Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

0,022 eller 0,047 uf, hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Ta nå først å prøv forskjellene mellom 22 og 47... Det er veldig stor forskjell på verdiene, men du får pekepinn på den lydmessige effekten mellom de to. Da forstår du nok at det blir bare latterlig at du skal velge en på 22 kontra en som måler 23, for du vil aldri kunne høre forskjell,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nå først å prøv forskjellene mellom 22 og 47... Det er veldig stor forskjell på verdiene, men du får pekepinn på den lydmessige effekten mellom de to.

godt forslag det du skriver, men mange har gjort dette allerede. b.l.a. en kar med navn John Cooper har laget en omfattende test av ulike typer capasitorer med ulike verdier. Det jeg fikk ut av det, er at det ikke er mye hente på å bruke paper in oil vs. keramisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet mange ganger, på passiv elektronikk er forskjellene i lyd ganske små. Det er klart at det er mulig å finne unntak fra påstanden, men når det gjelder å endre på for eksempel kondensatorer, blir det ikke akkurat hæla i taket hvis man for eksempel sammenligner med aktiv EQ med en god skala i kretsen.

Jeg bygget en SG en gang i tiden med en haug med brytere, slik at omtrent alle mulige kombinasjoner av serie, split, fase osv ble mulig å ratte inn. Man trenger et A4- ark med bruksanvisning for å holde oversikt over alle kombinasjonene. Resultatet er en gitar med kanskje fem brukbare lyder som man hører forskjell på, men det er jo i teorien et flersifret antall muligheter. Totalt upraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok lodde inn begge to i en gitar og ha en switch som lar deg velge.

Jeg er overbevist at hvis du gjør dette, og presenterer resultatet med lydprøver på de rette stedene, kommer det til å hagle med påstander om at det ikke er en realistisk test, at switchen påvirker lyden, og så videre.

Men er forskjellen kondensatoren eller switchen............. Låter begge sidene av en switch likt?

Se BBC programmet om Vanessa Mae. Hun kan høre nyanser de fleste aldri har sjans til å høre. Øre kan altså også trenes. Så hvor relevant er engentlig da hva en person hører for andre som kanskje ikke har sjans til å plukke opp nyansene?

Hadde jo en lang diskusjon her noen år tilbake om kabler med Marit Larsen hos Backstage hvor han ville kjøre en kabeltest med playback isteden for gitar. Da er man på et nivå hvor opplagt mangel på teknisk kunnskap jo setter en fullstendig stopper for en meningsfylt diskusjon..............

Min erfaring er at hvis man lurer så lodd inn den ene. La den stå i en stund (noen måneder) og se om du er fornøyd. Lodd så inn den andre og la den stå i en stund og se om du syntes det ble bedre eller værre. Hvis du kjenner oppsettet ditt godt merker du det med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.