Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Paul Reed Smith, Fantastiske gitarer uten sjel?


CaptainSexy

Anbefalte innlegg

Vet ikke jeg, jeg har nå likt alle PRS'ene jeg har testet veldig godt... riktignok har jeg aldri blitt fristet til å kjøpe en.

Med en viss fare for tyn fra forumet, vil jeg si at jeg tror noe av grunnen til at slike "supergitarer" ofte er vanskelige å omsette er fordi de er sett på som veldig uhippe. Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig det med sjel i gitarer. Ikke lett å finne, og jeg lurer på hvor de blir av når gitaren dør?

Etter legenden så forekommer det seg slik:

"For sannelig jeg sier dere; Hver gitar som har vært en god gitar, lett å ha med å gjøre, og som har behaget sin eier i form av tone, lettspillhet og glede, skal suse opp til himmelen der de får daglig pleie av spillere som virkelig kan spille og som er luthiere, alle som én. Hver dag våkner man med friske strenger og et perfekt oppsett, og blir spilt på hele dagen uten at det noen gang blir båndslitasje.

Men jeg sier dere også dette; De gitarene som har vært tverre og sure, som har vært håpløse å intonere og som har skapt lite annet en frustrasjon og irritasjon for sine eiere, havner lukt i helvete der de må må stå halvveis ned i flismaskinen med nedgrisede strenger og gripbrett fullt av drit, mens en tjuetreåring som tror han er verdens beste luthier, men som ikke vet forskjell på hals og bro og som er like nevenyttig som en toåring med dårlig impulskontroll, bedriver service på den hele dagen, hver dag. I all evighet.

Så sier jeg dere; gå ut i verden og vær gode gitarer, for den som i sannhet er det, skal få oppleve himmelen ved siden den Allmektige '59 burst."

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre som syntes 25" blir litt sånn hverken/eller? Ikke snappy som en strat og ikke smooth som en LP. Men jeg husker når de kom at vib systemet og låseskruene var spes på den tiden og holdt stemmingen bedre enn det meste annet som ikke var FR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, er Gluke inne på noe av det jeg synes er vesentlig ifht. PRS gitarer. PRS kan nok være "bedre" enn både Fendere og Gibsons, men mange Fendere og Gibsons kan være veldig særegne i hver sin retning, og der sliter PRS litt føler jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, min hovedgitar nå er en 62 RI Jag med mastery bridge.

1. Ikke den mest lettspilte gitaren jeg har hatt

2. Ikke de beste pickupene jeg har eid

3. Ikke perfekt intonering

4. Halsen er ikke 110%

5. Ikke den laveste action jeg har hatt

6. Ikke den beste tremoloen jeg har prøvd.

7. Holder seg ikke i tune så fryktelig godt.

8. Den lukter enda røyk etter forrige eier.

9. Den har ingen sustain what so ever.

-

10. Den er min absolutte favorittgitar og den beste gitaren jeg har hatt.

-

Litt samme greia med Gretschen min, om ikke annet noen av punktene. Det låter jo mye tøffere når man har litt å jobbe med! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Jeg er ikke bortskjemt med dyre gitarer. Men jeg har holdt litt av hvert i hendene i butikker, og det jeg ofte kommer tilbake til er at dersom jeg lukker øynene, så spiller en gitar av treverk like godt som en gitar av treverk. Sagt med andre ord: Det er for meg ikke den superduperlekre finishen med mikrometerpresisjon som tiltaler meg eller de eksotiske treslagene fra andre verdensdeler. Det er hvordan den føles å spille på og hvordan den låter. Og selv om en dyr gitar kan være marginalt bedre enn en rimelig, så føler jeg at jeg betaler alt for mye for det lille ekstra. Det er mye mer sjel for meg å ha en gitar med et par perfeksjonsmangler som likevel passer meg og mine preferanser som jeg føler har vært et røverkjøp. Det er noe med at når du får noe som passer så bra til en så rimelig penge, så føles det som at det er ment å være... :)

PRS har jeg aldri siklet på, men Mayones, derimot... Likevel har jeg aldri kjøpt. Det er noe med at jeg ikke liker at det skal gjøre vondt i lommeboka når man går inn i et forhold til et instrument. Det føles på en skrudd måte mindre ekte når jeg må betale dyre penger for ekstasen. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ce24 og en Mira. Kommer ihvertfall ikke til å selge miraen. Begge to er forbannet gode gitarer, men de havner litt imellom lydmessig, og kan kanskje virke litt sterile. Men de er allsidige så det holder, og funker til det meste. Jeg synes de er knall jeg :) flott for å trenge igjennom i bandsammenheng. Liker mellomtonen veldig godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.