Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe gitar fra USA


Martin

Anbefalte innlegg

Idag konfirmerte jeg meg, og jeg ble overasket med en liten tur til miami i 7 dager, for så å være 4 dager i New York. Ernie Ball, Music Man, John Petrucci, vinrød med piezo er min store drøm, og denne har jeg tenkt til å kjøpe med meg hjem til Norge. Hvordan skal jeg få tatt den med hjem? tar jeg den med som handbagasje eller må jeg tolle den og masse sånn?

Jeg drar til Lørdag

jpm7redburst_full.jpg

Er den ikke nydelig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt før, les de andre postene om dette, samt mitt innlegg av 21.mars på denne linken:

http://forum.gitarnorge.no/viewtopic.php?p...ghlight=#100597

om pakking av gitar før sending som innsjekket bagasje.

Når det gjelder moms, må du belage deg på å betale 25% moms ved innførsel hvis hornet koster over 6000 kroner totalt. Du kan ta sjansen på å ta den gjennom på grønt, men da kan den bli beslaglagt (for evig og alltid) hvis du blir tatt. Du får avgjøre selv om du tar sjansen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt før, les de andre postene om dette, samt mitt innlegg av 21.mars på denne linken:

http://forum.gitarnorge.no/viewtopic.php?p...ghlight=#100597

om pakking av gitar før sending som innsjekket bagasje.

Når det gjelder moms, må du belage deg på å betale 25% moms ved innførsel hvis hornet koster over 6000 kroner totalt. Du kan ta sjansen på å ta den gjennom på grønt, men da kan den bli beslaglagt (for evig og alltid) hvis du blir tatt. Du får avgjøre selv om du tar sjansen...

Hvis jeg får dem til å skrive en kvittering på 700$ på gitaren. Da kan de ikke ta den right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra toll.no:

"Regler for fritak fra toll og avgifter:

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land."

På gjenstander med verdi over 6000 må det betales moms av HELE verdien, ikke innkjøpsverdi minus 6000. Ved flere gjenstander som til sammen er verdt over 6000 (f.eks iPod, digitalkamera og elgitar) betales moms på de som gjør at verdien kommer over 6000.

Vær også klar over at tollvesenet bruker en ukeskurs på utenlandsk valuta, så det er IKKE mulig å diskutere med tolleren at "dollaren er jo på 6.27, så min gitar til 956 dollar paserer jo rett under grensa!", dersom tollvesenets kurs den uka er 6.30. Dette gjelder også for pakkepost fra utlandet, så det kan lønne seg å beregne litt margin til de 200 kronene man kan få sendt avgiftsfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toll og avgiftsfritt, vil det si momsfritt også ?

det der var jeg faktisk ikke klar over. Jeg som var super nervøs når jeg gikk igjennom tollen med lp'n, da jeg tilogmed hadde falsk kvittering på rundt 3000,- :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toll- og avgiftsfritt betyr momsfritt (moms = merverdiavgift). Stort sett vil det vel kanskje gå greit med "falsk" kvittering, med mindre gitaren din ser så dyr ut at tolleren fatter mistanke. For alt du vet kan jo vedkommende være gitarist :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Sakset fra toll.no:

"Regler for fritak fra toll og avgifter:

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land."

På gjenstander med verdi over 6000 må det betales moms av HELE verdien, ikke innkjøpsverdi minus 6000. Ved flere gjenstander som til sammen er verdt over 6000 (f.eks iPod, digitalkamera og elgitar) betales moms på de som gjør at verdien kommer over 6000.

Vær også klar over at tollvesenet bruker en ukeskurs på utenlandsk valuta, så det er IKKE mulig å diskutere med tolleren at "dollaren er jo på 6.27, så min gitar til 956 dollar paserer jo rett under grensa!", dersom tollvesenets kurs den uka er 6.30. Dette gjelder også for pakkepost fra utlandet, så det kan lønne seg å beregne litt margin til de 200 kronene man kan få sendt avgiftsfritt.

Så man må betale moms uansett på en gitar fra usa hvis den blir sendt?

Endret av dime
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.