Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

bygge el-gitar


kevin haugen

Anbefalte innlegg

Velkommen til forumet!

Hvis det er første gang du prøver, kan det være verdt å kjøpe et byggesett og sette det sammen. De fleste byggesett blir ikke "verdens beste gitar", men det blir som regel aldri den første gitaren man bygger.
Det finnes mange leverandører av slike sett, fra billig til ganske kostbart.

guitarfetish.com selger blant annet slike sett. Firmaet er helt flott å handle med, og etter det jeg har lest, er settene av kurant kvalitet. Det følger ikke med instruksjoner. Det kan være lurt å gå på et bibliotek og låne en bok. Det er mange detaljer som skal stemme på en tidels millimeter.

http://www.guitarfetish.com/Guitar-And-Bass-Kits_c_74.html

Til sist- hvis du gjør dette for å spare penger, så glem det. Gjør du det fordi du vil bygge gitar, så kjør på. Det er morsomt og lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nybegynner, jeg håper det er greit at jeg henger meg på tråden din, da jeg selv også leker litt med tanken. Har sett litt på kroppene og halsen til gitarist.no. Jeg får oppgitt at de skal være produsert av WD i USA og skal være såkalt autorisert av Fender. Jeg har også sett på tilsvarende fra Warmoth, er det noen på forumet som har noen erfaringer med noen av disse merkene kontra originalt Fender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt:

Å sette sammen en Fendergitar av Fenderdeler er dårlig butikk. Delene er såpass dyre. De har også dårlig verdi i bruktmarkedet (slik de fleste delegitarer har)

Warmoth er meget velrennomert. Her får du godt utformede deler av godt treverk i god finish som passer sammen. Gjort riktig får du en god gitar. Om du klarer å slå masseprodusert Fender på pris/kvalitet er vel en diskusjonssak. Siden delene er såpass gode, er det enkelt å få et godt resultat.

Hvis du vil legge litt mindre penger i det, har litt lavere krav til sluttresultatet og ønsker litt mer utfordring med å gjøre finish selv og slikt, så kan du gå for et billigkit der du kan gjøre finish selv og der du sannsynligvis må jevne bånd osv. Eksempel: http://www.guitarfetish.com/Guitar-And-Bass-Kits_c_74.html

Fordelene av å skru sammen selv er blant annet: Du får følelsen av å ha gjort noe selv. Du lærer mye om hvordan en gitar funker og kan gjøre mer av vedlikeholdet selv. Du får akkurat de delene du vil, inkludert elektronikk og hardware.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å merke seg: så og si alle halser uansett merke/pris trenger en båndsliping. Dette er en operasjon de færreste nybegynnere tar fatt på med glede, så det kan være greit å alliere seg med noen med erfaring som kan bistå med veiledning. Alt kan leses, men det skal til syvende og sist gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på (1) flaks og (2) hvor kresen man er på strengehøyde.

Jeg kjøpte en gang en kinahals på eBay som jeg bygget en gitar rundt, og den er fullt spillbar uten spesiell båndklirring og slikt. Den har "normal" strengehøyde (hva nå det er), og selv om det ikke er en shreddemaskin, så er gitaren i bruk uten at det var påkrevet med båndjobb. Brukes bl.a med Rocksmith fordi gitaren er så liten og grei å sitte ved PC med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er riktig forstått at når det gjelder spillbarhet, så er halsen det absolutt viktigste, slik at om man prioriterer spillbarhet, så legg mest penger i hals? For å følge det resonnementet videre - er det mulig å ha en slags vektformel for spillbarhet og lydbilde?

Spillbarhet;

Hals 75%

Kropp 25%

Lyd:

Pickuper 50%

Hals 20%

Kropp 30%

Dette bare som et eksempel, eller er det bare tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kommentere ferdigheter til de som har postet i det hele tatt, for det har jeg ikke greie på, så er det jo også slik at det som for en kan være en helt grei hals mht. bånd, er ubrukelig for en annen gitarist. Hvis man for eksempel aldri bender mer enn en halvtone, merker man aldri at en streng fretter ut når man bender en hel tone eller mer. Som et eksempel. :)

Sånne formler på hva som spiller inn gir jeg meg aldri ut på. Ikke går det an å regne ut, og man blir aldri enige likevel.

En god hals er en vesentlig del av opplevelsen på en gitar, ja, spør du meg. men prosent? Det gir jeg meg ikke ut på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at halsen er viktig, og verdt å legge penger i. Men vil nevne at hvis du f.eks. ser på halser fra warmoth så kommer disse i mange forskjellige priser, og at det ikke er alle prisfaktorene som slår ut i bedre lyd eller spillbarhet. Utseendemessige faktorer som f.eks. flammelønn eller birdseye eller andre snasne tegninger i treverket gjør at halsen koster mer enn "basisprisen" uten at halsen nødvendigvis låter bedre eller spiller bedre eller har mer presise bånd for det.

Mht til behovet for båndslip o.l. så føler jeg det er godt oppsummert i postene over. Jeg har to warmothhalser som jeg ikke har gjort båndslip på, men så kjører jeg ikke så veldig lav strengehøyde. Begge halsene kan nok hente ut litt ekstra strengehøyde m.m. med en god båndjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det begynner å skurre/tonen dør ut grunnet kontakt med bånd lengere fremme på halsen. Det skjer jo da hvis senere bånd er høyere/ujevne, eller om halsen har for stor konkav bue. Det er samme grunn til at gitarister som bender mye foretrekker flatere fretboards/større radius.

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.