Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge gitar fra Warmoth - Tips/synspunkter?


Anbefalte innlegg

Lurer på å bygge en gitar med warmoth-deler i løpet av sommeren. Vet at det er noen her som har gjort det før meg, noen synspunkter ang. kvalitet på delene, og kvalitet på det ferdige resultatet? Noe spesielt jeg burde være oppmerksom på? Kan komme litt tilbake på hva slags modell osv jeg tenker på etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke handlet derfra, men har hatt mange ideer og satt opp budsjetter og sånt for mange forskjellige prosjekter.

1. Warmoth har en sinnsykt god webside, du kan få så og si alle fassongene og finishene du vil, de har plenty av deler, og hjelper det med å tilpasse alle de detajlene. Mye ekstra fancy du kan få for litt penger også. Og mye forskjellig treverk. Alt blir laget på CNC maskiner som sikrer god nøyaktighet.

Det blir så dyrt som du vil ha det til, men absolutt bedre enn hos en luthier her hjemme

Jeg tenkte litt på å bestille deler derfra, og få hjelp av en gitarmaker her hjemme og sette den sammen, da jeg ikke er helt komfortabel med all justering og beregning på en gitar.

Jeg sier, go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat det jeg også tenkte slash, Mentyjærvi er mannen.

Tenkte i grunn å kjøpe en LP, og med litt jobbing i sommer ligger budsjettet på max 10k, tror jeg. Håper på å ikke sprenge det altfor mye. Har vurdert litt ekstragreier som wilkinson piezo bridge fra fishman, ellers VIP carved hollow kropp, litt usikker på treverk ennå. Warmoth hals, tunere er jeg litt usikker på fortsatt. To humbuckere, muligens duncan custom custom i bridge og seth lover i neck, litt usikker ennå. Ville vært veldig kjipt å glemme å bestille en liten men nødvendig del, kunne dere vært behjelpelige og sett over om det er noe jeg har glemt hvis jeg setter opp en liste etterhvert? redd jeg ikke får bestilt før om et par måneders tid, men målet er å ha den klar i slutten av sommeren, ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat det jeg også tenkte slash, Mentyjærvi er mannen.

Tenkte i grunn å kjøpe en LP, og med litt jobbing i sommer ligger budsjettet på max 10k, tror jeg. Håper på å ikke sprenge det altfor mye. Har vurdert litt ekstragreier som wilkinson piezo bridge fra fishman, ellers VIP carved hollow kropp, litt usikker på treverk ennå. Warmoth hals, tunere er jeg litt usikker på fortsatt. To humbuckere, muligens duncan custom custom i bridge og seth lover i neck, litt usikker ennå. Ville vært veldig kjipt å glemme å bestille en liten men nødvendig del, kunne dere vært behjelpelige og sett over om det er noe jeg har glemt hvis jeg setter opp en liste etterhvert? redd jeg ikke får bestilt før om et par måneders tid, men målet er å ha den klar i slutten av sommeren, ca.

de tar ca. en 4-6 ukers tid

min bass kom på 9000kr med moms og frakt, samt det var eksotisk treverk og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

tar opp en gammel tråd, men siden det er jeg som laget den er det vel greit :mrgreen:

har sett endel mer på warmoth nå, og står igjen med to valg; enten hollowbody L5S jazzgitar eller en allround VIP modell.

Tviler på at jeg tør å gjøre de vanskelige delene av skruingen selv, men fortsatt, tror dere det er mye vanskeligere å få til en god L5S modell enn VIP? Noe sier meg at en svær jazzboks er vanskeligere å få til å funke bra i forhold til en VIP.. dette er altså mitt første prosjekt og jeg har lite erfaring. Samtidig vil jeg ikke spare på delene for å bygge en "prøvegitar", da legger jeg heller i noen ekstra tusen for å få en virkelig god gitar jeg kan ha glede av lang tid fremover. Prøver å sette opp et slags budsjett. Foruten

Kropp

Hals

Stemmeskruer

Bridge

Pickups

wiring

tone/volum knotter

hva må jeg også legge til?

Hilsen Hallvard :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kommer på et par ting i farta:

Halsplate.

Deksler så du får dekket elektronikken på baksiden av gitaren.

Diverse skruer til alle delene du skal skru fast.

Reimknotter.

Oversadel.

Kobberfolie eller lignende for skjerming av elektronikken.

Jack, og jackplate.

Kondensator til tonekontrollen.

Hva slags headstock er det på halsen du skal ha? På noen gitarer, tele/strat type headstock trenger du også et strengetre som styrer strengene i riktig høyde frem til oversadelen.

Å få skrudd de sammen til å funke bra er omtrent hippsomhapp hvilken modell du velger.

Hilsen

Peter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.