Web Analytics
Jump to content

Bygging av ampkit fra Tube Amp Doctor


Recommended Posts

Jeg kjøpte for en god stund siden et byggesett fra http://www.tubeampdoctor.com/. Jeg trodde vel det skulle være litt mere instruksjoner med, men det var jo ihvertfall loddeskjema så det er blitt et litt mer ambisiøst første forsterkerprosjekt enn jeg hadde planlagt. Jeg gikk for en Fender Princetone-klone og tror nå jeg er ferdig med å lodde sammen det meste. Men nå når jeg skal sette sammen ting og feste det inn i kabinettet så har jeg noen deler som jeg ikke er helt sikker på hvor skal eller hvordan de skal festes.

For det første så har jeg litt shielding som jeg lurer på om skal på de platene som er bak på kabinettet, kan det stemme?

Og så lurer jeg litt på hvordan jeg skal feste reverb-tanken. Jeg har fått med en lærpose og leste på nettet at man legger en papplate under reverb-tanken inni lærposen. Jeg er litt usikker på om jeg skal lage hull til ledningen som skal festes til forsterkeren ved hver plugg eller om jeg skal ta ledningen ut på siden av posen. Har lest litt forskjellig på nettet.

Jeg har også sett at det står de fleste stedene at selve reverb-tanken skal festes med en strap eller noe? Jeg har ikke funnet noe i pakken så jeg vet ikke helt hvordan den skal festes. Ser det er fire skruehull i den med gummiring som gjør at den skal sitte løst og ikke være direkte koblet til bunnen av forsterkeren, men jeg er ikke helt sikker på om de skal brukes. Noen forslag?

Det siste spørsmålet jeg har akkurat nå er når jeg skal lodde ledning fra høyttaler til pluggen som skal inn i "Speaker" er det da + som skal til det lille feste og - som skal til det store feste (se bilde)?

2014927_IMG_1825.JPG

2014927_IMG_1826.JPG

2014927_IMG_1830.JPG

2014927_IMG_1831.JPG

Edited by Rustyjuggler
Link to comment
Share on other sites

Hei Rustyjuggler

Gratulerer med fint prosjekt. At det står

WARNING:
Please note that the Amp-Kit are not a beginners project but for experienced amp builders!
gjør ikke noe. Det er beregnet for pingler.........

Jeg kjenner ikke disse forsterkerne spesielt, men har vært borte i en del rørforsterkere.

Jeg vil tro at "shielding plate" skal plasseres innvendig på toppen av kabinettet for å skjerme elektronikken inne i chassis på forsterkeren.

Om du ser på kablingen din ville jeg gjort noen endringer.

Ledninger for glødespenning til rørene må tvinnes. Dette er for å unngå brum da gløding er vekselstrøm. Ved tvinning faser feltet rundt de to ledningene hverandre ut slik at det ikke blir brum.

Du har også veldig lange ledninger for alle mulige koblinger. Disse bør kortes inn for å unngå støy. Dette gjelder særlig tidlig i forsterkeren da det her er veldig svake signaler. Ruting av kablene har også betydning, unngå signalkabler tett inntil kabler med drift og glødespenning.

(dette er en forsiktig omskriving av "fuglerede", jeg vil ikke ta fra deg gleden ved prosjektet)

Reverbtanken skal være "flytende opphengt". Dette er for å minimere ulyd som følge av mekaniske vibrasjoner i tanken. Om du ruter kablene på den ene eller andre måten er neppe spesielt kritisk da dette er både skjermede kabler og det er relativt sterke signaler.

Koblingen av jackplugg slik du sier er riktig. Pass bare på at du har riktig impedans i forhold til hvilken tapping du bruker på utgangstrafo.

Om du er sikker på at du har koblet riktig er det bare å sette spenning på og prøve forsterkeren. Jeg hadde klødd i fingrene etter så mange timer med lodding........

Når du vet det virker kan du gjøre endringene for å optimere lyden.

Espen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du ser på kablingen din ville jeg gjort noen endringer.

Ledninger for glødespenning til rørene må tvinnes. Dette er for å unngå brum da gløding er vekselstrøm. Ved tvinning faser feltet rundt de to ledningene hverandre ut slik at det ikke blir brum.

Du har også veldig lange ledninger for alle mulige koblinger. Disse bør kortes inn for å unngå støy. Dette gjelder særlig tidlig i forsterkeren da det her er veldig svake signaler. Ruting av kablene har også betydning, unngå signalkabler tett inntil kabler med drift og glødespenning.

(dette er en forsiktig omskriving av "fuglerede", jeg vil ikke ta fra deg gleden ved prosjektet)

Reverbtanken skal være "flytende opphengt". Dette er for å minimere ulyd som følge av mekaniske vibrasjoner i tanken. Om du ruter kablene på den ene eller andre måten er neppe spesielt kritisk da dette er både skjermede kabler og det er relativt sterke signaler.

Takk for gode tips. Jeg lagde nok litt lange ledninger for å være sikker på at de skulle rekke fram til de forskjellige komponentene. Hvordan ser jeg hvilke ledninger som er for glødespenning?

Og når du sier "flytende opphengt" så må jeg vel feste den på ett eller annet vis. Enten med skruer i de hullene jeg nevnte eller bare å skru fast selve posen eller noe.

Link to comment
Share on other sites

EspenP har veldig gode poenger, og ampen vil bli mer støyfri hvis du retter opp i gløding og korter inn alle de unødvendig lange kabelstrekkene.

Men først må du rette opp i tre ting som handler om støt- og brannsikkerhet.

Dette er viktig.

Det første og viktigste er å ordne strekkavlastning på strømkabelen. Det beste er naturligvis å skaffe en håndnibbler og en IEC C14-kontakt ala http://www.tube-town.net/ttstore/Jacks-Plugs/Mains-Power/Power-Jack::3455.html

Alternativt kan du hullta til to M3x15 og gjenbruke en strekkavlaster i plast som du berger fra en defekt lampe, ovn, vifte eller lignende du måtte ha liggende. Ikke prøv å fabrikkere selve strekkavlasteren selv, og spesielt ikke en av metall. :ninja:

Det neste er å ordne fornuftig lengde på kablingen fra strømkabel eller IEC-kontakt. Den lengste og slakkeste kabelen skal gå til sikkerhetsjord, og jord og fase skal være like lette eller vanskelige å slite av. Hvis alle tre ledere er like lange inne i chassiet blir det litt bingo hva som skjer når ledningen eller IEC-kontakten forlater chassiet. (Ja, IEC-kontakter kan også rives ut, selv om tanken er at bare kabelen skal nappes ut og pluggen skal sitte igjen. Fortell dette til ampen som faller, eller ledningen som drar avgårde i en dreiescene/vokalist/whatever).

En måte å løse dette er å føre fasen til en sukkerbit eller en liten tagstrip med to loddepunkter og to hull til montering, som den midterste på bildet http://www.ampmaker.com/store/images/ts01b.jpg som monteres like i nærheten av strømtilføringen, med relativt korte og rette kabler. Jord strekkes til et loddeøre som monteres på en dedikert skrue i nærheten, og med en jordkabel som føres i en bue fra tilføring. Hvis avstanden er 3 cm kan man bruke 6-7 cm kabel som legges på en måte som gjør at den ikke tar borti noe hvor den kan rives av når den strammer.

Dermed vil ampen miste strøm, men fortsatt ha sikkerhetsjord, når den blir ødelagt ved å rive ut strømledningen. Alternativet, hvor man har strøm, men ikke sikkerhetsjord, er ugunstig for mennesker eller materialer i området.

Hvis du lar ampen være som den er, vil det som strammes først være den blå lederen. Denne er ført over sikringen på sin vei til strømbryteren, og hvis den treffer ugunstig kan den avisoleres mot en av sidene på sikringen og lage mye rabalder før sikringen på selve strømkursen går, eller kabelen slites av. Dette er ikke anbefalt.

Det siste er å legge sikkerhetsjord på et eget festepunkt som kun, og bare kun brukes til sikkerhetsjord i chassis. Tanken her er at sikkerhetsjord ikke er noe man tøyser med, og at man ikke skal ha den sammen med noen andre ting som man ofte kan komme til å tøyse med, for eksempel trafoer, tagstrips, rørsokler eller signaljord. God praksis er å bruke et loddeøre som festes på dedikert skrue i chassis, minst med låseskive, men det skader ikke å bruke låsemutter og Loctite bare for å understreke et viktig og potensielt livreddende poeng.

Opplegget til TAD, med loddeøre festet til en trafoskrue, er uegnet til sikkerhetsjord, siden man legger opp til at sikkerhetsjord glemmes når nettrafo skiftes. Det er veldig rart at TAD gjør denne elementære feilen i et kommeriselt kit.

Hvis noe av dette virket uklart er det bare å spørre. Det er ikke så mange som bruker DIY-forumet her om dagen, og det ville vært dumt å miste noen pga. uheldig fremføring av sikkerhetsjord i et bygg ;) Hvis det virket spennende er det bare å lese videre på http://www.valvewizard.co.uk/Grounding.pdf eller http://sound.westhost.com/earthing.htm

For øvrig anbefales bildene til TAD som viser hvor lange kablene kan være, og hvordan gløding kan tvinnes og legges. Legg merke til den tvinnede grønne kabelen over soklene.

EF6gh0L.jpg

OJ3HcUI.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Å selge gamle gitarer kan være god butikk det, men det forutsetter jo at man faktisk får betalt... 😔
    • Tok den i fresen, med binding fresestålet. Gikk som hakka møkk.
    • Veldig fint med trebinding! Hvordan fikk du ABSen av uten å skade treet?
    • I dag: tok av igjen abs binding, og limte på trebinding. Fordi; limet som jeg sikkert var for generøs med hadde lagt seg inn i sporet for bånd enkelte plasser. Fikk det ikke ut på en god måte, prøvde med varme på en tynn sondeog pirke det ut, , men usikkert på resultatet. Dessuten var der en glippe i underkakant binding ,  tror den hadde bydd på trøbbel senere.  Tok av igjen som sagt, tensket opp med sagbladet på fret-sagen og limte på med trelim igjen.  Tror jeg er fornøyd nå. Dessuten vakrere med treverk synes jeg.. 
    • Har ikke prøvd flere steder enn dette foreløpig. Kan legge til at jeg kjøpte gitaren i i 97/98`ish, men at den ble stadig mindre brukt etter at jeg ble pappa i 2001. Nr 2 kom i 2003, og kofferten med gitaren ble bare liggende til frustrasjon. Mener jeg har video av ungene som lekte med gitaren mens den lå i kassa et sted....uansett ble den besluttet solgt siden trelast virket mer fornuftig enn en gammel gitar akkurat da. Selvfølgelig en dårlig vurdering, og det endte jo ikke helt bra heller.  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.