Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender P-bass oljing av kropp


bjosted

Anbefalte innlegg

Har fått en Fender P-bass Mexico made, som har vært svartlakkert, men tidligere eier har fjernet plastlakken. Nå er den trehvit, og trenger å bli pusset opp litt. Kroppen trenger en god omgang med pussepapir, og deretter hadde jeg tenkt å olje og vokspolere den. Hva slags olje er det jeg kan bruke og hvilken voks ? Treverket i seg selv er ikke spesielt "mønstrete, men vil kanskje derfor prøve å få en litt dypere tone i det. Halsen har Rosewood fretboard, men vil ikke ha kroppen like mørk. Kroppen er av Or- Setter pris på alle innspill og forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange veier til målet her, men hva med å teste ut gamle knivmakertriks?

Sørg for å få til en passende finish, men gjerne litt mindre gul enn det du egentlig har tenkt deg. Vannbeisning med en mørk farge for å fylle de mindre tette områdene er ikke uvanlig. Så skaffer du deg bivoks, og mineralsk terpentin. Brekk opp bivoksen, og fyll på med litt terpentin i et syltetøyglass. Ikke vær for spandabel med terpentinen. La det stå noen dager, og rør gjerne litt rundt i ny og ne. Fyll på med mer terpentin til du får en passende konsistens. Påfør dette på kroppen, jeg pleier å bruke en pensel. Gni det inn, en batteridrill med en lammeullskive lager litt varme, og det er bra. Gjenta til du ikke klarer å mette mer.

Det blir ikke veldig blankt, men det er en finish som er veldig lett å vedlikeholde, og som lukter veldig godt. Med riktig vedlikehold, du kan tynne ut resten av voksen og legge på litt med en klut i ny og ne, så er denne finishen nesten evigvarende.

Det er en variant som har lange tradisjoner. Det finnes mange andre varianter over temaet, som kinesisk treolje, tung- oil, Thru- oil og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve halsen har jo en slags gyllen farge ( lønn tror jeg) og det hadde kanskje blitt litt stilig om kroppen matcher den. Bivoksen vil vel også kanskje gulne treverket litt. Gripebrettet er Rosewood da.

Endret av bjosted
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er bassen ferdig pusset opp. Pusset den godt for å fjerne det meste av hakk og riper, og oljet den med benk-olje fire ganger . Tørket i to døgn, før lakkering to strøk. Ble ikke så værst, litt tykk lakk, som burde vært tynnet litt, men det er en bruksbass og ikke til pynt.

post-14317-0-28768900-1414239247_thumb.j

Endret av bjosted
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.