Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Her liker å designe selv


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Jeg liker å designe gitar selv. Har man penger nok så får du den slik du vil. Fra 350 dollar til det du er villig til å betale. Ca 7 uker venting fra bestilling. Å skru sammen en gitar og velge delene selv liker jeg. Jeg pleier å bruke skikkelige Fender deler og har planer om en Telecaster designet av meg selv på warmoth.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å bare skru sammen en Warmoth, men resulatet er også deretter. Jeg anbefaler deg å sette deg litt inn i hva det vil si å "sette sammen en gitar". Fretsene MÅ (eller i det minste bør) alltid jobbes med, uansett hvor flotte og dyre løse halser du kjøper. Ta en titt her for å se hvor mye arbeid det (i følge meg) ligger i å sette sammen en Warmoth:

http://forum.gitarnorge.no/topic/53983-korinary-stratocaster-5-update-look-at-what-i-have-createeeed/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener selv at halsen fra tråden til UglyCasanova må ha sluppet unna QA hos Warmoth siden det ene båndet var helt klart lavere enn nabobåndene. Hvis ikke så er i alle fall Warmoth helt uaktuelt for meg i fremtiden.

Likte forøvrig bygget i den refererte tråden til UglyCasanova meget bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt sammen en betydelig mengde gitarer opp gjennom åra (inkl en god del fra Warmoth), og har aldri vært borti halser som ikke har trengt en level/crown-jobb. Det eneste unntaket var en rimelig telehals fra DR-parts. Der var det kun nødvendig å runde av bånd-endene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even a Custom Shop neck needs fret leveling. It's one of those things that you just don't know about until you find out. Frets don't come out level regardless of who installs them, thus the need for fret leveling all necks.

As I said before, you can assemble the guitar and play it to determine the need (or lack of) for a fret leveling. Or just go ahead and do it. The tooling-up isn't too expensive, and it is something you will be glad you can do yourself in the long run. As many have previously stated, it is probably the single most important "mod" you can do to any guitar.

-Ron Kirn

Selvfølgelig er halsen spillbar, men båndene er garantert ikke rette. Tenk hvor mye trykk som oppstår av å installere 21-24 bånd i et stykke treverk. Det er ganske basic fysikk, og det er fysisk umulig at alt skal holde seg på plass. Ingen produsenter installerer båndene og legger halsen under spenning fra strenger over lengre tid, før de jevner ut båndene. Det tar for lang tid/koster for mye penger. Derfor må du gjøre det selv, om du ønsker en optimalisert hals.

Hvis du fortsatt mener at dine bånd er kliss jevne uten leveling; du kan ikke se det med øynene. Det er brøkdeler av en millimeter det er snakk om.

Endret av UglyCasanova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke særlig lyst til å "rote" selv med ( gjøre de eventuelt verre) halser på dyre gitarer .

Og betale noen mange tusen for å gjøre det her til lands er ikke aktuelt ( har vært borti et meget kjent Oslo firma som totalt ødela en dyr Gibson en gang for lenge siden...så stoler ikke på folk) . Hadde jeg vært proff musiker hadde jeg sikkert fått de beste gitarene sett over .

Får vel bare justere halsene og leve med de . Noen av de er bra , men for min del er de beste halsene på USA Gibson ( dyrere modeller ..ikke CS) , Dean USA .

Alt jeg har av Fender/Ibanez og lign med tremolo og påskrudde halser er ikke like bra på strengehøyden . Floyd Rose gitarene er mest stress å få bra strengehøyde på for min del .

Alle er justert på truss rod .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.