Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste måte å lære låter fra tablature


Doktor Knepp

Anbefalte innlegg

Det beste må være om du kan låte 'i hue'. Da faller plutselig delene raskere på plass. Det verste som fins er å lære seg en låt man aldri har hørt før.

Jeg regner selvfølgelig med at du snakker om å lære deg låter du kjenner godt til fra før.

Nå vet jeg ikke hvilket nivå du er på, men jeg husker fra den tiden jeg var gitarlærer og forsøkte å lære elevene mine soloene på låter de digget. Nesten uten unntak ble det trøbbel om de satt og bladspilte fra tablaturene uten å ha låta på i bakgrunnen. Bryt ned i mindre bestanddeler og finn ut hvor de forskjellige delene er i låta. Hør på de små snuttene såpass mange ganger at du kan synge de for deg selv. Når dette er på plass forsøker du deg på å spille det.

Dette blir jo i stor grad gjeldende der det ikke går så altfor fort unna i svingene. Slik er det for meg i hvert fall.

Nå skriver du at du driver med fingerspill og da blir det fort litt mer å holde orden på. Hørt på rytmen og gjerne betoningene til bassen/tommelslagene. Igjen, bryt ned til så små bestanddeler at det er overkommelig. En annen måte er å forstå det helhetlige mønsteret/gangen i la oss si en fire til åtte takters frase. Få med deg de viktigste betoningene og når akkordskiftene kommer og øv på å få selve fingerspillet på plass etter dette. Kan hjelpe deg til å få feelingen av låta selv på lavt/ekstremt lavt tempo.

Men...., det ER mange veier til Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meg har alltid syns det er letter å huske ting når jeg tar notater. Trenger ikke å lese dem etter på alltid en gang, det sitter bare bedre når jeg har skrevet det i tillegg.

Laget med derfor en mal med linjer for tab, og printet ut 20 ark. Planen min var å skrive ned litt de delene jeg syns er vanskelig.Bare for å prøve å se det for meg.

Har enda ikke fått prøvd det, så om det fungerer er jeg ikke sikker på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg meg har alltid syns det er letter å huske ting når jeg tar notater. Trenger ikke å lese dem etter på alltid en gang, det sitter bare bedre når jeg har skrevet det i tillegg.

Laget med derfor en mal med linjer for tab, og printet ut 20 ark. Planen min var å skrive ned litt de delene jeg syns er vanskelig.Bare for å prøve å se det for meg.

Har enda ikke fått prøvd det, så om det fungerer er jeg ikke sikker på :P

Har testet ut dette litt nå, og det fungerer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ny gitarist i trio og spillejobb kort tid etterpå måtte jeg lære meg låter fort og huske dem. Løsningen min ble å opprette spillelister på iphone og lytte lytte lytte. Enten lærte jeg meg låtene, alle ulike delene, hvordan det svinget, eller (om jeg allerede hadde innøvd låta) så for meg hvordan jeg skulle spille denne. Siste blir litt som skikjørere i alpint som står før start og "kjører" traseen i hodet.

Forresten vil jeg skille mellom besifring og tabelatur (på detaljer som riff og soloer). Besifring menes å kunne akkordgangene uten fokus på hvordan det er skrevet i tab. Dette gir frihet til å fortsatt spille noe om man skulle ramle ut, man husker akkordene og spiller ut fra de. Så terper man alle detaljene slik Truckchuck beskriver.

Endret av SteikBacon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.