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.