Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Organisering av foretak, organisasjonsnr?


LTBR

Anbefalte innlegg

Hei! Har både postet og lest litt ang dette uten å bli så mye klokere. Er det noen som vet/kan dele hvordan dere i bandet gjør det for å få et organisasjonsnr og samtidig få minst mulig skatt/papirarbeid og styr rundt dette? Det er jo bare en hobby;)

Min sak: 5 stykker i bandet, spiller litt irundt, kanskje 5-10 spillinger i året, de fleste gangene får vi pengene rett i lomma, men noen ganger krever oppdragsgiver orgnr, hvilket vi ikke har. Da må vi registrere på personnr og får det på selvangivelsen osv. Tenkte å opprette et "foretak" men der er det mye forskjellig å velge mellom, får ti nye spørsmål for hvert svar jeg leser;) Hva passer best for oss? Tipper vi går i null med alle utgifter ved årets utløp, iallefall ikke snakk om noen store summer.

Fulgte denne oppskriften i hui og hast forrige uke, ikke hørt noe enda: http://www.musikk.no/band/penger/grasrotandel/noyaktig-f/

Men i etterkant ser jeg at det kanskje ikke er det ideelle, står at vi ikke kan ta ut mere enn 4000kr iløpet av et år.

Noen som kan komme med noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gjennomført den lista vil det ligge en melding i din meldingsboks i Altinn. Den blir liggende til alle har signert elektronisk. Når alle har signert elektronisk vil meldingen automatisk bli oversendt til Brønnøysund for endelig registrering. Logg inn på www.altinn.no med f.eks. BankID og se hvordan det ligger an. Du kan også stoppe meldingen om ønskelig, men når alle har signert er det for sent.

Å kunne være en del av grasrota kan gi noen kroner i kassen. I tillegg til momskompensasjon blir det en fin pott (selv om denne har blitt redusert fra 100 % de siste årene) - http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/tema/frivillig_virksomhet/momskompensasjon-til-frivillige-organisa/momskompensasjonsordning-for-frivillige-.html?id=589333

Hvorvidt det er den ideelle organisasjonsformen eller ikke skal jeg ikke si noe om. ENK (enkeltpersonforetak) kan godt vurderes. Det er det nærmeste du kommer privatperson med org.nr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er vi igang igjen ? Veldig rart at ingen vet hva som er det beste? Må jo være flere i samme situasjon som oss. Hvordan gjør dere det egentlig der arrangør krever orgnr? Kan vi da si at det har vi ikke, men vi kan sende 5 fakturaer med våre personnr på istedet? Blir jo feil om kun en i bandet ordner eget foretak med tanke på reell inntekt og skatt pga dette, da honorar skal deles på fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bør ha sitt eget enkeltmannsforetak, og en bør fakturere oppdragsgiver samlet og ta hovedregnskapet.

Så får de andre i bandet fakturere fra hvert sitt enkeltmannsforetak til den som tar hovedregnskapet.

Hørs kanskje litt vel omstendelig ut, men er greit å ha når det trengs å ha full oversikt.

Og et slikt system er veldig greit å ha når skattefuten vil ha pengene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det høres litt fornuftig ut ? I vårt tilfelle er det ikke snakk om at dette kan bli et bærekraftig foretak på sikt for å si det sånn, hehe. Får man opprettet et ENK med denne forutsetningen da? Må man levere regnskap uansett inntekt på foretaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke levere regnskap hvis det er å anse som en hobby. Tror likningsmyndighetene har brukt en grense på 50.000,

men er ikke sikker på om det er forandringer på det nå.

Jeg vil anbefale å levere regnskap uansett. Da har man dokumentasjon på plass

og slipper å få krav på ting som er veldig vanskelig å dokumentere i etterhånd.

Her har jeg brent meg sjøl, og det ble en dyr erfaring.

Går regnskapet i minus kan du få igjen penger på skatten man betaler i sin vanlige jobb.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er nok enkeltmannsforetak ja. I vårt band oppretta vi DA, og det var mye styr mtp. regnskap, skjemaer osv. Og helt unødvendig

for oss egentlig. Har jo ikke tallsans, så heiv oss på etter anbefaling fra en såkalt kompis :P
Dama driver litt med foto og har et enk. , og det virker kjekt og enkelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt enkeltmannsforetak (en liten biinntekt), og for meg var dette med regnskap og poster skikkelig PITA. Det var nesten mer jobb med regnskapet enn jobben, og regnskapsprogrammet var ikke gratis heller. Videre ble plutselig selvangivelsen 10 ganger mer komplisert.

Jeg regner min matematiske og tekniske forståelse til å være godt over gjennomsnittlig, men for meg var regnskapet alt annet enn enkelt. Fristende å sette bort, men jeg tror det er vanskelig å få den utgiften til å gå opp hvis man ikke har en ganske god inntekt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er vel ingen tvil om at vårt prosjekt går under hobbybasis. Men hvordan får man et orgnr når man driver på hobbybasis? Kan jeg opprette et ENK, få et orgnr og bare "drite" i å føre regnskap osv siden det ikke er snakk om noen store summer alikevel? Off, dette er ikke lett altså. Finnes det alternativ der arrangør krever orgnr og vi ikke har det som gjør at det ikke blir noe trøbbel for arrangør alikevel? Det er dette med personnr, husker vi måtte fylle ut det engang fra arrangør, finnes det noe "mal" på dette skjemaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.