Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye pickuper til Stratocaster?


jenss

Anbefalte innlegg

Hei, jeg søker råd om valg av nye pickups til min Fender Stratocaster. Jeg har en Fender Stratocaster American Standard med Custom Shop Fat '50s Single-Coil pic-ups. Som forsterker broker jeg en Fender Princeton 65 Reverb. Jeg har også en Roland Cube 100 fra rundt 1980. Til mitt bruk som Karokegitarist på “gutterommet” er dette for så vidt mer enn godt nok. Men jeg er litt opptatt av 60-talls lydbilde og vurderer å sette inn nye pickuper. Jeg har sett på 1959 Epic Series picups fra Klein. Noen på forumet som her erfaringer med disse pickupene og/eller noen som kan noen formening om jeg vil merke noen vesentlig forskjell på lydbildet ved eventuelt bytte?

Hilsen jens

Endret av jenss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden for ett utvalg Klein har. Leser at de påstår de er de eneste som har undersøkt magnetene. WTF? Blir skeptisk når produsent kommer med slike uttalelser som menes å virke mot andre produsenter, og særlig når det er feil.

Jeg veit ikke mer enn det som produsenten oppgir. Men noen andre som leverer ferdig montert plekterbrett med god 60-tallslyd?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme pickups. Klarer å låte som alle gitarister i hele verden, utenom Frode Alnæs. Der må jeg kaste inn håndkleet.

Jeg spilte med Frode i sommer, han brukte noe så ukult som Lace Sensors :)

Når det gjelder SC pickuper er Suhr V60LP og ML (Michael Landau) klare favoritter for min del

Men har bra erfaringer med så mye. F,eks Motorcity, Bare Knuckles, Lindy Fralin, DiMarzio, Duncan osv

Det som gjør det så vanskelig å annbefale pickuper er at du vet ikke hvordan det låter før du har prøvd.

Jeg vet av erfaring at pickuper som låter fantastisk i en gitar ikke nødvendigvis gjør det i en annen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takker igjen for mange gode tips. Lyden av 60-tallet finner jeg bl.a. fra det gamle Shadowbandet Saunters fra Trondheim

og The Shadows "Midnight" https://www.youtube.com/watch?v=t8q1u35NRk0. Eller denne demoen fra Fender på en Fender American Vintage '56: https://www.youtube.com/watch?v=QogUR7H3psQ. Noe av dette fant jeg i bl.a. dette lydklippet http://www.kleinpickups.com/sounds/stratltdirty2-02.wav fra Klein. Fordelen for meg som pensjonist og ekte amatør, er at Klein tilbyr ferdigsydd plekterbrett, da jeg ikke vet om jeg er i stand til å sette sammen en komplett pakke med switch, potmetre etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.