Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Durelyd i bass/forsterker


Hanja

Anbefalte innlegg

Helt fersk på bass, og kjøpte en brukt Morgan legend series med Morgan forsterker, alt sammen brukt.

På bassen er det jo 3 potmeter, litt usiker på hva som er hva, men om jeg skrur de for høyt blir det en voldsom durelyd i forsterkeren. Når jeg holder på strengene dempes dette en del. Avhengig av hvor høyt jeg skrudd opp, men så dempes det meste av durelyden ved å holde på strengene.

Hva kan dette skyldes?

Hadde dette vært lyden i en platespiller, ville jeg sagt at det var en jordingsfeil.

Takksam for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er minst like aktuelt på bass.

Start med å skru "alt på fullt" på bassen, og volumet på forsterkeren på 0. Så skrur du opp på forsterkeren til passe volum. Bråker det like mye?

Er det en feil, kan feilen enten være i kabelen, eller at du bruker feil type kabel. Den skal være skjermet.
Bassen kan også ha jordfeil. Til slutt kan det også i teorien være en feil på forsterkeren, men jeg hadde sjekket kabel og bass først.

Du skriver ikke noe om hvor du bor, men det enkleste er vel å ta med bass og kabel i en musikkforretning og spørre. De vil sikkert gjerne selge ny ledning, eller fikse bassen, så da kan du teste på en annen forsterker.
Det å bytte ut del for del er framgangsmåten her. Det er det enkleste.

Vær også klar over at med meget høyt volum, og særlig når du sitter nære forsterkeren, så er noe jordstøy du må regne med. Lysrør, trafoer, lysdempere og annet i rommet kan også være noe som blir plukket opp av pickupene, og det kan helt klart høres. Er ting i orden, skal det ikke være noe støy å snakke om med alle potmetere på bassen på "fullt", og volumet på forsterkeren på passe "hjemmevolum".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, for ta en sjekk etter denne metoden til torsdag. Og evt ta med hele pakka ned på musikksjappa.
Bor utenfor Kr.sand, så jeg har Gitarhuset innen rekkevidde, og Agder lyd et steinkast unna......men har handlet privat brukt, og da stresser det meg litt å spørre om hjelp på butikken.
Men kan nok tenkes at det har med kabel å gjøre, den er litt herpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men siden det er mulig for dem å kanskje selge deg noe nytt, synes jeg du skal spørre om hjelp. Det er jo ikke slik at det blir ren "snylting".

Sier du at du kanskje tror du trenger å handle noe nytt, og spør pent, så går det nok bra. Tipper slike butikker er godt vant med å hjelpe folk med ting som ikke er kjøpt i butikken. Det er da ikke noen reklamasjon du ber om.
Har man en bekjent, for eksempel en gitarist, går det jo an å gå på besøk. En gitarforsterker fungerer greit til slik testing, bare du ikke basser veldig kraftig, og det finnes vel ikke egne basskabler, etter det jeg vet.

(Det skulle ikke forundre meg om det eksisterer, men det blir en annen sak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde testen med å skru bassen på fult, forsterket i null, for så å gradvis skru opp. Samme resultat, så tipper det er i bassen eller kabelen. Påvirkes mest av det potmeter som sitter lengst ned på bassen, er vel volumet dette om jeg forstår det rett, og det er vel naturlig. Kjøper en kabel, hjelper ikke det for jeg måle litt jording inni bassen, i teorien like enkelt som en platespiller vil jeg tro....

Takk for tips folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som TF har vært inne på allerede, er det to feil som pleier å gå igjen.

Enten så er det dårlig kontakt til stolen, eller så er det noe som har løsnet. Kontakten til stolen er til vanlig ikke loddet, men bare klemt fast mellom kroppen og stolen. Det er et litt svakt punkt. Trenger du å feilsøke, så start med disse to tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm nå er ikke jeg så kjent med hva de forskjellige deler heter, men stolen er det der strengene er festet nederst på bassen?

Denne ser det ut som er skrudd fra oven, og da lurer jeg på hvor jording er på denne........
Må strengene av og stolen løsnes fra oversiden? Eller holder det og gå inn under plekterbrettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke erfaring med at det kan være vakkel i denne etter noe tid, gubbe? Det har jeg vært borti, at det har vært motstand i akkurat den koblingen. Ikke ofte, men et par tilfeller har jeg vært borti. Noen ganger er det nok å stramme skruene til stolen.

Trådstarter- man fikser dette ved å slakke strengene helt, skru av stolen og pusse med smergelpapir under stolen og på den lille avisolerte ledningsbiten du trolig ser kommer ut av kroppen under stolen. Som Gubbe er inne på, er det vel ikke der du starter opp med å sjekke, siden støyen reduseres når du tar på strengene. Den detaljen har jeg klart å overse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager "stammespråket". Den som starter opp en ny tråd, kalles gjerne trådstarter. Grunnen til bruken av uttrykket er jo at jeg kommenterer til to personer i den posten, Gubbe, som har posten over, og til deg, som startet tråden.

Ting kan være vanskelig når man på diverse fora lager seg sine egne forkortelser og uttrykk som andre ikke skjønner. når det er sagt, er uttrykket "trådstarter" mye brukt i norske fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den tok æ....ikke det jeg refererte til :-)

Anyway, kjapt av med stolen, flekka litt mer isolasjon la stumpen slik det garantert er kontakt, et strøk kontaktspray.....like galt....
Tar en tur i butikken, og starter med ny kabel, teste en annen forsterker...tar det derfra :-)

Kan spilles så :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.