Web Analytics
Jump to content

0,022 eller 0,047 uf, hva er forskjellen?


Recommended Posts

tenker å bytte til Cts elektronik på telecaster, og får spørsmål om jeg vil ha 0,022 eller 0,047uf. Er usikker på hvilken forskjell det gjør, og ser det er ulike meninger om dette. pickupene dette skal passe til, er Wilkinson vitage bridge/neck. anyone?

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden av tema:

Dere som har greie på det, hvordan er det med kondensatorer i signalveien (i passiv elektronikk)? Har type kondensater noen som helst å si der?

Tenker da på at signalet fra en pickup går gjennom en kondensator før det møter signalet fra en annen pickup. Er kun ute etter den effekten det gir at kondensatoren gjør ett eller annet med signalet slik at signalene fra begge pickupene kombineres på en helt annen måte (unngår kombfilter-effekt eller hva det nå heter).

Link to comment
Share on other sites

I signalveien kan det være godt hørbare forskjeller, alt etter kretsen. Kondiser har forskjellig impedans, RF-følsomhet, egenstøy og mange andre egenskaper, og det finnes hundrevis av forskjellige typer kondensatorer som er utviklet til forskjellige (og overlappende) formål, så det er bare å prøve seg fram :)

Link to comment
Share on other sites

I signalveien kan det være godt hørbare forskjeller, alt etter kretsen. Kondiser har forskjellig impedans, RF-følsomhet, egenstøy og mange andre egenskaper, og det finnes hundrevis av forskjellige typer kondensatorer som er utviklet til forskjellige (og overlappende) formål, så det er bare å prøve seg fram :)

Jeg tenkte på helt ordinær passiv elektronikk (i bassen/gitaren) med tone-kontroll og volum pot, men pluss èn enkelt kondensator som signalet går gjennom.

Mm, tja ... nei, tror ikke jeg skal begi meg inn på noe prøving. Man tager hva man haver så får det bli som det blir. Jeg har sikkert ikke ører til å hører forskjelle likevel.

Edited by Wiker
Link to comment
Share on other sites

Hørbare? Eller målbare? :)

dette er noe av bakgrunnen for at jeg spør. har sett relativt dyre capasitorer (ebay) med måleapparat koblet på i bildet for å gi ev. kjøpere en slags forsikring om at den er testet og funnet innenfor toleranseverdier. dette er jo ingen måling av lyd, men av det capasitoren er ment å gjøre.

Har lest på nettet et sted om at disse bumblebiene ikke lenger produseres og at de fleste er relativt gamle, og da pr definisjon ikke kan tenkes å ha den samme effekten lenger. om dette stemmer vet jeg ikke, men fornuften min sier at komponenter som inneholder organisk materiale, ikke varer evig. Kanskje ble disse brukt av Gibson i sin tid, fordi det ikke fantes noe annet på markedet på 50 tallet?

det svaret jeg egentlig er ute etter, er om dyre paper-in-oil egentlig gir mer "vintage" og "varm lyd" enn de langt rimeligere keramiske capasitorene. Det er jo en del som hevder dette, men hvordan kan man egenlig høre det?

Link to comment
Share on other sites

Da må du nok lodde inn begge to i en gitar og ha en switch som lar deg velge.
Jeg er overbevist at hvis du gjør dette, og presenterer resultatet med lydprøver på de rette stedene, kommer det til å hagle med påstander om at det ikke er en realistisk test, at switchen påvirker lyden, og så videre.

Selv laget jeg jo en test mellom en Behringermikk og en SM58 for en tid tilbake. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Jeg vet ikke om det er innafor i det hele tatt i dette forumet, men kanskje du kan være litt mer konkret når du nevner artister? Det vil sannsynligvis hjelpe. Moderatorer?
    • Et stykke ut på 2000-tallet  skulle en kamerat ta med seg denne til Oslo (hvor han jobbet som lydtekniker) for salg. Den ble først lånt ut til en artist som var interessert, men det var visst dårlig med likviditeten. Deretter ble den etter hva jeg er blitt fortalt satt i en forretning, inntil noen andre viste interesse og gitaren på nytt ble lånt ut, visstnok til en som var involvert i en viss gitartrio som "herjet" på den tiden. Herremannen sluttet i denne trioen, startet hos en annen kjent norsk artist hvorpå han flyttet til utlandet. Jeg regner med at gitaren enten ble med på lasset, eller solgt videre. Oppgjør fant aldri sted, og jeg så aldri gitaren igjen. Dette lå veldig på kameraten min som slet med livet på alle områder, og han ønsket å gjøre opp for gitaren av egen lomme, selv om jeg gav uttrykk for at dette ikke var hans problem. Han gikk dessverre bort i 2015. Nå skriver vi 2021, og det er mer enn seks år siden kameraten gikk bort og rundt 15 år siden gitaren forsvant. Jeg lurer veldig på hvor den kan ha havnet, og om nåværende eier er klar over at den i praksis er tyvgods. Selv kjøpte jeg den hos Contronic musikk i Kristiansund på slutten av 90-tallet. Pickup`ene var veldig mikrofoniske, og jeg tok livet av 2 ved forsøk på å vokse dem. Den som fremdeles fungerte ble satt tilbake i gitaren, og fikk selskap av en singelcoil fra en Schecter-strat, samt bridge-pickup`en fra en 1982 60`s reissue. Begge donorgitarene tilhørte kameraten min. Hvis noen har sett denne eller har noen formening om hvor den er havnet setter jeg stor pris på å få info. Legger ved bilder av gitaren tatt av meg. Serienummer er godt synlig.  
    • Jeg har handlet for over 5000 2 ganger hos Thomann. Begge gangene måtte gebyr/mva betales før utlevering av pakka.
    • En mann med million kroner 😁
    • Sånn ble dette så langt:
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.