Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

0,022 eller 0,047 uf, hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

tenker å bytte til Cts elektronik på telecaster, og får spørsmål om jeg vil ha 0,022 eller 0,047uf. Er usikker på hvilken forskjell det gjør, og ser det er ulike meninger om dette. pickupene dette skal passe til, er Wilkinson vitage bridge/neck. anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av tema:

Dere som har greie på det, hvordan er det med kondensatorer i signalveien (i passiv elektronikk)? Har type kondensater noen som helst å si der?

Tenker da på at signalet fra en pickup går gjennom en kondensator før det møter signalet fra en annen pickup. Er kun ute etter den effekten det gir at kondensatoren gjør ett eller annet med signalet slik at signalene fra begge pickupene kombineres på en helt annen måte (unngår kombfilter-effekt eller hva det nå heter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I signalveien kan det være godt hørbare forskjeller, alt etter kretsen. Kondiser har forskjellig impedans, RF-følsomhet, egenstøy og mange andre egenskaper, og det finnes hundrevis av forskjellige typer kondensatorer som er utviklet til forskjellige (og overlappende) formål, så det er bare å prøve seg fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I signalveien kan det være godt hørbare forskjeller, alt etter kretsen. Kondiser har forskjellig impedans, RF-følsomhet, egenstøy og mange andre egenskaper, og det finnes hundrevis av forskjellige typer kondensatorer som er utviklet til forskjellige (og overlappende) formål, så det er bare å prøve seg fram :)

Jeg tenkte på helt ordinær passiv elektronikk (i bassen/gitaren) med tone-kontroll og volum pot, men pluss èn enkelt kondensator som signalet går gjennom.

Mm, tja ... nei, tror ikke jeg skal begi meg inn på noe prøving. Man tager hva man haver så får det bli som det blir. Jeg har sikkert ikke ører til å hører forskjelle likevel.

Endret av Wiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørbare? Eller målbare? :)

dette er noe av bakgrunnen for at jeg spør. har sett relativt dyre capasitorer (ebay) med måleapparat koblet på i bildet for å gi ev. kjøpere en slags forsikring om at den er testet og funnet innenfor toleranseverdier. dette er jo ingen måling av lyd, men av det capasitoren er ment å gjøre.

Har lest på nettet et sted om at disse bumblebiene ikke lenger produseres og at de fleste er relativt gamle, og da pr definisjon ikke kan tenkes å ha den samme effekten lenger. om dette stemmer vet jeg ikke, men fornuften min sier at komponenter som inneholder organisk materiale, ikke varer evig. Kanskje ble disse brukt av Gibson i sin tid, fordi det ikke fantes noe annet på markedet på 50 tallet?

det svaret jeg egentlig er ute etter, er om dyre paper-in-oil egentlig gir mer "vintage" og "varm lyd" enn de langt rimeligere keramiske capasitorene. Det er jo en del som hevder dette, men hvordan kan man egenlig høre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok lodde inn begge to i en gitar og ha en switch som lar deg velge.
Jeg er overbevist at hvis du gjør dette, og presenterer resultatet med lydprøver på de rette stedene, kommer det til å hagle med påstander om at det ikke er en realistisk test, at switchen påvirker lyden, og så videre.

Selv laget jeg jo en test mellom en Behringermikk og en SM58 for en tid tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.