Web Analytics
Jump to content

Paul Reed Smith, Fantastiske gitarer uten sjel?


CaptainSexy
 Share

Recommended Posts

Har grublet på dette lenge. For 4år siden spillet jeg ikke på noe annet enn PRS, hadde 3 stykker på under ett år. Var fantastiske gitarer, så og si perfekte gitarer. Førsteklasses bygge kvalitet og en særegen lyd som bare PRS har.

Men var noe som manglet. Hvor er sjelen? Mojo? Det lille ekstra?

Hatt mange samtaler med han som driver min faste gitarbutikk om PRS. Han sier det samme, folk kjøper disse og er kjempefornøyd, men kommer tilbake om noen måneder og vil kvitte seg med den.

Det er jo kjempe gitarer, men de er også kjempe vanskelig å få solgt.

Hvorfor er det slikt? Et det bare Gibson og Fender som selger?

Link to comment
Share on other sites

PRS glemmer å innstallere sjel på mange gitarer de sender ut fra fabrikken.

Nesten like dårlig QC som Gibson og Fender..

Jeg har hatt noen og for meg blir de litt pregløse (Div Custom 22/24)

De har heller ikke vært i klasse med Suhr og Tyler gitarene jeg har hatt byggemessig.

Fine gitarer for all del og de har jo sine tilhengere.

Link to comment
Share on other sites

Dette er da ikke noe som er ekslusivt for merket?

Jeg er jo bare en mildt sagt middelmådig utøver, men jeg kan noe om hva som skal til for å lage en god gitar.

Spennende problemstilling. Hvorfor er det slik at hvis man vurderer en kostbar gitar, der alt er på stell, hals, fin, båndarbeid, upåklagelig, treverk, flott og fjongt, elektronikk, påkostet og fint satt sammen, hardware av ypperlig kvalitet, intonasjon, strengehøyde og så videre er perfekt, og så er gitaren likevel omtrent like spennende som en gulostskive som har ligget i matpakka i åtte timer? Merkelig fenomen.

Tenker "hva kan man endre på", og så er svaret at med mine kunnskaper så er alt i orden, men likevel er gitaren ikke noe særlig opphissende.

Det er klart at preferanser og slikt kommer inn i bildet her, men likevel. Hadde jeg kunnet knekke denne koden, kunne jeg ha blitt styrtrik.

Link to comment
Share on other sites

Det må vel ligge noe i utseendet evt at man tenker på hvilke andre man har sett bruke gitaren. Jeg har valgt å ikke kjøpe gitarer som kjennes og høres helt fantastisk ut, bare fordi det er noe udefinerbart som ikke stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Enig, min hovedgitar nå er en 62 RI Jag med mastery bridge.

1. Ikke den mest lettspilte gitaren jeg har hatt

2. Ikke de beste pickupene jeg har eid

3. Ikke perfekt intonering

4. Halsen er ikke 110%

5. Ikke den laveste action jeg har hatt

6. Ikke den beste tremoloen jeg har prøvd.

7. Holder seg ikke i tune så fryktelig godt.

8. Den lukter enda røyk etter forrige eier.

9. Den har ingen sustain what so ever.

-

10. Den er min absolutte favorittgitar og den beste gitaren jeg har hatt.

-

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.